Visszatrappolnak: továbbra is dominál a trappista
Továbbra is a trappista a sajtpiac „lakmuszpapírja”. Dominanciája békeidőkben halványodik, ilyenkor az évek óta színesedő kínálatból a fogyasztók előszeretettel próbálnak ki más sajtféleségeket. Amikor azonban a sajtárak a világpiaci folyamatok miatt nőnek, a vásárlóerő gyengül, a fogyasztók újból lefelé váltanak, és visszatérnek az ismert, megszokott és kedvezőbb árpontú trappistához – mint például mostanában.
A sajtpiac lendülete a 2021-es évben kitartott, ám ez az idei évben megtörni látszik, taglalja Hunya Balázs, a Bonafarm Csoporthoz tartozó Sole-Mizo Zrt. senior brand managere.
– Az inflációs és egyéb gazdasági nehézségek komoly hatással vannak a sajtpiacra. A tej ára, a gyártási optimumok meghatározása döntően befolyásolja a sajtok árának növekedését, ami fordítottan arányos a volumenek alakulásával – mondja a senior brand manager.
A Sole-Mizo folyamatosan vizsgálja a fogyasztói igények alakulását, különös figyelmet szentelve a speciális étrenddel rendelkező fogyasztóinknak. Ezért a főbb „mentes” (E-szám-mentes és laktózmentes) termékek stabil részét képezik a portfóliójuknak a körülményektől függetlenül.
– Számunkra a termékminőség, a frissesség és az elérhetőség megtartása a legfontosabb, az idei év kihívásaiban erre koncentrálunk leginkább – jelzi Hunya Balázs.
Középen a legrosszabb
A fogyasztók egy része az árrobbanásnak és anyagi lehetőségeik beszűkülése következtében jelentősen visszafogja majd sajtfogyasztását, a kereslet csökkenni fog, jósolja Gábossy Ádám, Szega Camembert Kft. ügyvezetője, aki hozzáteszi:
– A trappistacentrikusság megmarad, mert a félkemény első áras sajtok között egyre kevesebb import kerülhet a piacra az egész Európát sújtó tejhiány miatt. Ebben a szegmensben a magyar gyártóknak kell helytállniuk, ha és amennyiben a kedvező árfolyamok miatt nem inkább az export részarányának növelésére koncentrálnak az eladásaikban. Ez utóbbira már látunk jeleket. Hasonlóan az előző gazdasági válsághoz, most is úgy gondolom, hogy a középső szegmens fog jelentős keresletcsökkenést szenvedni, mert a fogyasztók jelentős hányada árban lefelé fog váltani.
A speciális étrend és gourmet termékeket kereső egyre szélesebb réteg Gábossy Ádám szerint is megmarad. Számukra érdemes növelni a kínálatot. De óriási jelentősége lesz a kisebb pénztárcájú fogyasztóknak az elkövetkezendő időszakban. A két vásárlói csoportot más eszközökkel kell megközelíteni.
– Ami biztos, hogy a digitális tér egyre nagyobb jelentőséggel bír majd – hívja fel a figyelmet a Szega Camembert Kft. ügyvezetője.
A tejhiány miatt sok esetben a gyártók fogják meghatározni, hogy milyen termékekkel tudnak válaszolni a kialakult helyzetre. A promóciók hatásfoka nagymértékben emelkedni fog: sok fogyasztó csak akciós terméket fog vásárolni. Ha a háborús helyzet miatti nyomás továbbra sem enyhül, Gábossy Ádám még azt is elképzelhetőnek tartja, hogy teljesen új, radikálisan más szegmensek és termékek is születhetnek.
Innovációk akkor is
A gazdasági környezet változása, a folyamatos áremelkedések bizonytalanságot okoznak mind a kereskedőknél, mind a gyártóknál. Hogy az áremelkedések hol állnak meg, és a fogyasztók hogyan reagálnak ezekre, senki sem tudja pontosan, jelzi Lengyel András, az ERU Food Trading Kft. ügyvezetője.
Az általuk forgalmazott Camping sajtok esetében továbbra is megfigyelhető, hogy a tömlős a legkedveltebb fajta, de a lapka sajtjaik is megközelítik a tömlős népszerűségét, kiváló minőségüknek, hosszú eltarthatóságuknak, praktikus kiszerelésüknek köszönhetően. A laktózmentes termékeikre is folyamatosan élénk a kereslet.
– Mind ízekben, mind az egyre erősödő tudatos étkezésre reagálva készülünk újdonságokkal a Camping háza táján – árulja el Lengyel András. – Emellett a jelenlegi helyzetben még nagyobb hangsúlyt fektetünk termékeink folyamatos bolti elérhetőségére, illetve részt veszünk akciókban is. //
Erősödött a gyártói márkák pozíciója
A sajt a harmadik legnagyobb forgalmú élelmiszer a NielsenIQ által mért kilencvenhat élelmiszer-kategória között. 2021. június és 2022. május közt 147 milliárd forintot meghaladó forgalmával csak a feldolgozott hús és a sör előzte meg. Az előző év azonos időszakához viszonyítva értékben még tovább gyarapodott, 6%-os növekedést ért el, volumenben azonban 5%-kal csökkent a kategória eladása, ám így is számottevő mennyiség, 61 ezer tonna sajt került a vásárlók kosarába.
A forgalom háromötöde a 401–2500 négyzetméteres üzletekben realizálódott, további egyötödét pedig a 2500 négyzetmétert meghaladó alapterületű boltok adták a vizsgált időszakban. A legdinamikusabb növekedést az 51–200 négyzetméter területű boltok érték el, melyeknek 10%-kal nőtt az értékbeli forgalmuk, így már 11%-ot hasítanak ki a teljes eladásból.
A gyártói márkák pozíciója erősödött: 9%-os értékbeli növekedés mellett 52%-os piacrésszel rendelkeznek. A saját márkáknál a növekedés mértéke kisebb, mindössze 3%.
A legnépszerűbb sajttípus továbbra is a trappista, amely értékbeli részesedése 36%. Gyakran választják a fogyasztók még a feldolgozott sajtokat, illetve a mozzarellát, ezek értékbeli részesedése 10, illetve 6%. Növekvő igény mutatkozik a parenyica és a cheddar sajtok iránt. Előbbi mennyiségi eladása 6, utóbbi 18%-kal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Csomagolástípus alapján vizsgálva a legnagyobb értékbeli forgalom a darabolt sajtokból realizálódik: a kategória forgalmának majdnem kétötödét jelentik. Az értékbeli eladás egynegyedét a tömbsajtok adják, míg a szeletelt verzió a forgalom 16%-át teszi ki.
Bár erősödik az igény a laktóz-, illetve gluténmentes sajtvariánsok iránt, továbbra is a hagyományos sajtok dominálják a piacot 92%-os részesedéssel. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022.08-09. 103-104. oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >A dm forgalma 17 százalékkal nőtt az elmúlt gazdasági évben
A dm az elmúlt gazdasági évben nagy mértékben fektetett az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >