Visa: Minden ötödik magyar mobiltelefonnal tervez fizetni a Black Friday alatt
A mobileszközök egyre inkább a mindennapi élet magától értetődő részévé válnak, a Visa legfrissebb kutatása szerint a magyar válaszadók 62%-a előszeretettel használja okostelefonját az interneten vásárlásra és fizetésre, közel a negyedük (23%) pedig a boltokban is azzal fizet. A hazai fogyasztók elsősorban a gyorsaság és a kényelem, valamint a biztonság miatt részesítik előnyben a mobilfizetést a Visa Mobilfizetési szokások 2022 felmérésének nyolc közép- és kelet-európai országra, köztük Magyarországra kiterjedő tanulmányának eredményei alapján.
Manapság már egy okostelefon is elég az online vásárláshoz. A tanulmány szerint okostelefonja segítségével a magyar fogyasztók 74%-a keres termékeket és szolgáltatásokat, 69%-uk kedvezményeket és akciókat böngészik, 59%-uk árakat hasonlít össze és 62%-uk pedig fizet is vele. Ez utóbbi mutató esetén némileg elmaradunk a régió többi országától, a cseheknél 68%, a lengyeleknél 71%, illetve a szlovákok esetén 72% ez az arány. A magyarok elsősorban a kényelem (60%) és a gyorsaság (56%) miatt szeretnek okostelefonjukkal online vásárolni.
Az okostelefonok és tabletek új alkalmazáson belüli vásárlási és fizetési élményeket is lehetővé tesznek. A magyarok szívesen adják hozzá bankkártyájukat különböző alkalmazásokhoz: leggyakrabban az ételrendelésért (31%), a streaming szolgáltatásokért (24%), a közlekedésért (18%) és az utazásokért (17%) fizetnek így. A válaszadók 40%-a válaszolta azt, hogy hozzáadta kártyáját a legnépszerűbb magyar mobiltárca alkalmazáshoz. A tanulmányból az is kiderült, hogy a Z generáció, azaz a 18-24 éves magyarok 76%-a már legalább egy mobilalkalmazáshoz hozzáadta a kártyáját. Lengyelországban kicsit alacsonyabb, 67%, míg Romániában (82%) és Szlovákiában (80%) kicsit magasabb ez az arány.
Bolti mobilfizetés – nem csak a fiatalok kiváltsága
Az online vásárláshoz hasonlóan a magyarok elsősorban a gyorsaság (67%) és a kényelem (65%) miatt szeretnek az üzletekben okostelefonnal egy érintéssel fizetni. Érdekesség, hogy azok között a magyarok között, akik már kipróbálták a virtuális pénztárca használatát a hagyományos helyett, sokan vannak, akik havonta egyszer vagy ritkábban használják hagyományos plasztik kártyájukat (24%). Bár mintegy tíz éve még futurisztikus álomnak tűnhetett, hogy a mobiltelefonunkkal fizetünk, ma már a magyar válaszadók 69%-a ismeri ezt a fizetési módot.
„Nemrég még nem volt jellemző, hogy valaki pénztárca vagy bankkártya nélkül induljon el otthonról. Ma ez már nem csak a Z generáció vagy a technológia szerelmesei számára mindennapos. A 45-54 éves magyar válaszadók 75%-a tisztában van azzal, hogy az üzletekben fizethet okostelefonjával, és 22% él is ezzel a lehetőséggel”
– nyilatkozta Kiss Ede, a Visa Magyarországért felelős igazgatója.
„A Visánál hiszünk abban, hogy a fizetési módok sokszínűsége a jövő kulcsa, és továbbra is biztosítjuk a fogyasztók és a kereskedők számára a lehetőséget, hogy kiválaszthassák az általuk preferált módot a fizetésre és a fizetések fogadására. Éppen ezért a hagyományos kártyák mellett a Visa fizetési megoldásai digitális eszközökön, például okostelefonokon vagy okosórákon keresztül is használhatók, és folyamatosan fejlesztünk, hogy az új és jövőbeli módszerek között legyenek gyors, kényelmes, és biztonságos mobil megoldások is.”
A felhasználói szokások változását a Visa Award mobilfizetési kategóriájának győztese, az Erste Bank tapasztalatai is alátámasztják.
„A magyar Erste Bank ügyfélkörének 67%-a digitálisan aktív, közülük csaknem félmillió mobiltelefont használ a mindennapi bankoláshoz. Ez a legdinamikusabban növekvő ügyfélszegmens, kortól és státuszától függetlenül. Az aktív mobilhasználók közül 200 ezren napi gyakorisággal fizetnek telefonnal, a remote payment szolgáltatások közül a legnépszerűbb a parkolási díjfizetés és a QR-kódos sárga csekk befizetés. Nem véletlen, hogy fejlesztéseinkben a mobile-first elv a meghatározó, nem csak a lakossági, hanem a kisvállalati digitális megoldások terén is”
– mondta Harmati László, az Erste Bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese.
Közeledik a vásárlási főszezon, és a Visa felmérése szerint a magyar válaszadók 21%-a Black Friday alatt, 44%-uk a karácsonyi bevásárlás során és 37% az újévi leárazások idején tervezi a mobilját használni fizetéshez.
Mobiltárca minden zsebben – milyen tévhitek állnak az útjában?
Az okostelefonnal fizető magyar fogyasztók a biztonságot tartják az ilyen típusú fizetési módok egyik kiemelkedő előnyének (43% a bolti fizetés esetében, 27% az online vásárlás esetében). Azonban a mobilfizetést nem használók pont a biztonság miatt tartanak mind az online (31%), mind a bolti (40%) használattól. Az is kiderült, hogy a magyar fogyasztók 22%-a úgy véli, hogy az ilyen megoldások beállítása nehézségekbe ütközhet.
„A mobilfizetés – akár üzletben, akár online – az egyik legbiztonságosabb fizetési mód. Az okostelefonnal, okosórával vagy tablettel végrehajtott Visa-fizetések ugyanolyan védelmet élveznek, mint bármely más Visa-kártyás tranzakció. Lényeges, hogy amikor valaki hozzáadja a kártyaadatait egy mobiltárcához, a Visa az adatokat egy egyedi számsorral helyettesíti. Ezt a technológiát tokenizációnak nevezik, és egy további biztonsági réteget jelent”
– hangsúlyozta Kiss Ede.
„A fogyasztók szempontjából fontos, hogy a fizetés biztonságos, kényelmes és könnyen használható legyen, még azok számára is, akik alapfokú mobileszköz-ismeretekkel rendelkeznek. Ma már az okostelefonnal való fizetés egyszerű, és a Visa kártya hozzáadása egy fizetésre alkalmas mobileszközhöz mindössze néhány pillanatot vesz igénybe.”
Manapság azonban már nem csak a fogyasztók használhatják az okostelefonokat fizetésre. A Tap to Phone technológia – amely lehetővé teszi, hogy egy Androidos okoseszköz alakuljon fizetési terminállá – átalakította a szolgáltatók és a kiskereskedők számára is a tranzakciók elfogadásának módját. Az eladók külön eszköz beszerzése nélkül a mobiiltelefonjukra tölthetnek le egy alkalmazást, és elkezdhetik az érintéses fizetések elfogadását, ami biztonságos és kényelmes élményt nyújt az ügyfelek számára. A tanulmány szerint már a magyarok 56%-a hajlandó lenne úgy fizetni okostelefonjával, hogy a kereskedő mobiltelefonja működik fizetési terminálként.
Kapcsolódó cikkeink
Az állam megteheti, hogy digitalizál, kérdés, hogy miként fogjon hozzá
A modern közigazgatás támogatja a modern gazdaságot, és a kormányok…
Tovább olvasom >Kiberbiztonság = üzleti érdek
A digitalizáció mindennapjaink szerves részévé vált, ám a technológiai fejlődés…
Tovább olvasom >Aldi DX: Digitalizációs újítások az Aldi Süd-től
Az Aldi Süd új IT- és digitalizációs ernyőmárkát létesített: az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >