Nielsen: a magyarok 41 százaléka szerint a prémium termékek megérik az árukat
Intenzív és egyedülállóan aromás arabica kávé, a teakultúra felső fokát jelentő szálas tea, nagy műgonddal készült kovászos kenyér vagy kapszulás mosópor. Például ilyen prémium minőségű termékekért hajlandó az átlagosnál többet fizetni a magyarok legnagyobb része. Arányuk kávénál/teánál 40 százalék, kenyérnél és más sütőipari árucikkeknél 39, mosószernél pedig 38 százalék. Következnek tejtermékek 33 százalékos említéssel, majd testápoló szerek szappantól a krémekig, valamint ruházati cikkek és cipő 32-32 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen globális felmérése prémium termékekről; amelyek jelentős potenciált jelentenek az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának növeléséhez.
Prémium minőség iránti nyitottság és fizetési hajlandóság rangsorában az európai átlagot tekintve hús és hal vezet 33 százalékos említéssel; majd következik ruházati cikk és cipő (31%), személyes használatú elektronikai cikk mint például számítógép, okostelefon, tablet, stb. (29%), kávé/tea (27%), tejtermékek (24) valamint hajápoló szerek (24%). Összesen harminchét különböző termék illetve termékcsoport szerepel a kutatás kérdőívén; gyorsan forgó napi fogyasztási cikkek és elektronikai készülékek mellett autó és ékszer is.
Nálunk a fogyasztók kétharmada (65%) egy terméket kiváló alapanyaga vagy összetevői miatt tekint prémium kategóriásnak. Második legtöbbször említett kritérium, hogy egy termék valami olyat nyújtson, amit mások nem (45%). Harmadik pedig a kiemelkedő tulajdonság és minőség (43%). Magyarországon a magas ár csak hetedik a szempontok rangsorában.
Ha az európai átlagot nézzük, ott is elsősorban kiváló alapanyag vagy összetevők a prémium kategória kritériumai, a válaszadók átlag 55 százaléka szerint. Viszont utána következik 38 százalékkal, hogy ha drága egy árucikk, akkor amiatt tekintik prémium színvonalúnak. Majd jön 36 százalékos említéssel a kiemelkedő tulajdonság és minőség.
Ár és minőség természetesen összefügg. Majdnem minden második magyar fogyasztó véleménye szerint, ha egy márka valamelyik árucikkét prémium jelzővel illetik, az lehetőséget ad arra, hogy magasabb áron adják (44%, európai átlag 48%).
Ezzel egy időben a magyarok 41 százaléka úgy gondolja, hogy prémium termékek csak jómódban élő embereknek valók (európai átlag szintén 41%).
„A prémium termékek megérik az árukat” – mondja a magyarok 41 százaléka, míg ennél a tényezőnél az európai átlag 37%.
Mielőtt valamilyen prémium terméket vennének, célzottan a magyarok viszonylag kis része tájékozódik előre; mindössze 22 százalékuk, szemben a 41 százalékos európai átlaggal. Nálunk a válaszadók majdnem fele (49%) barátok, családtagok ajánlására vásárol az átlagosnál drágább, magasabb minőségű árucikket. Itt az európai átlag 35 százalék. A magyarok több mint kétharmada azt mondja, hogy hagyományos üzletben szokott beszerezni prémium cikket (69%, európai átlag 53%). Online saját országában működő hagyományos kereskedelmi vállalattól a magyarok 24 százaléka rendel prémium terméket (Európai átlag 26 százalék).
Érzelmek is szerepet játszanak, ha valaki prémium terméket választ. „Amikor prémium terméket vásárolok, az jóleső érzést okoz nekem” – mondja a magyarok 45 százaléka (európai átlag 35%). „Sikeresnek érzem magam, ha prémium terméket veszek” – így nyilatkozott a magyar válaszadók 26 százaléka (európai átlag 30%).
További kérdések is érintették a felmérés során az érzésvilágot; a fogyasztók egy részének önbizalmát növeli, ha prémium terméket vesz. Mások így demonstrálják környezetüknek, hogy sikeresek vagy jó az ízlésük. Alkalmasint úttörőnek akarnak látszani valamiben. Vásárlásra ösztönözhet valakit, hogy utánozza barátait, rokonait. Esetleg az ő luxuscikkekkel kapcsolatos elvárásukat fontosnak tartja. Szempont lehet ilyen vásárlásnál, hogy „különbözzek másoktól” vagy „kifejezzem önmagamat”.
Kapcsolódó cikkeink
Új trend hódít a vállalkozások körében
A hazai vállalkozások többsége nyitott az együttműködésre, kollaborációra és nemcsak…
Tovább olvasom >Egyre keresettebbek a teljes munkaidős kiskereskedelmi állások az USA-ban
Egyre nagyobb érdeklődést tapasztalnak a kiskereskedők az álláskeresők részéről a…
Tovább olvasom >Környezettudatosak az ételrendelők
Legalábbis ezt állapítja meg a magyar, szlovák és román piacon…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az euróövezeti infláció 2,4 százalék volt március után áprilisban is
Az előzetesen közölttel összhangban március után áprilisban is 2,4 százalék…
Tovább olvasom >Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május…
Tovább olvasom >Minden szempontból meggyőzően teljesített az idei EuroCIS
A kiskereskedelem jövője a technológiáról és az innovációról szól, amelynek…
Tovább olvasom >