Visa: Minden ötödik magyar mobiltelefonnal tervez fizetni a Black Friday alatt
A mobileszközök egyre inkább a mindennapi élet magától értetődő részévé válnak, a Visa legfrissebb kutatása szerint a magyar válaszadók 62%-a előszeretettel használja okostelefonját az interneten vásárlásra és fizetésre, közel a negyedük (23%) pedig a boltokban is azzal fizet. A hazai fogyasztók elsősorban a gyorsaság és a kényelem, valamint a biztonság miatt részesítik előnyben a mobilfizetést a Visa Mobilfizetési szokások 2022 felmérésének nyolc közép- és kelet-európai országra, köztük Magyarországra kiterjedő tanulmányának eredményei alapján.

A magyarok szeretnek okostelefonnal fizetni
Manapság már egy okostelefon is elég az online vásárláshoz. A tanulmány szerint okostelefonja segítségével a magyar fogyasztók 74%-a keres termékeket és szolgáltatásokat, 69%-uk kedvezményeket és akciókat böngészik, 59%-uk árakat hasonlít össze és 62%-uk pedig fizet is vele. Ez utóbbi mutató esetén némileg elmaradunk a régió többi országától, a cseheknél 68%, a lengyeleknél 71%, illetve a szlovákok esetén 72% ez az arány. A magyarok elsősorban a kényelem (60%) és a gyorsaság (56%) miatt szeretnek okostelefonjukkal online vásárolni.
Az okostelefonok és tabletek új alkalmazáson belüli vásárlási és fizetési élményeket is lehetővé tesznek. A magyarok szívesen adják hozzá bankkártyájukat különböző alkalmazásokhoz: leggyakrabban az ételrendelésért (31%), a streaming szolgáltatásokért (24%), a közlekedésért (18%) és az utazásokért (17%) fizetnek így. A válaszadók 40%-a válaszolta azt, hogy hozzáadta kártyáját a legnépszerűbb magyar mobiltárca alkalmazáshoz. A tanulmányból az is kiderült, hogy a Z generáció, azaz a 18-24 éves magyarok 76%-a már legalább egy mobilalkalmazáshoz hozzáadta a kártyáját. Lengyelországban kicsit alacsonyabb, 67%, míg Romániában (82%) és Szlovákiában (80%) kicsit magasabb ez az arány.
Bolti mobilfizetés – nem csak a fiatalok kiváltsága
Az online vásárláshoz hasonlóan a magyarok elsősorban a gyorsaság (67%) és a kényelem (65%) miatt szeretnek az üzletekben okostelefonnal egy érintéssel fizetni. Érdekesség, hogy azok között a magyarok között, akik már kipróbálták a virtuális pénztárca használatát a hagyományos helyett, sokan vannak, akik havonta egyszer vagy ritkábban használják hagyományos plasztik kártyájukat (24%). Bár mintegy tíz éve még futurisztikus álomnak tűnhetett, hogy a mobiltelefonunkkal fizetünk, ma már a magyar válaszadók 69%-a ismeri ezt a fizetési módot.
„Nemrég még nem volt jellemző, hogy valaki pénztárca vagy bankkártya nélkül induljon el otthonról. Ma ez már nem csak a Z generáció vagy a technológia szerelmesei számára mindennapos. A 45-54 éves magyar válaszadók 75%-a tisztában van azzal, hogy az üzletekben fizethet okostelefonjával, és 22% él is ezzel a lehetőséggel”
– nyilatkozta Kiss Ede, a Visa Magyarországért felelős igazgatója.
„A Visánál hiszünk abban, hogy a fizetési módok sokszínűsége a jövő kulcsa, és továbbra is biztosítjuk a fogyasztók és a kereskedők számára a lehetőséget, hogy kiválaszthassák az általuk preferált módot a fizetésre és a fizetések fogadására. Éppen ezért a hagyományos kártyák mellett a Visa fizetési megoldásai digitális eszközökön, például okostelefonokon vagy okosórákon keresztül is használhatók, és folyamatosan fejlesztünk, hogy az új és jövőbeli módszerek között legyenek gyors, kényelmes, és biztonságos mobil megoldások is.”
A felhasználói szokások változását a Visa Award mobilfizetési kategóriájának győztese, az Erste Bank tapasztalatai is alátámasztják.
„A magyar Erste Bank ügyfélkörének 67%-a digitálisan aktív, közülük csaknem félmillió mobiltelefont használ a mindennapi bankoláshoz. Ez a legdinamikusabban növekvő ügyfélszegmens, kortól és státuszától függetlenül. Az aktív mobilhasználók közül 200 ezren napi gyakorisággal fizetnek telefonnal, a remote payment szolgáltatások közül a legnépszerűbb a parkolási díjfizetés és a QR-kódos sárga csekk befizetés. Nem véletlen, hogy fejlesztéseinkben a mobile-first elv a meghatározó, nem csak a lakossági, hanem a kisvállalati digitális megoldások terén is”
– mondta Harmati László, az Erste Bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese.
Közeledik a vásárlási főszezon, és a Visa felmérése szerint a magyar válaszadók 21%-a Black Friday alatt, 44%-uk a karácsonyi bevásárlás során és 37% az újévi leárazások idején tervezi a mobilját használni fizetéshez.
Mobiltárca minden zsebben – milyen tévhitek állnak az útjában?
Az okostelefonnal fizető magyar fogyasztók a biztonságot tartják az ilyen típusú fizetési módok egyik kiemelkedő előnyének (43% a bolti fizetés esetében, 27% az online vásárlás esetében). Azonban a mobilfizetést nem használók pont a biztonság miatt tartanak mind az online (31%), mind a bolti (40%) használattól. Az is kiderült, hogy a magyar fogyasztók 22%-a úgy véli, hogy az ilyen megoldások beállítása nehézségekbe ütközhet.
„A mobilfizetés – akár üzletben, akár online – az egyik legbiztonságosabb fizetési mód. Az okostelefonnal, okosórával vagy tablettel végrehajtott Visa-fizetések ugyanolyan védelmet élveznek, mint bármely más Visa-kártyás tranzakció. Lényeges, hogy amikor valaki hozzáadja a kártyaadatait egy mobiltárcához, a Visa az adatokat egy egyedi számsorral helyettesíti. Ezt a technológiát tokenizációnak nevezik, és egy további biztonsági réteget jelent”
– hangsúlyozta Kiss Ede.
„A fogyasztók szempontjából fontos, hogy a fizetés biztonságos, kényelmes és könnyen használható legyen, még azok számára is, akik alapfokú mobileszköz-ismeretekkel rendelkeznek. Ma már az okostelefonnal való fizetés egyszerű, és a Visa kártya hozzáadása egy fizetésre alkalmas mobileszközhöz mindössze néhány pillanatot vesz igénybe.”
Manapság azonban már nem csak a fogyasztók használhatják az okostelefonokat fizetésre. A Tap to Phone technológia – amely lehetővé teszi, hogy egy Androidos okoseszköz alakuljon fizetési terminállá – átalakította a szolgáltatók és a kiskereskedők számára is a tranzakciók elfogadásának módját. Az eladók külön eszköz beszerzése nélkül a mobiiltelefonjukra tölthetnek le egy alkalmazást, és elkezdhetik az érintéses fizetések elfogadását, ami biztonságos és kényelmes élményt nyújt az ügyfelek számára. A tanulmány szerint már a magyarok 56%-a hajlandó lenne úgy fizetni okostelefonjával, hogy a kereskedő mobiltelefonja működik fizetési terminálként.
Kapcsolódó cikkeink
Az Erste több mint 69 milliárd forintos nyereséggel zárta az első fél évet
Az Erste Bank Hungary Zrt. 187,5 milliárd forintos működési bevétel…
Tovább olvasom >Elbizonytalanodhatnak a milliomosok – most dől el, meg tudja-e tartani őket a hazai privátbanki szektor
A szabályozói környezet változékonysága és a gyorsan változó elvárások miatt…
Tovább olvasom >Tiszta haszon!
A higiéniai piac néhány nagy szereplőjét piacról, termékújdonságokról, vásárlói preferenciákról,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Jason Momoával mutatkozott be Magyarországon a Meili Vodka
Az elmúlt két év egyik legtöbb díjat elnyerő vodkája (2…
Tovább olvasom >Szallas.hu: jelentősen nőtt az augusztus 20-ára és az ünnepet követő napokra szóló foglalások száma
Az augusztus 20-i érkezésre szóló szállásfoglalások száma 58 százalékkal nőtt…
Tovább olvasom >K&H: egyre gyakoribbak a szélsőséges időjárási viszonyok
Az időjárás ma már nem egy távoli, elméleti kockázat, hanem…
Tovább olvasom >