Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték arány, a kényelem és a személyre szabott élmények iránti igény alapján döntenek – állapítja meg az RRD 2024 augusztusi Awareness-to-Action Study című tanulmányában, amelyet a Prosper Insights&Analyticsszel közösen készített.
A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.
Miután az elmúlt két évben a fogyasztók élelmiszerköltései az infláció hatására jelentősen megnőttek, mára a tudatosság vált a vásárlói magatartás fő mozgatórugójává. A figyelem egyre inkább az olcsóbb alternatívákra irányul, a fogyasztók vadásznak a jó árakra és elkerülik a túl drágának talált termékeket. Bár a márkahűség továbbra is tényező, de az ma már nem garantált: a vásárlók előnyben részesítik az ár-érték arányt a márkához való ragaszkodással szemben, ami a vállalkozásokat arra késztetheti, hogy átgondolják, mi módon vonzzák magukhoz és tartják meg vásárlóikat.
Az RRD a Prosper Insights&Analyticszel együttműködésben készült, több mint 2000 amerikai fogyasztó és marketingszakember véleményét összegyűjtő Awareness-to-Action Study felmérése azt igyekszik feltárni, mi módon formálják át e változó prioritások a piacot, és mit kell tenniük a márkáknak ahhoz, hogy relevánsak maradjanak ebben az új gazdasági környezetben.
Az áremelkedésekkel mindenki elégedetlen
A fogyasztókat – kortól és jövedelmi szinttől függetlenül – elkeseríti az árak növekedése: 88% elégedetlen az egyes kategóriákban bekövetkezett áremelkedések miatt.
A baby boomer generációban 87% aggódik az élelmiszerárak miatt, de még a tehetős, 100 ezer dollárnál magasabb jövedelemmel rendelkező háztartások 79%-a is hasonlóképpen érez. Az élelmiszerárak növekedését 46% nagyon nyomasztónak, 34% pedig némiképp nyomasztónak találja.
Vásárlói stratégiák – avagy addig nyújtózkodunk, amíg a takarónk ér?
A fogyasztóknak minden dollár számít, és ehhez igazítják élelmiszer-vásárlási szokásaikat. Az akciók-promóciók idején való többletvásárlás-felhalmozás és a saját márkákra váltás jól mutatja, hogyan alkalmazkodnak a gazdasági nyomáshoz.
A fogyasztók 58%-a bevásárlólista alapján vásárol; 49% pedig ritkábban étkezik otthonán kívül, de többet költ az otthon elkészített ételekre. A spórolás kedvéért 43% hajlandó extra távolságot is utazni. Nagy népszerűségnek örvendenek a kuponok: 54% örül a postai úton kapott hirdetéshez vagy levelezőlaphoz kapcsolódó kuponoknak, 51% pedig a magazin-mellékletként vagy postán kapott kuponfüzeteknek.
A vásárlási döntést befolyásoló tényezők
Amikor vásárlásra kerül a sor, az ár nem az egyetlen vásárlási döntést vezérlő tényező: a fogyasztók a kényelem, az élmény és az ár-érték arány egyensúlyára törekednek. 68% számára elsődleges fontossággal bír a kényelem és az, hogy az üzlet a lakóhely közelében van-e. A vásárlók 32%-a pedig szereti, ha egy üzlet egyedi vásárlási élményt kínál, még akkor is, ha ezért nagyobb távolságra is kell utazniuk.
A fogyasztók értékelik a személyre szabott és őket bevonó olyan élményeket, mint amilyenek a hűségprogramok és kedvezmények. Mi több, úgy tűnik, sokkal jobban értékelik ezeket, mint amekkora jelentőséget azoknak a kereskedők tulajdonítanak.
A vásárlók pontosan tudják, mit akarnak az üzletekben és az FMCG-márkáktól: kényelmet, kedvező ár-érték arányt, és személyre szabottságot. Ugyanakkor bár ezeket az igényeket felismerik, a kereskedőknek mégis kihívást jelenthet stratégiájukat a fogyasztók prioritásaihoz igazítani és ezzel a hosszan tartó vásárlói hűséget előmozdítani.
Az üzlet-, illetve márkaválasztást leginkább befolyásoló tényezők
A vásárlók 58%-a számára elsőbbséget a megfizethető árak élveznek (ez az arány 5 százalékpontnyit emelkedett a 2023-ban regisztrálthoz képest). Tízből 4-5 vásárló (45%) a magas minőséget képviselő prémium termékeket keresi – ők 4 százalékponttal vannak többen, mint tavaly, míg 41% a különleges ajánlatokat értékeli (tavalyhoz képest +4 százalékpont). Ugyanakkor a vásárlók 2023-hoz képest 19 százalékponttal nagyobb arányban (39%) aggódnak személyes adataik védelme miatt.
A vásárlók egyharmada – közöttük főleg a szülők (40%) és az Y-generációs szülők (42%) – találkozott már reklámokat, ajánlatokat, illetve kedvezményeket képernyőn megjelenítő hirdetéssel az üzletekben. Nekik ezek a hirdetések az új termékek, illetve márkák megismerésében, a boltfolyosókon elhelyezett információk könnyű megtalálásában segített, illetve jobbá tették a vásárlási élményt.
Kereskedői aggodalmak
A kisebb hirdetők számára a legnagyobb aggodalmat az adatbiztonság és a személyes adatok védelmének garantálása jelenti – 46% számára ez kulcskérdés.
Emellett úgy tűnik, hogy egyre nagyobb aggodalommal tölti el a kereskedőket az inflációnak a fogyasztói vásárlóerőre gyakorolt hatása is.
A vásárlói hűség immár nem garantált
A vásárlók 55%-a lojális ahhoz az üzlethez, amelyben leggyakrabban vásárol – különösen igaz ez a baby boomerekre (61%) és a tehetős fogyasztókra (64%), 45% azonban – főként az Y-generáció (50%) – a nagyobb megtakarítás kedvéért nyitott az üzletváltásra.
A vásárlói hűséget az infláció és az egyre nagyobb spórolási kedv veszélyezteti. A fogyasztók 57%-a számára előbbre való a megtakarítás a hűséggel szemben. 57% pedig azt igényelné, hogy az üzletek – ha meg akarják tartani vásárlóikat – tegyék lehetővé, hogy a vásárlók többet takaríthassanak meg. Különösen a tehetős vásárlók körében nagy (65%) az így gondolkodók aránya. //
Kapcsolódó cikkeink
KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Idén magához térhet a spanyol online élelmiszerpiac
Két év csökkenés után újra növekedésnek indulhat a spanyol online…
Tovább olvasom >Tojásválság küszöbén állunk?
Az amerikai és európai piacokon egyaránt áremelkedést tapasztalnak – a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Tízmilliók egy nyitófüllel – elindult a XIXO történetének legnagyobb nyereményjátéka
Idén nyáron minden eddiginél nagyobb dobásra készül a XIXO: elindult…
Tovább olvasom >