Magazin: Zöldülő csomagolás
A hazai csomagolási piac jelentős átalakuláson megy át. A változások mozgatórugója a költséghatékonyság, a biztonság, de egyre jelentősebb mértékben játszik szerepet a környezettudatos szemlélet is. A piac szereplői számára az eredményesség záloga a fogyasztói igények szem előtt tartásában, a folyamatos kísérletezésben és a minél szélesebb tevékenységi kör megvalósításában rejlik.
Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary sales és marketingigazgatója úgy látja, hogy a térségünkben tapasztalt gazdasági növekedés és az ehhez kapcsolódó növekvő fogyasztás a csomagolóiparban is növekedési lehetőségeket teremtett. Ezzel párhuzamosan a globális trendeknek megfelelően a csomagolóanyagok átalakulása is megfigyelhető, amit a költséghatékonysági szempontok mellett leginkább az e-kereskedelem erősödő térnyerése, az egyre környezettudatosabb működés iránti igény, valamint a csomagolási folyamat erőteljes automatizálási szándéka vezérel.
– Ezek a trendek természetesen nem érnek minket váratlanul, a DS Smith, mint az iparág egyik vezető szereplője, élen jár a piaci trendeknek és a változó vevői igényeknek megfelelő csomagolási megoldások bevezetésében – mondja Szabó Levente.
Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója azt tapasztalja, hogy a korábban sokat emlegetett hozzáadottérték-növelés a csomagolóiparban egyre inkább teret hódít. Számos variációt igényelnek a megrendelők, a felületnemesítéstől kezdve a különleges fóliázásokon át egészen a konstrukcióba rejtett praktikus vagy biztonsági megoldásokig.
– Jelentős tényező a megújuló forrásból származó alapanyagok térnyerése, így a papíralapú csomagolások előretörése a műanyagokkal szemben. Lényeges szabályozás kifejezetten a csomagolási piac területén nem történt, de általánosan mindenkit érint a GDPR és a NAV számlafelügyeleti rendszerének bevezetése, mely jelentős változásokat hozott az adatkezelés és a számlázási rendszerek terén. Sajnálatos módon ezt az iparágat is érinti az egyre fokozódó munkaerőhiány, komoly kihívás a megfelelő, jól kvalifikált munkaerő megtartása, illetve felvétele. Ezért a RONDO a jogszabályokon túl is figyelembe veszi a dolgozók érdekeit, és sok nem kötelező juttatással igyekszik a családias jellegű, hatékony munkakörnyezetet fenntartani és fejleszteni – fejti ki Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.
Történelmi csúcson a papírár
A Wanapack Papírfeldolgozó Kft. legutóbb a gyártáshoz felhasznált papírárak drasztikus növekedéséről számolt be, most arra hívja fel a figyelmet, hogy az árak történelmi csúcsokon vannak.
– A feldolgozók, érthető módon, megszenvedik ezt az árszintet, de amíg a gazdaság állapotában és a fogyasztásban nem lesz nagyobb mértékű visszaesés, nem gondolom, hogy ez az árszint változni fog. Ezzel a nagyságrenddel számolhatunk a 4. negyedévre, sőt, a jövő esztendőre is. Ha a felhasznált papírok minőségét és összetételét nézzük, egyértelműen látszik, hogy a piac fokozatosan elmozdul az alacsonyabb grammsúlyok felé. Ez a csomagolási funkció megtartása mellett alacsonyabb termékdíjat jelent. Ezzel együtt egyre nagyobb az érdeklődés a jó, vagy akár prémium minőségű fehér és fehér mázolt fedőrétegű papírok irányában a kelet-európai országok piacán is. Ennek a tendenciának a folytatására számítanak a gyártók középtávon – avat be Hopka Imre, a cég tulajdonosa.
Fazekas Attila, a Box Print – FSD Packaging Kft. ügyvezetője szintén a GDPR-ra hivatkozva arra emlékeztet, hogy az adatvédelmi szabályozásra való felkészülés minden cégre jelentős feladatokat rótt az elmúlt időszakban. A változás érintette a CRM-rendszerüket éppúgy, mint HR-adatbázisaikat. A jogszabályváltozás ugyanakkor jó alkalom volt arra, hogy áttekintsék és fejlesszék folyamataikat az adatbiztonság szempontjából.
– Azt látjuk, hogy ma már nem cégek versenyeznek a megbízók kegyeiért, hanem stratégiai partnerek hálózatai más hasonló hálózatokkal. A teljes ellátási láncban kell gondolkodnunk a csomagolási piacon belül is – tájékoztat Fazekas Attila.
Ifj. Keskeny Árpád, a Keskeny és Társai 2001 Kft. ügyvezető igazgatója kiemeli, hogy az elmúlt években világszinten végbement változások, mint az egészségtudatos vásárlói magatartás megjelenése, a megújult élelmiszer-biztonsági előírások, a környezetvédelmi előírások, törekvés a gazdaság fenntarthatóságára, mind a fogyasztói szokások megváltozását eredményezték, így hatással voltak a hazai csomagolóanyag-gyártásra is.
– Tapasztalataink azt mutatják, hogy a megrendelőink sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy termékeikről vagy szolgáltatásukról mit közvetít a csomagolás. Például a kézműves vagy biotermékeket gyártó kisvállalkozások fontosnak tartják, hogy a dobozok alapanyaga és a design is összhangban legyen a termék jellemzőivel, és a felhasznált anyagok rendelkezzenek a megfelelő tanúsítványokkal. Nagyobb szerepet kapnak a natúr hatást erősítő alapanyagok is – jelzi ifj. Keskeny Árpád.
A folyamatos kísérletezés a siker titka
– A korábbi sztenderdek teljesen eltűntek, egyedi igények alapján szolgáljuk ki a vevőink túlnyomó részét. A „pont annyi anyag, amennyi kell” elve nélkülözhetetlen már a tervezésben, mindenki kerüli a túlcsomagolást, ezzel együtt a felesleges anyag többletköltséget, termékdíjtöbbletet, környezetterhelést. Csomagolási kihívás lesz az elkövetkező években a műanyag csomagolóanyagok kiváltása, mivel egy, a napokban megjelent szabálytervezet szerint, a kormány a műanyag termékek termékdíjának jelentős emelését tervezi 2019-től – hangsúlyozza Hopka Imre.
Meglátása szerint a diszkontláncok is egyre fontosabbnak tartják a polcokra kihelyezett gyűjtőcsomagolások külső megjelenését, valamint a kisebb gyártási szérianagyság iránti igény is folyamatosan növekszik. Ez előtérbe helyezte a digitális nyomtatás előnyeit, ami mostanra már olyan technikai háttérrel rendelkezik, hogy kezdi egyre inkább megszorítani az ofszet ívkasírozott és a flexografikus nyomtatást bizonyos területeken. A rendkívül igényes nyomatkép, a gyors változtathatóság, az egyedi és testre szabható marketingüzenetek megjelenítése sok területen a digitális nyomtatás vitathatatlan előnyeit hordozza, és már az ára is kezd alkalmazkodni a piaci elvárásokhoz.
– Bizonyos szegmensekben a duópack, triópack csomagolások előr etörését látjuk, máshol inkább a kisebb adagnagyságok felé fordulnak a gyártók. Tapasztalataink szerint a siker titka, hogy érdemes folyamatosan kísérletezni a csomagolási és logisztikai költségoptimalizálással úgy, hogy figyeljük a célcsoport igényeinek változását. A kereskedők az egyre figyelemfelkeltőbb és dézsmabiztos csomagolást preferálják, és fontos szempont az egyszerű kihelyezhetőség is – fejti ki Fazekas Attila.
Ifj. Keskeny Árpád arra mutat rá, hogy egyre több vásárló részesíti előnyben az online vásárlás lehetőségét, ami nagyban befolyásolja a csomagolási trendeket.
– Függetlenül attól, hogy az online vásárlás legnagyobb előnye a kényelem, a vásárlók elvárják az itt vásárolt termékektől is az esztétikus megjelenést, ami új kihívásokat jelent a csomagolóanyag-tervezőknek. Meglátásunk szerint a kereskedői szempontokat nagyban befolyásolják a termékek jellemzői, felhasználási területük és értékük. A csomagolásnak stílusosan kell képviselnie az adott márkát, hogy a fogyasztót lenyűgözze és márkahűségre ösztönözze – mondja a Keskeny és Társai 2001 Kft. ügyvezető igazgatója.
A DS Smith Packaging Hungarynél azt látják, hogy partnereik csomagolóanyagokkal szemben támasztott elvárásai két, látszólag ellentétes irányba mutatnak: egyre költséghatékonyabb megoldások biztosítására vágynak azonos vagy jobb teljesítmény mellett.
– A DS Smithnél cégcsoportszinten bevezetés alatt álló PACE megközelítés lényege, hogy négyzetmétertömeg alapú specifikáció helyett a csomagolóanyagok teljesítményét definiáljuk.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a DS Smith a tényleges felhasználásnak megfelelő szilárdságú csomagolási megoldásokat fejleszt és specifikál, melyeket nem a felhasznált alapanyagok típusa és négyzetmétertömege jellemez, hanem a teljesítménye. A jobb teljesítmény alatt nem feltétlenül csak a termékeink fizikai tulajdonságait értjük, hanem például azt is, hogy egy csomagolás mennyire tudja ösztönözni a fogyasztói döntéseket és a vásárlást. Innovációs törekvéseink egyik fontos iránya a csomagolás eladóhelyi vásárlásösztönző funkciója. Ezt a szempontot szem előtt tartva fejlesztettük ki az 3xposeR® kínálódobozunkat, melynek piaci bevezetése egy jól ismert, kategóriájában vezető magyarországi márkával közösen történt. Az 3xposeR® polcra kész kínálódoboz lényege, hogy az alapvető funkcióján túl a csomagolás figyelemfelkeltő wobblerként is funkcionál, kiemelt láthatóságot biztosítva a terméknek a boltok polcain – tudjuk meg Szabó Leventétől.
– Elsősorban az alapanyag-takarékos és költséghatékony, méretre szabott dobozok keresettek az elmúlt időszakban – habár jelenleg is sok olyan csomagolást fejlesztünk, amely lényegesen nagyobb a benne lévő árunál, ezzel különös prémium jelleget kölcsönözve az árunak. Továbbra is fontos elvárás a termék minél komolyabb védelme, főleg az egyre gyakrabban előtérbe kerülő e-commerce, azaz csomagküldő szolgálat által szállított áru esetén. Gyakori kérés még az egyedi forma, ami viszont inkább az üzletek polcain különbözteti meg az eladásra kínált árut a többi portékától. A tervezőcsapattal szemben támasztott igény az információhordozásra alkalmas terület növelése, akár nagyobb felület, behajtogatott lapok, vagy füzetcímke formájában – jegyzi meg Tóth Zoltán, az STI Petőfi Nyomda Kft. termékfejlesztési csoportvezetője.
– Azt is fontos megemlíteni, hogy előtérbe helyeződnek a különböző típusú kínáló rendszerek és a saját márkás termékek, valamint a kombinált, kínálóként és szállítói csomagolásként is funkcionáló csomagolások. Mindent összevetve a csomagolási igények folyamatosan változnak, és ebben a RONDO Kft. megfelelő partner, hisz saját fejlesztőrészlegével azonnal tud reagálni a változásokra. Nemcsak a tanúsított minőségirányítási és környezetirányítási rendszerek erősödő elvárások, hanem a tanúsított fenntarthatósági rendszerek, mint például FSC megléte is. Ezen a területen a RONDO Kft. minden vevői igényt ki tud szolgálni – tájékoztat Miklós Zsolt.
Hódít a környezettudatos szemlélet
A Dunapacknál a biztonság, egyediség, környezetbarát megoldások olyan kulcsgondolatok, melyek működési folyamataik alapvető pillérei. A körforgásos gazdaság megteremtése céljából a fenntartható fejlődés előmozdítása érdekében nagyon komoly fókuszt helyeznek az egynemű csomagolások tervezésére.
– A jövőben az a cél, hogy partnereinkkel együttműködve a társított csomagolásaikat teljes mértékben egynemű gyűjtő- és szállítócsomagolásokká alakítsuk a konstrukciós fejlesztések révén. A papírpiacon a tiszta cellulózt tartalmazó, úgynevezett kraft papírhiány miatt az elmúlt évtől jelentős áremelkedés volt tapasztalható az alappapírpiacon. A probléma ellensúlyozására a Dunapack újdonságai közé tartozik ezen elsődleges rosttartalmú papírok kiváltása 100%-ban felhasznált újrapapírra a hullámtermék-csomagolásban – hangsúlyozza Zsebő Zsuzsanna, a Dunapack Kft. marketing főmunkatársa.
– Talán kevésbé van szem előtt, de a papíriparban is folyamatos a technológiai fejlődés, melynek eredményeként – kissé leegyszerűsítve – könnyebb papírokkal is lehet hasonló, vagy jobb teljesítményű csomagolóanyagokat gyártani. Ezenkívül jelenleg zajlik a PaPillOn termékcsalád piaci bevezetése, melynek része egy innovatív papírraklap és raklapfedő megoldás. A termékek fejlesztése során olyan megoldást dolgoztunk ki, mely nagymértékben ötvözi a fa és a papír előnyeit, ugyanakkor kiküszöböli a fa ismert hátrányait – mondja a DS Smith Packaging Hungary sales és marketingigazgatója.
A Rondo Hullámkartongyártó Kft.-nél gyakorlatilag teljes mértékben megvalósul a „körkörös gazdaság”. A termelési, technológia hulladékként keletkező papírhulladékot hazai alapanyaggyártó cég részére nyersanyagként értékesítik, majd az ebből gyártott alappapírból új terméket állítanak elő, így rendkívül alacsony a környezetterhelés.
– A további minimálisan keletkező hulladékainkat szelektíven gyűjtjük és adjuk át a hulladékkezelőknek. Távolabbi céljaink között szerepel a napenergia hasznosítása, mivel nagy felületű üzemi tetőnk még kihasználatlan, és itt komoly tartalékaink vannak – fűzi hozzá a vállalat ügyvezetője.
Az STI Petőfi Nyomda Kft. tanúsított módon az ISO 14001: 2015 környezetirányítási szabvány szerint a fenntarthatóság eszmerendszerének megfelelően végzi tevékenységeit, tervezi és kivitelezi termékeit.
– Az energiahatékonyságunk fejlesztésére tanúsított ISO 50001-es rendszerrel rendelkezünk és az energiahatékonyság javítására tett erőfeszítéseink elismeréseként 2017-ben az Év gyára versenyt többek között az Energiahatékonyság kategóriagyőzelmével zártuk. Emellett vevői kérésre FSC, PEFC (fenntartható erdőgazdálkodásból származó) tanúsítvánnyal rendelkező termékeket is tudunk már szállítani, illetve szén-dioxid-semleges (CO2-neutrál) termékek szállítását is vállaljuk – jelzi Szebellédi István, az STI Petőfi Nyomda Kft. környezetvédelmi managere.
A Keskeny és Társai 2001 Kft. tevékenységének minden folyamatát környezetvédelmi szempontok szerint is racionalizálta az ISO 14001 környezetvédelmi előírásainak megfelelően.
– Törekszünk arra, hogy a gyártás során használt alapanyagok ne csupán a minőség, de a környezetvédelem szempontjából is megfeleljenek a legmagasabb elvárásoknak – ismerteti ifj. Keskeny Árpád.
A Wanapack Papírfeldolgozó Kft. azon megfigyelésükről számol be, hogy a gyártók és a kereskedők szeretnének úgy gazdaságosan csomagolni, hogy az környezetbarát is legyen.
– Így a gazdaságosság új értelmet nyer, mert a meghatározó szereplők hajlandók néhány forinttal többet áldozni a csomagolásra, ha azzal hozzájárulnak a környezet kisebb mértékű terheléséhez. A cél a homogén anyagból álló és teljes körű védelmet nyújtó, újrafelhasználható és optimális anyagmennyiséget igénylő csomagolások tervezése – mondja Hopka Imre.
Növekvő ügyféligények, bővülő szolgáltatások
Az STI Petőfi Nyomda Kft. tavaly két géppel bővítette közel harminc nagygépből álló parkját. Az idén ismét „alapozási munkálatok zajlanak” a nyomóüzemben, érkezik egy új nyomógép.
– A bővítés nem állhat meg, hiszen az igények állandóan növekednek. Az egyik nemrég beüzemelt nyomógépünk például lakkozóműjének és hosszú szárítójának köszönhetően gyakorlatilag bármilyen felületre képes egy menetben különleges lakkozási megoldásokat kivitelezni. Természetesen mindezt kellő sebességen, így ezt a technológiát költséghatékonyan tudjuk a multinacionális, szeszes italban utazó partnereink nagy örömére kínálni – jelzi Kolozsvári György.
– A Wanapacknál a kis- és közepes szériás, egyedi megrendeléseket szem előtt tartva a teljes körű gyűjtő- és szállítócsomagolás kiszolgálására koncentrálunk (hullámpapírlemez dobozok, köztes lapok, élvédők, sztreccsfólia, pánt stb.). Kiemelném a szuperkönnyű, akár 0,5 kg–5 kg súlyú és több száz kg teherbírású papírraklapok gyártását, amelyek az áruházi display-ek területén is hódítani fognak – mondja Hopka Imre.
– Idén szeptembertől a DS Smith budapesti PackRight Centerében is elérhető az AR (kiterjesztett valóság) technológia. A mobileszközökön futtatott speciális AR-applikáció képes a kidolgozott csomagolási koncepciókat valós felhasználási környezetbe helyezni. A vevői workshopokon alkalmazott technológia használatával szimulálható többek között a későbbi bolti kihelyezés, a polckép, valamint a konkurens termékek melletti elhelyezés – tájékoztat Szabó Levente.
A Dunapack Kft. a csomagolás komplex felülvizsgálata vagy akár már a tervezési folyamat legelején be tud lépni vevői gyártási folyamataiba. A csomagolást már kimondottan partnerei gépeire tervezi, az általuk javasolt módszerrel költség- és munkaerő-hatékonyságot realizálhat az ügyfél.
– Teljes csomagolási folyamatfelmérést is végzünk, mely után workshopok keretében vevőinkkel közösen határozzuk meg az új csomagolási irányvonalat – tudjuk meg Zsebő Zsuzsannától.
Ifj. Keskeny Árpád elárulja, hogy ők olyan gépsorok beállítását tervezik a közeljövőben, amelyek biztosítják a gyártás során a lehető legnagyobb hatékonyságot és egyenletes minőséget. A kozmetikai és élelmiszeripari ágazat számára már jelenleg is többféle terméket gyártanak, céljuk a megrendelés állomány minél szélesebb körű bővítése.
A Rondo Hullámkartongyártó Kft. alapvető tevékenysége a hullámpapírlemezek, csomagolóeszközök tervezése, gyártása, értékesítése és csomagolási rendszerek fejlesztése, valamint az ezekhez kapcsolódó vevőszolgálati tevékenységek.
– Fő fejlesztési területünk jelenleg a piaci igényeknek megfelelően az üzemi kapacitás bővítése, belső tartalékok feltárásával, kisebb átépítésekkel és a meglévő gépek felújításával, valamint új berendezések várható üzembe helyezésével, a régiek cseréjével. Idén lezárult az alapanyaggyártó gépsorunk teljes felújítása, nyáron megvalósult a 6 színes nyomdagépünk „upgrade”-je, és a belső szállítórendszerünk is részben megújult – avat be Miklós Zsolt.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >