Jelentett a Zwack
A vendéglátóipari egységek több hétig tartó bezárása fájdalmas következményekkel járt a magyar szeszesitalgyártóra, a Zwackra. Hiába emelkedtek kissé a bolti italértékesítések, így is a negyedével visszaesett a forgalma az április-júniusi időszakban – olvasható a portfolio.hu-n. A belföldi értékesítés azonban hónapról hónapra javul, a június már csaknem olyan erős volt, mint egy évvel ezelőtt. Ennek köszönhetően jóval kisebb lett az időszakban a cég vesztesége, mint amit a menedzsment korábban prognosztizált.
A Zwack negyedévére is rányomta a bélyegét a koronavírus-járvány, a kormányzati intézkedések következtében ugyanis a társaság forgalmának mintegy felét kitevő vendéglátóipari egységek az időszak során két hónapig zárva voltak. Bár a bolti kiskereskedelemben a szeszesitalok értékesítése növekedett (volumenben 1,5 százalékkal értékben 5,6 százalékkal), ez messze nem volt elegendő ahhoz, hogy ellentételezze az éttermek és bárok kiesését.
A bevételek
A nettó értékesítés (jövedéki-és népegészségügyi termékadó nélküli bevétel) 2,3 milliárd forint lett az április-júniusi időszakban, ami közel 25 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakához képest. A bevételek nagyobb részét adó belföldi piacon 24 százalékos bevételcsökkenést szenvedett el a Zwack.
A magyar értékesítéseken belül a saját termelésű készletek bevétele 20 százalékkal esett vissza, elsősorban a prémium termékek zuhanásának eredményeként, ahol közel 30 százalékos volt a visszaesés. A minőségi termékek bevétele ugyanis ugyanezen időszakban több mint 9 százalékkal emelkedett.
Itthon a Zwack által forgalmazott, de nem saját gyártású termékek bevétele több mint 36 százalékkal zuhant. A Diageo portfolió (Johnnie Walker, Baileys, Captain Morgan) mérsékeltebb, 30 százalékos visszaeséssel „megúszta”, viszont az egyéb forgalmazott termékek bevétele közel 63 százalékot zuhant.
A teljes belföldi értékesítés a negyedév folyamán folyamatosan kezdett talpra állni, míg áprilisban még 40 százalékos volt a visszaesés, addig májusban már csak 25 százalék, júniusban pedig a bázissal közel azonos volt a forgalom, mindössze 1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi szinttől.
Az export piac
Az export árbevétel 301 millió forintot tett ki a negyedévben, ami közel 27 százalékos mínusz az előző év azonos időszakához képest. A jelentősebb piacok közül az olasz értékesítés közel a felére csökkent, miközben a német export jelentősen emelkedett a bázishoz képest. A budapesti reptéren gyakorlatilag nem volt értékesítés a második negyedévben és Romániába sem szállított a Zwack az április-júniusi időszakban.
A költségek
Az anyagjellegű ráfordítások a bevételnél kisebb mértékben csökkentek (-20%), a fajlagos anyagköltség növekedés a forint gyengüléséből származik.
A személyi jellegű ráfordítások 4 százalékkal csökkentek. Az áprilisban kezdődött üzleti év elején a társaság átlagosan 6,5 százalékos bérfejlesztést hajtott végre, azonban a bázishoz képest alacsonyabb szociális hozzájárulási adónak köszönhetően csökkentek a személyi jellegű ráfordítások. A másik hatás, ami csökkentette a személyi jellegű ráfordításokat, az az, hogy az IFRS szerint a likvidációs elsőbbségi részvényekre fizetett osztalékot személyi jellegű ráfordításként kell számba venni. mivel tavaly még részvényenként 1300 forint osztalékot, idén pedig már csak 300 forintot fizetett a Zwack, így ez 35 millió forinttal csökkentette a személyi jellegű ráfordítások összegét.
Az egyéb működési ráfordítások közel 25 százalékkal csökkentek, főként a marketingköltségek csökkenésének köszönhetően.
Az eredmények
A negyedévet 22 millió forintos működési eredménnyel zárta a Zwack, ami közel 93 százalékos zuhanás 2019 második naptári negyedévéhez képest.
Az adózás előtti eredmény 15 millió forint lett, az adófizetések miatt azonban a nettó eredmény mínuszba fordult: 32 millió forintos veszteséggel zárta az időszakot a cég.
Ez jóval kedvezőbb, mint amit a menedzsment várt, a koronavírus-járvány miatt ugyanis több mint 200 milliós veszteséget prognosztizált a vezetőség.
Árfolyamreakció
A Zwack árfolyama kismértékben esik ma a budapesti tőzsdén, 0,3 százalékos mínuszban áll a papír. idén 6,8 százalékot veszített értékéből a részvény, amivel felülteljesítő volt a magyar tőzsdén, a BUX ugyanis ugyanezen időtávon több mint 23 százalékkal értékelődött le. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
8 millió palack szeszesital és 225 visszaváltó automata várja a vásárlókat
8 millió palack, illetve doboz alkoholos itallal készült a Tesco…
Tovább olvasom >Örök elegancia
Élénk innovációs készség, növekvő kereslet a prémium termékekre, szerény HoReCa-szerep…
Tovább olvasom >Narancskeserű
A Zwack legújabb innovációja az Unicum Orange Bitter narancsos ízével…
Tovább olvasom >További cikkeink
Többféle ízesítésű MadeGood Bio Granola müzliszeletet hívott vissza a forgalomból a Müller Drogéria Magyarország
Fémreszelék előfordulása miatt többféle ízesítésű MadeGood Bio Granola müzliszeletet hívott…
Tovább olvasom >A retro játék feltámadását ünnepli a világ, itt az ideje egy kicsit közelebbről is megismerkedni vele
A részben egy 80-as évekbeli játékteremben játszódó Stranger Things című…
Tovább olvasom >Magyar libatollal tör be a globális piacra a GUVET high fashion ruházati márka
Stratégiai megállapodást jelentett be december 3-án Budapesten az FBZ Hungária,…
Tovább olvasom >