Vigyázó szemünket Párizsra vessük!

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 11. 16. 08:00

A diszkont német találmányként él a köztudatban, a hipermarket viszont vitathatatlanul francia ötlet. A Carrefour volt az első, amely Párizs külvárosában nyitotta meg akkor forradalmian újnak számító bolttípusát. Lássuk, hogy néznek ki a 21. századi francia hiperek.Európa számomra annyit tesz: hinni a demokráciában és a toleranciában. Ezt nem árt néha elismételnünk, ugyanis mintha szűk látókörünkben néha elfelednénk ezt.
Franciaország ebben előttünk jár. A reptérről Párizsba érve először a Stade de France-t, a legnagyobb francia futballstadiont látjuk meg a város híres épületei közül. Látogatásom estéjén a 80 ezer néző előtt rendezett francia–tunéziai barátságos meccsen 60 ezer tunéziai fütyülte ki a francia himnuszt. A franciák reakciója: „Tunéziában minden himnuszt kifütyülnek, náluk ez a szokás.” Mi, nem hiszem, hogy ilyen toleráns vendéglátók lennénk.
A Diadalív árnyékában francia és kék európai 20 méteres zászló leng. Vicces ismeretlenek minden este meggyújtják őket. A franciák válasza: 2 rendőr állandóan ott áll, s a hétköznapi emberek nem jelképégetésről, hanem suhancok rombolásáról beszélnek. A párizsiaknak szükségük is van a toleráns viselkedésre, hiszen 100-féle náció, nemzetiség él egymás mellett, nagyrészt békességben. A párizsi boltokban budapesti szemmel nézve szivárványszínű emberiség hömpölyög.

Párizsi szokások
A 60 millió francia közül a „falakon belül” mindössze 2,2 millió ember él, de Párizs valójában szerves egységet alkot a környező településekkel, s jóval több mint 10 millió lakost számlál. A franciák élete is egyre gyorsul. Az urbanizáció hatásait, az őrült dugókat, a rossz levegőt a párizsiak is megszenvedik. Sok ismerősöm reggelente 1,5 órát utazik munkahelyére. Másoknak, hiába keresnek átlagon felül, még autójuk sincs. Metróval közlekednek, a hétvégén legfeljebb autót bérelnek, s azzal ruccannak le az óceán partjára. A felgyorsult világ persze nem kedvez a város szélén található hipereknek. Nehéz odajutni, sok időt vesz igénybe a vásárlás, s a jelenlegi válságos időkben a nem tervezett impulzus vásárlásoknak sem szeretnének engedni a franciák. Majdnem 5000 diszkont van Franciaországban is, s számuk meredeken emelkedik. Közel a központhoz, olcsó áron, impulzusok nélkül vásárolhatnak a Lidl, Aldi vagy a Carrefour által üzemeltetett Ed boltokban.

Zöldség-gyümölcs 1200 négyzetméteren
A legsikeresebbek a város közeli hiperek. Vélizyben találhatjuk Franciaország legnagyobb Auchan áruházát, ami több mint 20 ezer négyzetméteres. Az első, ami megdöbbentett, az a gyümölcspult volt. 37(!) ember dolgozik itt, s 1200 négyzetmétert tesz ki ez az osztály. Mindig hittem, hogy a bolt minőségének legjobb tükre: a friss áruk minősége. Hihetetlen szép és bőséges választék vár bennünket itt. Állítólag ez Európa legnagyobb zöldség-gyümölcs osztálya.
Franciaország egy főre jutó nemzeti jövedelme 30 ezer euró körül van, s ez még mindig háromszorosa a magyar jövedelemnek. Ez a boltok választékán is meglátszik. Friss bélszín, bárány, nyúl csak elvétve téved egy magyar hipermarketbe, itt frissen és persze drágán mindig kaphatók.
A francia pezsgő- és borválaszték is rendkívüli. Borszakértő olvasóim ismerik a Chateau Petrus nevet. Én nem állítom, hogy egy hétdecis palackba zárt bordóit minden francia meg tud venni 1300 euróért, ami testvérek között is 300 ezer forint felett van, de minden párizsi hiperben megtalálható, legyen az Carrefour vagy Auchan. A nagy forgalmat nem valószínűsítem, hiszen lakattal zárták le a borhűtőt, amiben tárolják.
Magyarországon is rengetegféle sajt kapható manapság, nem utolsósorban a francia láncok közreműködése révén. A mellékelt képen is látható sajtpult különlegessége, hogy a francia árus úgy szolgál ki, hogy megkérdezi, hogy ma este vagy csak holnap fogyasztjuk el a különlegességet. Az igaz, hogy a mára szánt csemege majdnem mászik és irtó büdös, de csodálatos ízével még mindig a francia vacsorák remek záróakkordja. (Az édes desszert és a konyak előtt persze.)

Innováció és tájékoztatás
Egyes francia boltok elöl járnak az innovatív termékek kipróbálásában. A Monoprix a belvárosi szupermarketek krémje. Sokat nevettünk az antioxidánsokat és vitaminokat hirdető Coca-Colán. A békán a szőr nem döbbent meg ennyire, mint ez a termék.
Nagyon tetszik viszont az, hogy a fogyasztókat milyen részletesen tájékoztatják az egyes osztályokon a különböző termékkategóriákról. A gyanútlanul vásárló pontosan megtudja, hogy a libamájhab (Mousse), a darabos libamáj (avec Morceaux) vagy a teljes libamáj (Entier) között miért dupla az ár. Szegény magyar liba sokat szenved, hogy feldolgozva francia libamájként végezze kis, sötét konzervbe zárva, de íze és ára (7500 forint/150 g) felséges…
A gyógyszerek és gyógyhatású termékek hatalmas léptekkel terjednek a hipermarketen belül. A francia betegbiztosítási rendszer nagyvonalú szabályozása következtében a franciák gyógyszerfogyasztásban Európa-bajnokok.

Ne essünk hanyatt!
A fény városában azért árnyékok is vannak. A 35 órás munkahéten Sarkozy elnök lazítani próbál, de a polcok még mindig készlethiányról árulkodnak, ami a munkaerő és a figyelem lanyhulásának bizonyítéka. Bár az Auchant Vélizyben és a Défense negyedben is felújították, azért kicsit kopott a boltok többsége. A járólapok töredezettek, a polcok koszosak, a bevásárlókocsik régiek. A fiatal koldusok meg az agyunkra mennek. Akik a focimeccsen új hazájukat kifütyülik…

Kapcsolódó cikkeink