Vezetnek a globális versenyzők
Kétévente teszi közzé a PricewaterhouseCoopers tanácsadó cég a fejlődő országok piacán végbemenő fogyasztói-kereskedelmi trendeket bemutató jelentését. A Pekingtől Budapestig címet viselő legutóbbi jelentés a 2005 fordulójáig látható változásokat foglalja össze.A tanulmány magyarországi fogyasztásra és kiskereskedelemre vonatkozó része szerint nálunk az EU-átlag alatt marad mind az átlagbér a maga 638 eurós értékével, mind a minimálbér alig 210 euróval. A vásárlóerő növekedése szempontjából alapvető fontosságú, hogy ki hol dolgozik. A globális cégek magyar alkalmazottai bizton számíthatnak arra, hogy fizetésük az EU-átlaghoz fog közeledni, míg a szakképzetlen fizikai munkások a magas munkanélküliséggel sújtott, elmaradott régiókban aligha kapnak többet a mindenkori minimálbérnél.
A legutóbbi jelentésben feldolgozott ezredfordulós adatok óta jelentős változás ment végbe.
Érdekes módon a korábbi 34,9 százalékról 30,5 százalékra mérséklődött az élelmiszerek és alkoholmentes italok részesedése az összes költésen belül. Az átlagszám azonban elrejti, hogy az összes költés nagysága jelentősen megnövekedett, ezen belül pedig egyre nagyobb összeget fordít a lakosság a korábban szezonálisnak számító cikkekre, amelyeket most már egész évben lehet kapni. A várakozások szerint ezek a trendek folytatódnak, miközben az árak tovább csökkenek, ami alapvetően befolyásolja az élelmiszerekre és üdítőitalokra költött összeg arányának mérséklődését a teljes költésen belül. Az árcsökkentés immáron megszokott velejárója az élelmiszer-kiskereskedelemnek, és a trend folytatódik, ami részben betudható – írják a tanácsadó cég szakértői – a hazai termelői feleslegnek és az exporttámogatás hiányának. Másrészt a kereskedelmi láncok az átvett nagy tömegű élelmiszerért cserébe alacsony árat kínálnak, ami az inflációval együtt számolva a reálárak csökkenéséhez vezetett. Élelmiszerre kevesebb, szállításra és gépjárművekre viszont többet költöttünk, már csak azért is, mert ugyan a feltörekvő országok piacain mérthez képes sok a két- és négykerekű jármű, de még mindig elmarad az EU-átlagtól. Mérséklődött a kőolajra és egyéb energiahordozókra költött összeg, elsősorban a kormány erőteljes árkorlátozó erőfeszítéseinek köszönhetően. Várhatóan azonban megfordul a trend az energiapiac liberalizálása miatt.
A magyar piac egyik sajátossága, hogy a fogyasztók rendkívül érzékenyek a fogyasztói árakra. A kereskedők kivétel nélkül számos gyakorlati példával illusztrálják ezt az állítást, ami arra utal, hogy egyéb más vevőfogó törekvéseiket egyszerűen figyelmen kívül hagyják a fogyasztók. Ezek után nem meglepő, hogy márkatudatosság és márkahűség tekintetében a magyar fogyasztók meszsze elmaradnak az átlagtól nemhogy az európai, hanem még a régiós összehasonlításban is. Ennek egyenes következményeként a kereskedelmi márkák részaránya jelentősen növekedett, és elérte már a 15 százalékot is, természetesen annak is köszönhetően, hogy a nagy kereskedelmi láncok erőteljes reklám- és marketingakciókkal, kedvező árakkal támogatták meg azokat. A fogyasztási cikkekkel kereskedő cégek euróban számolva a félmilliárdos kategóriát érik el legfeljebb. A vezető helyen a vizsgált időszakban a BAT Magyarország állt, mögötte pedig szintén egy dohánygyártó és -forgalmazó, a Philip Morris következett. Magyar tulajdonú cégből kettő volt az első 10-ben.
A nagy kereskedelmi láncok együttesen öt év alatt csaknem megduplázták a forgalmukat. A tanácsadó cég szakértői szerint ez egyértelműen a fizetések és általában a megnövekedett vásárlóerőnek tudható be. A szuper- és hipermarketek, nagy plazák egyre népszerűbbek az országban, megállíthatatlanul növekszik a forgalmuk. Szintén a globális versenyzők játsszák a főszerepet, igaz, a CBA és a Coop is tartja vezető helyét. A nemzetközi láncok összehasonlításában a Tesco áll ismét az első helyen, mögötte a Metro, a Praktiker és a Media Markt következik a tanulmányban.
A verseny másik következménye a boltok számának csökkenése: a megszűnések száma már évekkel ezelőtt meghaladta a nyitásokét. Koncentrálódik a költés, és a sarki kis boltok állnak vesztésre.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >