Velük kerek az ízvilág
A magyarok erős étkezési tradícióira és a megszokott ízek melletti kitartására alapozhatnak a dresszingpiac erős márkái. A piaci szereplők számolnak ugyan némi visszaeséssel az idei szezonban az előzőhöz képest, de bíznak magukban, a márkáik által nyújtott biztonságban és bizonyosságban.
Bár a húsvéti asztal elengedhetetlen tartozékai a dresszingek, a sikeres, mennyiségben is pluszt hozó 2022-es tavaszi szezon után a piac két meghatározó szereplője idén kevesebb eladott mustárral, ketchuppal, majonézzel, tormával számol. A megemelkedett árak ugyanis szinte minden háztartást megfontoltabb vásárlási döntésekre kényszerítenek.
Biztonságot adó márkák
Ugyanakkor hangos vészharangkongatásról szó sincs, amit Plánk Anita, az Unilever Magyarország ideation leadje indokol meg:
– Bizonyos ételeink elengedhetetlen kiegészítői ezek a termékek, amelyekről a fogyasztók nem mondanak le. Ha anyagi okokból kevesebbet járnak éttermekbe, ez is megnövelheti az otthoni dresszinghasználatot. A családi összejöveteleknek, étkezéseknek ünnepekkor továbbra is kiemelkedő szerepe van, ilyenkor az ételek minősége kiemelt szempont. És ha már a minőségnél tartunk: válságos időszakban az emberek életében felértékelődik a biztonság, bizonyosság fogalma, így megbízható, ismert márkákat keresnek, kevésbé kísérleteznek újdonságokkal. Azok a márkák tudnak fennmaradni hosszú távon, amelyek erős márkaértékkel rendelkeznek. Mi a jövőben is ezen fogunk dolgozni, és hiszünk abban, hogy a márkáknak ilyen időszakban is meg kell kapniuk a megfelelő marketingtámogatást.
Az idei év kiemelt szerepet fog betölteni a Globus életében, árulja el Plánk Anita:
– Folytatva a márka újrapozicionálását (amit már 2019-ben elkezdtünk az „Aminek megadom magam” kampánnyal), idén egy új, küldetésvezérelt kommunikációs koncepcióval debütálunk, továbbra is lokális fejlesztésű kreatív anyagokkal. A középpontban az étkezés áll majd mint örömforrás. A kommunikációs csatornákat tekintve TV-kampánnyal, valamint digitális és bolti támogatással is tervezünk.
Csípősebb hangulatban
Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője szintén optimista, a magyar konyha tradícióit és a magyar étkezési kultúrát alapul véve:
– Ami miatt nem kell aggódnunk, az az, hogy a magyar emberek szeretik a hasukat, nem szívesen mondanak le a finom ételekről, megszokott ízekről. Az Univer kínálatában sok olyan termék van, amelyek saját márkás termékkel, otthon készített, házi szószokkal helyettesítve nem ugyanazt az ízhatást nyújtják.
A cég tapasztalatai szerint a háztartások megváltozott anyagi helyzete a kiszereléseken is tükröződik. Az arányok minimálisan a nagyobb kiszerelések felé tolódtak el, bár eddig is jellemző volt a magasabb töltőtömegű termékek vásárlása a kedvező ár-érték arány miatt. Ám a kisebb kiszerelések is keresettek, az egyszeri kisebb összegű kiadás miatt.
– A szószok fűszerezéséhez érdekes a fogyasztók viszonyulása – jegyzi meg Bazsó Rita. – Ha egy kutatás keretein belül kérdezünk rá, a legtöbben hiányolják a különlegesebb ízeket, a szélesebb szortimentet, ám a polcokról mégis nehezebben veszik le ezeket a termékeket, még mindig a klasszikus ízek vezetik a rangsort. Elmozdulást inkább a csípős ízek irányában érzünk. A fogyasztók egy része már most a saját márkák vagy elsőáras termékek közül választ. Ennek ellenére az Univer márka építése továbbra is kiemelt fontosságú, hiszen ez jelenti a minőséget, az értéket.
Az Univer tavaly 3 új terméket vezetett be: „megpistázták” a majonézüket, ketchupjukat és a fokhagymakrémjüket. Ezeket a termékeket szeretnék az idei évben is kommunikálni, nagyobb erőforrásokat fordítani a szélesebb körben való megismertetéshez. Újabb innovációval az év második felében rukkolnak ki.
– Húsvétra nem készülünk országos kampánnyal, de a trade-ben várhatóan erősítünk; növeljük a promóciós költéseket, és fókuszálunk az áruházi megjelenésekre, aktivitásokra – tudjuk meg Bazsó Ritától. – A kulcsfontosságú termékek esetében kiemelten figyelünk a megfelelő árstratégia és akciós politika alkalmazására is, hisz a fogyasztók nagy része most márkát, de akár boltot is vált egy-egy akció, promóció miatt. Húsvétot követően pedig visszatérünk a tavaly ősszel indított, nagy sikert aratott #Pistázdmeg! kampányunkkal. //
A cikk a Trade magazin 2023.2-3. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >Akvizíciókkal igyekszik piaci pozícóját erősíteni a Kaufland Németországban
Öt Globus hipermarket felvásárlásával növeli vezető szerepét a Kaufland a…
Tovább olvasom >Egészség, természet, pénztárca
Az egészséges és fenntartható élelmiszerek iránti növekvő keresletnek megfelelően a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >