Visszatrappolnak: továbbra is dominál a trappista
Továbbra is a trappista a sajtpiac „lakmuszpapírja”. Dominanciája békeidőkben halványodik, ilyenkor az évek óta színesedő kínálatból a fogyasztók előszeretettel próbálnak ki más sajtféleségeket. Amikor azonban a sajtárak a világpiaci folyamatok miatt nőnek, a vásárlóerő gyengül, a fogyasztók újból lefelé váltanak, és visszatérnek az ismert, megszokott és kedvezőbb árpontú trappistához – mint például mostanában.
A sajtpiac lendülete a 2021-es évben kitartott, ám ez az idei évben megtörni látszik, taglalja Hunya Balázs, a Bonafarm Csoporthoz tartozó Sole-Mizo Zrt. senior brand managere.

Hunya Balázs
senior brand manager
Sole-Mizo
– Az inflációs és egyéb gazdasági nehézségek komoly hatással vannak a sajtpiacra. A tej ára, a gyártási optimumok meghatározása döntően befolyásolja a sajtok árának növekedését, ami fordítottan arányos a volumenek alakulásával – mondja a senior brand manager.
A Sole-Mizo folyamatosan vizsgálja a fogyasztói igények alakulását, különös figyelmet szentelve a speciális étrenddel rendelkező fogyasztóinknak. Ezért a főbb „mentes” (E-szám-mentes és laktózmentes) termékek stabil részét képezik a portfóliójuknak a körülményektől függetlenül.
– Számunkra a termékminőség, a frissesség és az elérhetőség megtartása a legfontosabb, az idei év kihívásaiban erre koncentrálunk leginkább – jelzi Hunya Balázs.
Középen a legrosszabb
A fogyasztók egy része az árrobbanásnak és anyagi lehetőségeik beszűkülése következtében jelentősen visszafogja majd sajtfogyasztását, a kereslet csökkenni fog, jósolja Gábossy Ádám, Szega Camembert Kft. ügyvezetője, aki hozzáteszi:

Gábossy Ádám
ügyvezető
Szega Camembert
– A trappistacentrikusság megmarad, mert a félkemény első áras sajtok között egyre kevesebb import kerülhet a piacra az egész Európát sújtó tejhiány miatt. Ebben a szegmensben a magyar gyártóknak kell helytállniuk, ha és amennyiben a kedvező árfolyamok miatt nem inkább az export részarányának növelésére koncentrálnak az eladásaikban. Ez utóbbira már látunk jeleket. Hasonlóan az előző gazdasági válsághoz, most is úgy gondolom, hogy a középső szegmens fog jelentős keresletcsökkenést szenvedni, mert a fogyasztók jelentős hányada árban lefelé fog váltani.
A speciális étrend és gourmet termékeket kereső egyre szélesebb réteg Gábossy Ádám szerint is megmarad. Számukra érdemes növelni a kínálatot. De óriási jelentősége lesz a kisebb pénztárcájú fogyasztóknak az elkövetkezendő időszakban. A két vásárlói csoportot más eszközökkel kell megközelíteni.
– Ami biztos, hogy a digitális tér egyre nagyobb jelentőséggel bír majd – hívja fel a figyelmet a Szega Camembert Kft. ügyvezetője.
A tejhiány miatt sok esetben a gyártók fogják meghatározni, hogy milyen termékekkel tudnak válaszolni a kialakult helyzetre. A promóciók hatásfoka nagymértékben emelkedni fog: sok fogyasztó csak akciós terméket fog vásárolni. Ha a háborús helyzet miatti nyomás továbbra sem enyhül, Gábossy Ádám még azt is elképzelhetőnek tartja, hogy teljesen új, radikálisan más szegmensek és termékek is születhetnek.
Innovációk akkor is

Lengyel András
ügyvezető
ERU Food Trading
A gazdasági környezet változása, a folyamatos áremelkedések bizonytalanságot okoznak mind a kereskedőknél, mind a gyártóknál. Hogy az áremelkedések hol állnak meg, és a fogyasztók hogyan reagálnak ezekre, senki sem tudja pontosan, jelzi Lengyel András, az ERU Food Trading Kft. ügyvezetője.
Az általuk forgalmazott Camping sajtok esetében továbbra is megfigyelhető, hogy a tömlős a legkedveltebb fajta, de a lapka sajtjaik is megközelítik a tömlős népszerűségét, kiváló minőségüknek, hosszú eltarthatóságuknak, praktikus kiszerelésüknek köszönhetően. A laktózmentes termékeikre is folyamatosan élénk a kereslet.
– Mind ízekben, mind az egyre erősödő tudatos étkezésre reagálva készülünk újdonságokkal a Camping háza táján – árulja el Lengyel András. – Emellett a jelenlegi helyzetben még nagyobb hangsúlyt fektetünk termékeink folyamatos bolti elérhetőségére, illetve részt veszünk akciókban is. //
Erősödött a gyártói márkák pozíciója
A sajt a harmadik legnagyobb forgalmú élelmiszer a NielsenIQ által mért kilencvenhat élelmiszer-kategória között. 2021. június és 2022. május közt 147 milliárd forintot meghaladó forgalmával csak a feldolgozott hús és a sör előzte meg. Az előző év azonos időszakához viszonyítva értékben még tovább gyarapodott, 6%-os növekedést ért el, volumenben azonban 5%-kal csökkent a kategória eladása, ám így is számottevő mennyiség, 61 ezer tonna sajt került a vásárlók kosarába.

Vendégszerző:
Gubek Nóra
piackutatási tanácsadó
NielsenIQ
A forgalom háromötöde a 401–2500 négyzetméteres üzletekben realizálódott, további egyötödét pedig a 2500 négyzetmétert meghaladó alapterületű boltok adták a vizsgált időszakban. A legdinamikusabb növekedést az 51–200 négyzetméter területű boltok érték el, melyeknek 10%-kal nőtt az értékbeli forgalmuk, így már 11%-ot hasítanak ki a teljes eladásból.
A gyártói márkák pozíciója erősödött: 9%-os értékbeli növekedés mellett 52%-os piacrésszel rendelkeznek. A saját márkáknál a növekedés mértéke kisebb, mindössze 3%.
A legnépszerűbb sajttípus továbbra is a trappista, amely értékbeli részesedése 36%. Gyakran választják a fogyasztók még a feldolgozott sajtokat, illetve a mozzarellát, ezek értékbeli részesedése 10, illetve 6%. Növekvő igény mutatkozik a parenyica és a cheddar sajtok iránt. Előbbi mennyiségi eladása 6, utóbbi 18%-kal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Csomagolástípus alapján vizsgálva a legnagyobb értékbeli forgalom a darabolt sajtokból realizálódik: a kategória forgalmának majdnem kétötödét jelentik. Az értékbeli eladás egynegyedét a tömbsajtok adják, míg a szeletelt verzió a forgalom 16%-át teszi ki.
Bár erősödik az igény a laktóz-, illetve gluténmentes sajtvariánsok iránt, továbbra is a hagyományos sajtok dominálják a piacot 92%-os részesedéssel. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022.08-09. 103-104. oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
A zsugorinfláció egyre több terméket érint
2025 januárjában is folytatódott a zsugorinfláció, több élelmiszer és piperecikk…
Tovább olvasom >Tejtermelés és feldolgozás: az Európai Uniótól a magyar trappistáig
Az Európai Unió tejtermelése 2023-ban elérte a 160,8 millió tonnát,…
Tovább olvasom >A foci mindent visz
Patinás helyszínen, a MOMKult Kupolatermében, a PICK és Mizo vendéglátásában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Trade marketing, az elengedhetetlen
Ha Valentin-nap, akkor „Szerelmem a trade marketing konferencia” immár 22…
Tovább olvasom >Újra napirenden az árstop: Mit jelenthet ez a vásárlóknak és a boltoknak?
A nemzetgazdasági miniszter, Nagy Márton hétfői bejelentése komoly visszhangot váltott…
Tovább olvasom >Vásárlási szokások változása: trükkök, trendek és eltűnő szaküzletek
A kiskereskedelmi piac folyamatos átalakuláson megy keresztül. A vásárlási szokások…
Tovább olvasom >