Nielsen: a magyarok 41 százaléka szerint a prémium termékek megérik az árukat
Intenzív és egyedülállóan aromás arabica kávé, a teakultúra felső fokát jelentő szálas tea, nagy műgonddal készült kovászos kenyér vagy kapszulás mosópor. Például ilyen prémium minőségű termékekért hajlandó az átlagosnál többet fizetni a magyarok legnagyobb része. Arányuk kávénál/teánál 40 százalék, kenyérnél és más sütőipari árucikkeknél 39, mosószernél pedig 38 százalék. Következnek tejtermékek 33 százalékos említéssel, majd testápoló szerek szappantól a krémekig, valamint ruházati cikkek és cipő 32-32 százalékkal. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen globális felmérése prémium termékekről; amelyek jelentős potenciált jelentenek az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának növeléséhez.
Prémium minőség iránti nyitottság és fizetési hajlandóság rangsorában az európai átlagot tekintve hús és hal vezet 33 százalékos említéssel; majd következik ruházati cikk és cipő (31%), személyes használatú elektronikai cikk mint például számítógép, okostelefon, tablet, stb. (29%), kávé/tea (27%), tejtermékek (24) valamint hajápoló szerek (24%). Összesen harminchét különböző termék illetve termékcsoport szerepel a kutatás kérdőívén; gyorsan forgó napi fogyasztási cikkek és elektronikai készülékek mellett autó és ékszer is.
Nálunk a fogyasztók kétharmada (65%) egy terméket kiváló alapanyaga vagy összetevői miatt tekint prémium kategóriásnak. Második legtöbbször említett kritérium, hogy egy termék valami olyat nyújtson, amit mások nem (45%). Harmadik pedig a kiemelkedő tulajdonság és minőség (43%). Magyarországon a magas ár csak hetedik a szempontok rangsorában.
Ha az európai átlagot nézzük, ott is elsősorban kiváló alapanyag vagy összetevők a prémium kategória kritériumai, a válaszadók átlag 55 százaléka szerint. Viszont utána következik 38 százalékkal, hogy ha drága egy árucikk, akkor amiatt tekintik prémium színvonalúnak. Majd jön 36 százalékos említéssel a kiemelkedő tulajdonság és minőség.
Ár és minőség természetesen összefügg. Majdnem minden második magyar fogyasztó véleménye szerint, ha egy márka valamelyik árucikkét prémium jelzővel illetik, az lehetőséget ad arra, hogy magasabb áron adják (44%, európai átlag 48%).
Ezzel egy időben a magyarok 41 százaléka úgy gondolja, hogy prémium termékek csak jómódban élő embereknek valók (európai átlag szintén 41%).
„A prémium termékek megérik az árukat” – mondja a magyarok 41 százaléka, míg ennél a tényezőnél az európai átlag 37%.
Mielőtt valamilyen prémium terméket vennének, célzottan a magyarok viszonylag kis része tájékozódik előre; mindössze 22 százalékuk, szemben a 41 százalékos európai átlaggal. Nálunk a válaszadók majdnem fele (49%) barátok, családtagok ajánlására vásárol az átlagosnál drágább, magasabb minőségű árucikket. Itt az európai átlag 35 százalék. A magyarok több mint kétharmada azt mondja, hogy hagyományos üzletben szokott beszerezni prémium cikket (69%, európai átlag 53%). Online saját országában működő hagyományos kereskedelmi vállalattól a magyarok 24 százaléka rendel prémium terméket (Európai átlag 26 százalék).
Érzelmek is szerepet játszanak, ha valaki prémium terméket választ. „Amikor prémium terméket vásárolok, az jóleső érzést okoz nekem” – mondja a magyarok 45 százaléka (európai átlag 35%). „Sikeresnek érzem magam, ha prémium terméket veszek” – így nyilatkozott a magyar válaszadók 26 százaléka (európai átlag 30%).
További kérdések is érintették a felmérés során az érzésvilágot; a fogyasztók egy részének önbizalmát növeli, ha prémium terméket vesz. Mások így demonstrálják környezetüknek, hogy sikeresek vagy jó az ízlésük. Alkalmasint úttörőnek akarnak látszani valamiben. Vásárlásra ösztönözhet valakit, hogy utánozza barátait, rokonait. Esetleg az ő luxuscikkekkel kapcsolatos elvárásukat fontosnak tartja. Szempont lehet ilyen vásárlásnál, hogy „különbözzek másoktól” vagy „kifejezzem önmagamat”.
Kapcsolódó cikkeink
Több tájékoztatás kell az ESG-előírásokról a magyar kkv-k számára
Bár az idei évben bevezetett ESG szabályozás egyelőre csak a…
Tovább olvasom >Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én délig
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én, a…
Tovább olvasom >Orbán Viktor: Gazdasági fellendülés és történelmi lehetőségek 2025-re
Péntek reggel Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádióban ismertette a…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >