Virtuális piacterek
Az internet világában olyan portálok is megalakultak, amelyek a cégek közötti kapcsolatfelvételt, kereskedelmet segítik elektronikus úton. Az Agrágkapu üzemeltetői egy informatikától távol lévő iparágba csempészték be az e-kereskedelem fogalmát. A Marketline pedig a cégek közötti beszerzéseket segíti elektronikus úton.Az e-kereskedelem használata manapság a mezőgazdaságban sem jelent innovációnak számító újítást, hanem egy szükséges lépést – mondja Mészáros Melinda, a mezőgazdasági cégek összefogását elősegítő Agrárkapu Kft. ügyvezető igazgatója. Az e-kereskedelem egy új értékesítési csatorna a mezőgazdasági cégek számára, amelynek segítségével még több terméket adhatnak el. Az ügyvezető igazgató szerint az agrárcégek többsége mára már felismerte, hogy aki fejleszteni szeretné cégét és fejlődni szeretne, annak mindenféleképpen szüksége van az e-kereskedelemre.
Terménykereskedelemmel bővülnek
Mészáros Melinda szerint 2002-es indulásukkor sokan csodálkozva néztek rájuk és kérdezték tőlük, mit szeretnének elérni egy olyan ágazatban, amelynek szereplői talán csak tizenöt év múlva fogják az internetet és annak alkalmazásait használni. A kezdőcsapat azonban meg volt arról győződve, hogy ez egy olyan piaci rés, amellyel élni kell.
A rendszerben piactér, kereskedelmi áruház, on-line bolt, katalógus áll a vállalkozások rendelkezésére. Ezek díjtételes szolgáltatások, amelyek után alapdíjat, havidíjat vagy forgalom utáni díjat fizetnek a cégek. A portálon termékeket eladó cégek forgalmuk 3,8-4 százalékát köszönhetik az Agrárkapunak.
A portálon egyelőre olyan termékek forgalmazásával foglalkoznak, amelyek már a gyártásnál megfelelő minőségi szabványokkal rendelkeznek. Így azok a termékek, amelyek az Agrárkapun megjelennek, alapállapotban minőségi termékek. Mészáros Melinda ügyvezető igazgató elmondta, idén szeptembertől termények kereskedelmével is foglalkozni szeretnének.
Takarítástól a saját márkáig
E-beszerzési, e-tendereztetési és e-aukciós szolgáltatásokat is kínál a T-Online Marketline nevű üzleti megoldása, ismerteti Dzsacsovszki László részlegvezető. Az éves szinten 100 milliárd forint feletti átmenő forgalmat produkáló rendszer használatához semmilyen technikai feltétel nem szükséges, a felhasználónak mindösszesen internetelérhetőséggel és egy e-mail címmel kell rendelkeznie. A használati ismeretek gyorsan elsajátíthatóak bárki számára. A rendszer használatának díját a Marketline rendszerben beszerzői tevékenységet folytató szervezeteknek kell fizetniük. A szállítói oldalnak, vagyis az elektronikus ajánlattevői vállalatoknak a rendszer használata ingyenes.
Dzsacsovszki László szerint természetes, hogy a rendszert az FMCG-cégek is használják, hiszen számukra is fontos, hogy a beszerzési ár átlagosan 13 százalékkal csökkenjen, vagy hogy a beszerzési feltételek, a fizetési feltételek kedvezőbbek legyenek. Az FMCG-szektorból a jelentősebb beszerzések: új áruházépítés – amely bizonyítja, hogy a rendszer alkalmas építési beruházásokra –, fuvarozásszolgáltatás beszerzése, vagy egyéb szolgáltatások beszerzése, pl. takarítás, hosztesz- vagy egyéb marketingtevékenység. A rendszer tökéletesen támogatja az alapanyag-beszerzést, a csomagolóanyag-beszerzést (ez egyébként nagyon gyakori igény), különböző gépek beszerzését – ez lehet nagy mennyiségű PC-beszerzés, vagy komoly beruházást igénylő feldolgozógép. Egy éve az áruházak a private label, a saját márkás termékeik gyártójának kiválasztására is használják az e-beszerzés megoldásait.
C. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >