Zenével jobb!

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 02. 10. 09:31

Egyre több kereskedelmi és szolgáltatóhelyen szól háttérzene: a statisztikák közelítenek a 2008-as válság előtti állapotokhoz, 2019-ben 36,8 ezer „zenélő üzletet” tartott számon az Artisjus. A háttérgépzenéből profitáló vállalkozások – például az éttermek, kávézók, szállodák, bevásárlóközpontok, fodrászatok, edzőtermek – ezért jogdíjat fizetnek az alkotóknak, így veszik ki részüket az új dalok létrehozásának költségeiből 2019-ben az összes kifizetett szerzői jogdíj 27 százaléka – 2,5 milliárd forint – származott a háttérgépzenéből.

Egyes kutatások szerint a zene 15 százalékkal növelheti az üzletben vagy vendéglátóhelyen eltöltött időt, ezáltal 30 százalékkal növeli az impulzív vásárlások számát és ezzel a bevételeket. A jól megválasztott zene hatására a vásárlók rövidebbnek érzékelik az üzletben töltött várakozási időt.

2019-ben több mint 17 ezer új dal született, és közel 14 ezer magyar szerző részesült jogdíjból. Arányát és összegét tekintve is minden korábbinál több jutott a hazai alkotóknak, mint a külföldieknek: közel 5 milliárd Ft jogdíjat kaptak egy év alatt.

Az egyesület 2019-ben 9,3 milliárd forint jogdíjat osztott fel a dalok, zeneművek alkotói (és jogutódjaik) között – ez az összeg 8,1%-kal magasabb, mint 2018-ban.

Aki havi 5 ezer és 50 ezer Ft közötti jogdíjat kap – ami éves szinten 60–600 ezer forintnyi „fizetést” jelent –, már részben tudja finanszírozni a zenélést a jogdíjból, hiszen a bevételt hangszer vagy hangtechnika vásárlására fordíthatja. Ők képviselik a hazai szerzők egyötödét (21%). 2019-ben 1501 új zeneszerző, szövegíró regisztrált az Artisjusnál.

Mostantól a zene tudatosabb használatában segíti az induló vállalkozásokat a szerzői egyesület által indított Zenével jobb! program. Ennek első állomása egy weboldal, ahol a zeneipari szakemberek többek között ötleteket adnak az üzlet zenei stílusának és repertoárjának kialakításához, bemutatják az aktuális zenei trendeket, és gyakorlati tippeket kínálnak a zenelejátszó eszközökkel kapcsolatos kérdésekben is. A program célja továbbá az önkormányzati tájékoztatás erősítése országos szinten, hogy a friss vállalkozók már az első lépésnél, első kézből kaphassanak információt a háttérzenével és a szerzői jogdíjak befizetésével kapcsolatban.//

Kapcsolódó cikkeink