Végre, megint miénk itt a tér!
Ünnep, tradíció, kultúra, étel-ital, rengeteg élmény – ezt jelenti az az évi több ezer fesztivál, amitől a pandémia hosszú ideig megfosztott minket, és nemkülönben a nagy gyártó és kereskedő cégeket, amelyek márkastratégiájuk részeként kezelik a megjelenést ezeken az eseményeken. Most új szezon indul, amire kiéhezve (és szomjazva) várnak százezrek, vagy akár milliók is. Körképünk a fesztiválokhoz szorosabban vagy lazábban köthető vendéglátással és termékekkel foglalkozik, és a piac néhány érintett szereplője beszél marketing- és PR-koncepcióról, társadalmi felelősségvállalásról.
Bár a street food egy alapvetően plebejus étkezési forma, mégis rendkívül gyorsan fejlődő gasztronómiai irányzattá vált. Mára a kategória levetkőzte korábban kapott stigmáit, fokozatosan életünk részévé formálódott, és ami a lényeg: lassan alapvető meghatározójává vált modern gasztronómiai trendeknek, sőt, talán nem túlzás állítani, valamilyen szinten az egész gasztronómiának. Szinte tökéletesen illeszkedik a legfontosabb 21. századi étkezési trendek legtöbbjéhez: gyors elérhetőség, időbeli kötetlenség, igényünknek megfelelő változatosság, egészséges opciók, nemzeti konyhák különlegessége és sokfélesége, helyi termékek használata – és akkor az édességek és italok világát még csak közvetve említettük.
Utcán enni kaland!
A street food a kifőzdék választékának, valamint a vásári és a „fesztiválos” ételeknek olyan alternatívájával robbant be a piacra, ami elsősorban a fiatalabb generációk számára volt izgalmas, később az idősebb korosztály is kíváncsivá, majd rendszeres fogyasztóvá vált.
2010 óta töretlenül a burger a legnépszerűbb street food, később jött a vékony, ropogós tésztájú pizza (a pizzéria most is az egyik legrentábilisabb üzlet a vendéglátásban) és a gyros. Azután felbukkantak a nagy népszerűségnek örvendő első barbecue food truckok, majd ételbárok, ám ez a része a piacnak gyorsan telítődött, hiszen nem egykönnyen fogyasztható, emészthető ételtípusról van szó.
Ma már tésztára, levesre és egyes desszertfajtákra is lehet üzletet alapozni, és siker várhat a jól eltalált vega koncepciókra is, amelyek a változó vendégigények miatt évről évre komolyabb szerepet kapnak. Öröm látni a sokszínű felhozatalt és a többféle stílust képviselő vendéglátóhelyek pulzálását; az olvasztótégelyt, amelyben a rengeteg íz, kultúra és illat keveredéséből végül izgalmas fogások születnek.
Profi kezekben
A piaci szereplők a kézműves megközelítéssel fokozatosan színvonalassá tették a street food világát, függetlenül attól, hogy egy-egy vendéglátós monokoncepcióval vagy bővebb választékkal dolgozik.
Magyarországon a street food szcénát az is alakítja – ha úgy tetszik, magasabbra pozicionálja –, hogy számos jó nevű séf próbálja ki a műfajt, különböző okokból. A „drága változatban” csúcséttermek második vonalas egységében speciális körülmények között, illetve a néhány éve divatos fine dining fesztiválokon tesztelik új koncepcióikat, esetleg élik meg a „fő helyen” nem megvalósítható hobbijaikat. Szomorú, de ennél gyakoribb, hogy a kreatív, innovatív kollégák megfelelő tőke, esetleg kvalitásaikhoz illő munka híján így alakítanak ki saját vállalkozást. Komoly ellenszelet jelent azonban, hogy a street food legnagyobb részét nem érinti az 5%-ra csökkentett éttermi áfa kedvezménye.
Food truck
Az itthon működő food truckok, akárcsak nyugati társaik, a street food és a magas minőségű to-go gasztronómia legmodernebb trendjeit képviselik, és stabilan reprezentálja magát közöttük a legmagasabb minőségű gasztronómia. A magyar food truckok vendégeiről is elmondható, hogy kimondottan lojálisak, és könnyebben elnézik az esetleges hiányosságokat, mint általában a vendéglátás fogyatékosságait.
A „hősidőkben” food truckjaink leparkoltak, mielőtt lendületbe jöhettek volna – elsősorban engedélyezési problémák miatt –, és legtöbben a fesztiválokon, rendezvényeken való megjelenésre vagy fix kitelepülésre rendezkedtek be. Szerencsére a magyar vendéglátósok alkalmazkodóképessége óriási: mára az érintettek megtanulták, milyen lehetőségek rejlenek még a „büfékocsikban”.
Jó példával elöl járni
A food truckok „nevét” gasztronómiai szempontból is a jobbak közé véshetjük: kimondottan kreatív módon alkalmaznak jó alapanyagokat, előszeretettel használnak kézműves termékeket, ami persze logikus is, hiszen mozgékonyságuk révén egyszerűbb kapcsolatot tartaniuk a beszállító kisgazdaságokkal, termelői piacokkal.
Optimális esetben a food truckok komoly befolyással lehetnek a városlakók étkezésről alkotott elképzeléseire, így nemcsak versenyképes elemei, de fontos médiumai is lehetnek a vendéglátásnak… majd egyszer. Lehetnének ennél „többek” is, ha itthon a városszervezők, önkormányzatok már felismerték volna a lehetőséget, hogy a food truckok a gasztronómiai és kulturális programok elemeiként akár elhanyagolt, romló állagú negyedeket is életre kelthetnek – ahogy erre tőlünk nyugatra már voltak példák.
Hogy mi a mai valóság „mozgó büféink” területén, arról két szakember is megkérdeztünk.
Inkább a nagyobbak dőltek be
A pandémia előtt nagyjából 300 food truck működött piacon, közülük nagyjából 160-180 volt igazán aktív, mozgásban kereskedő – számol be V. Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület vezetője –, ezeknek 80-90%-a tagja a Magyar Street Food Egyesületnek. A vírus kissé megtépázta a piacot, de közel sem annyira, mint a hagyományos vendéglátást. A tulajdonosok egy része a szezonra fix kitelepülést vállalt tavaly, ezért a rendezvénypiacon nem voltak jelen, ami egyébként szerintem nem bizonyult jó döntésnek.
Nehéz helyzetben vagyunk még a fővárosban is: közterületen – a nagy bezárások idejét kivéve – nem kapunk engedélyt, így maradnak a magánterületek. Ilyen van a szórakozónegyedekben és Buda néhány területén is; lassan ugyan, de jól be lehet vezetni ezeket az „intézményeket”. Vidéken inkább a nyaralóhelyek, a Balaton a nyerő; itt a szezonban egész jó helyeket találnak kereskedők, ám a hosszú nyitva tartás, az állandó jelenlét személyzettel és a magas költségek miatt nem veszi fel a versenyt az alkalmi rendezvényes munkák által kínált lehetőségekkel.
A higiéniát illetően, a hatósági elvárásokhoz igazodva, kiemelkedő színvonalon állunk európai összehasonlításban, és erre büszkék is vagyunk!
„Harci” feladatunkként kezeljük a környezettudatos edukációt – saját rendezvényeink úttörő módon 7 éve zöldek. Ebben nagyon sok követőnk van szervezői szinten is, így elmondható a szegmensről, hogy kellőképpen alkalmazkodik a nemzetközi trendekhez.
Nem mindenki sikeres, természetesen előfordulnak bezárások is: a tapasztalat szerint inkább a nagyobb cégek dőltek be a pandémia idején. De alapvetően jól alkalmazkodtunk! Sokan jól ki tudták használni a bezárások adta lehetőségeket, a kiszállításos és a pick-up-pontos értékesítést, bár az elmúlt 2 évben az emberek amúgy is szívesebben álltak meg egy-egy truck előtt, minthogy menet közben, dobozból egyenek meg egy hamburgert.
A food truck catering töretlen sikerét jósolom a következő években, akár a rendezvénypiacot nézzük, akár a céges catering világát, már csak azért is, mert mindenki vágyik a szabadba, amikor csak lehet.
Két véglet a felszereltségben és a higiéniában
A food truckok terjedése szemmel láthatólag itthon is növekvő tendenciát mutat – húzza alá Füredi Balázs, az új és használt food truckokat értékesítő Salesvan Kft. tulajdonosa. – Magyarországon jelenleg minimum 200 egység működik (a mozgóboltokat nem tekintem annak), és 98%-ban a tulajdonosok üzemeltetik az eszközöket.
A nagyvárosokban, frekventált ipari és kereskedelmi övezetekben szép számmal működnek önállóan vagy csoportosan – mindkét forma funkcionálhat rentábilisan. Nálunk is gyakori, hogy a vendéglőtulajdonos food truckot is üzemeltet.
A hazai food truckok gasztronómiájában minden kontinens konyhája megtalálható.
A higiéniát illetően szélsőségek tapasztalhatóak, továbbra is nagy számban vannak Üvegtigris-jellegű, házilag barkácsolt, a higiéniai előírásokat kétségesen teljesítő kocsik; a másik véglet az Európa-szerte helytálló rozsdamentes bútorzattal felszerelt, ipari konyhagépekkel ellátott egységek. A zöldebb működés gondolata eddig csak a csomagolóanyagok tekintetében merült fel szempontként.
Akik a pandémia idején nem rendelkeztek kellő tapasztalattal és kitartással, azok valószínűleg befejezték működésüket, a mi ügyfeleink közül viszont, tudomásunk szerint, senki sem hagyott fel a tevékenységgel. Az eszközök mobilitása miatt változtathattak a felhasználás módján, például a rendezvények helyett a fix frekventált kitelepülési pontokat választották.
Úgy gondolom, prosperáló időszak vár a food truck szektorra, de pár év múlva vélhetően egy stagnáló szakasz következik. //
Egészségtudatosság és jótékonyság
A SPAR hazánk meghatározó kereskedelmi vállalataként hagyományosan az egészségtudatos életmódhoz, a kultúrához és az igényes gasztronómiához kapcsolódó rendezvényeket támogat. A több tízezer sportolót vonzó SPAR Budapest Maraton® Fesztivál megvalósítását már 2008 óta segítjük. A vállalat számára kiemelten fontosak a minőségi borok, a hazai borkultúra népszerűsítése. A Budapest Borfesztivál mellett nagy örömmel álltunk a 2021-es évtől a Rosalia Rosé és Pezsgő Liget fesztivál mellé is. Mindhárom rendezvény évről évre jelentős számú közönséget vonz, ehhez hozzájárul az is, hogy folyamatosan változik a fesztivál tematikája – a SPAR standjainak kínálata is mindig az aktuális irányvonalat tükrözi. Fontosnak tartjuk azt is, hogy legyenek olyan elemei a rendezvényeknek, amelyekkel jótékonysági kezdeményezéseket tudunk segíteni. //
Klasszikusokra épülő újdonságok
Ha a hazai street food gasztronómia jelenét néhány kulcsszóval kellene meghatároznunk, azok a következők lennének: hamburger, csirke, húsgolyó, barbecue, pizza, Ázsia, nemzetközi konyha, finger food. A szerencsések – többnyire határainkon túl –, akik igazán járatosak a világ ízeiben, már a konyhák fúziójának (sőt, sokszor ütköztetésének) gyümölcseivel ismerkednek. Így lehet, hogy az ínyencek a koreai tacost, a japán-argentin ceviche-t, vagy éppen a tijuanai hot dogot fedezik már fel maguknak. Ázsia gasztronómiája – sok ország sok konyhája – maga a végtelen bőségszaru, de mexikói hagyományokban kissé mélyebbre nyúlva is egy nagyon komplex ízvilágra lelhetnek a különlegest keresők.
//
Hosszú távú együttműködések
Marketing- és kommunikációs tevékenységeink tervezése során mindig hosszú távú együttműködésekben gondolkozunk, nincs ez másként a fesztiválaktivitásoknál sem. Mivel az elmúlt két évben a legnagyobb hazai fesztiválok legtöbbje a koronavírus-járvány miatt elmaradt, idén valószínűleg különösen nagy lesz irántuk az érdeklődés. Folyamatosan keressük az új partnereket is, hogy a lehető legszélesebb körben érjük el fogyasztóinkat. A fesztiválokon felül sok partnerünk kínál egyéb zenei élményeket is – ezeken a koncerthelyszíneken is tervezünk megjelenni.
A termékelérhetőségen kívül különböző márkaaktivitásokat is tervezünk egy teljesen új koncepció mentén, amely illeszkedik a Coca-Cola globális stratégiájához. A már-már hagyománynak tekinthető nyári promócióval is készülünk: közel 2000 hazai fogyasztó kap lehetőséget arra, hogy belépőjegyet nyerjen valamelyik eseményre.
A fenntarthatóság kiemelten fontos szempont a fesztivál-együttműködéseinknél is. Vállaltuk, hogy 2030-ra a felhasznált csomagolóanyagaink 100%-ának megfelelő hulladékmennyiséget gyűjtünk be és hasznosítunk újra, célunk, hogy a körforgásos gazdaság a fesztiválok helyszínén is meg tudjon valósulni. //
Középpontban az imidzsépítés
A fesztiválokon való részvétel évek óta meghatározó az Unicum márka életében. Megjelenéseink elsősorban image jellegűek, mivel célunk a fiatalabb, fesztiválközönség elérése és edukálása az Unicum márkánkkal.
Célunk, hogy a márka világát és meghatározó értékeit releváns és érdekes módon mutassuk meg a fesztivál közönségnek. Ehhez igazodva alakítjuk ki koncepciónkat minden évben, melyen folyamatosan finomhangolunk az éppen aktuális trendekkel összhangban.
Ahogy vállalatunk és a márka életében, úgy fesztiválmegjelenéseink során is kiemelt szerepet kap a fenntarthatóság, amit nagy örömünkre a fesztiválszervezők is hangsúlyos szempontként kezelnek – ezt bizonyítja a re-poharak használata is; közösen erőteljesebben tudjuk ezt az irányt képviselni.
Az Unicum installációnk lelke, a szerkezet alapja egy korábban aktívan használt, mára a használatból már kivont konténer: a leselejtezett, más számára már használhatatlan eszköz is még évekig jó szolgálatot tesz.
Fontos számunkra a mértékletes alkoholfogyasztás kommunikálása – ennek népszerűsítésére aktivitásokat, játékokat szervezünk, ezzel is edukálva a fogyasztókat. //
Nébih-ellenőrzések a fesztiválokon
A fesztiválok ellenőrzését elsődlegesen a területileg illetékes járási hivatalok élelmiszerlánc-felügyeleti szervei végzik, kockázati besorolás alapján. Az idei fesztiválokon – a pandémia következtében az elmúlt két évben elmaradt események, rendezvények miatt – fokozottan lehet számítani a megnövekedett résztvevői létszámra.
Tapasztalatok alapján a fesztiválokon leggyakrabban a megfelelő közműellátottság hiányával vagy alulméretezett kapacitásával, az ételválaszték túlvállalásával, ételek túltárolásával, hűtőlánc megszakadásával, személyi higiénés kifogásokkal találkoztak az ellenőrök. Ennek megfelelően az idei fesztiválszezonban a teljes körű élelmiszer-biztonsági ellenőrzéseken ezekre a problémákra, hiányosságokra fokozott figyelem fog kerülni. Emellett tervezzük a főként büfé termékkör (pl. lángos) kínálatban az imitátumok felhasználásának és az ehhez kapcsolódó megfelelő fogyasztói tájékoztatás meglétének ellenőrzését, továbbá a fogyasztók kiszolgálására használt poharak, tányérok stb. megfelelősségét, a keletkezett hulladékok gyűjtését.
Az egyszer használatos műanyagok kivezetésének „köszönhetően” a fesztiválokon egyre nagyobb teret nyernek az ún. repoharak, betétdíjas termékek. Az ellenőrzések természetesen ki fognak terjedni ezek megfelelő kezelésére, mosogatására is. (Kapcsolódó jogszabály: 301/2021. (VI. 1.) Korm. rendelet). //
Változatos megjelenési formák
Cégünk kulcsfontosságúnak tartja, hogy minden fogyasztói célközönséggel kommunikáljon – tájékoztatta lapunkat az ALDI –, ezért 2016 óta rendszeresen részt vesz a legjelentősebb magyar zenei fesztiválokon, amelyeken a fiatalokat szólítja meg. A kitelepülés a szokásos bolti árakat alkalmazó pop-up áruházzal vagy grillstanddal zajlott, illetve a két installáció kombinációja is előfordult már, de munkaerő-toborzó megjelenésre is volt már példa. Egyes fesztiválokon pihenőzónával és szabadtéri edzőteremmel is megjelent már az áruházlánc. 2022-ben továbbra is a legnépszerűbb, legismertebb, legnagyobb látogatottságú fesztiválokon kívánnak jelen lenni.
A vállalat fesztiválmegjelenésének koncepciója egységes, az ALDI City márkakoncepció az üzleteknél megtalálható elemekből épül fel, az ALDI Market az áruház, a Grill pedig az étkezési kitelepülés neve, a Chill a pihenésre vágyóknak nyújt lehetőséget kikapcsolódásra.
A fenntarthatóság területén élen járó ALDI a fesztiválokon is kiemelten ügyel a környezetvédelemre, a hulladékot szelektíven gyűjti, a Grill területén környezetbarát, lebomló eszközöket használ, és kitelepülései során egyéb zöld megoldásokat alkalmaz. //
Hosszú távú partnerség
A Drehernél a célunk, hogy az igazi sörélményt kihozzuk a négy fal közül, és egy közvetlenebb, interaktívabb márkaélményt nyújtsunk a fogyasztók számára. Erre a fesztiválok kiváló lehetőséget jelentenek, ahol az olyan minőségi sörélményhez kapcsolódó programjainkat is meg tudjuk mutatni, mint például a Csapolt minőség program, vagy a tapster, azaz csapolómester-képzés. A fesztiváljelenlét és a Dreher márka szimbiózisa egyre erősebbé vált az elmúlt évtizedben, és ebben nagy szerepe van a hosszú távú, kölcsönös nyitottságon alapuló partnerségeinknek – ezek lesznek a fókuszban 2022-ben is. //
A látogatottság függvényében
Az idén 25 éves Fornetti fennállása óta rendszeres és aktív szereplője a magyarországi, a román, illetve a bolgár kulturális és zenei fesztiváloknak. Igyekszünk minél több helyen jelen lenni, a közönség igényeinek minél inkább megfelelni – az aktuális, évi menetrendet elsősorban a rendezvények látogatottsági és lefedettségi adatai határozzák meg. Ezért a Fornetti – mint piacvezető cég – ott van a legjelentősebb és legnépszerűbb fesztiválokon, amelyek köre tavaly óta még tovább bővült, ugyanis egyre több sportrendezvényen is részt veszünk, amelyeket jellemzően az egészséges életmód népszerűsítésére szerveznek.
A fesztiválipar berobbanása óta a kitelepüléseink eszközparkja folyamatosan fejlődött; ma ott tartunk, hogy egy multifunkcionális, többszörösen díjazott Food Truckkal járjuk a fesztiválokat, amely naponta akár kétezer fogyasztót is gördülékenyen ki tud szolgálni. A mobilizáció megteremtése abban is segített, hogy teret kapjon a cég környezettudatos szemlélete is: a Food Truck mellett ugyanis egyéb infrastruktúra kiépítése már nem indokolt. //
Kiszorítom-beszorítom!
Budapesten „szűkek” az utcák a truckok számára, hiszen az önkormányzatok megnehezítik a hétköznapi random kiállásokat, legfőképpen a belső kerületekben. Vannak csomóponti rendeződések, az úgynevezett food truck udvarok, de ahhoz, hogy ezek a járművek a saját közegükben, kint az utcán, a mindennapi élet részeként tudjanak működni, szükség van az irodaházak nyitottságára befogadásukat illetően, és nem ritkán a magánterületen biztosított technikai feltételek meglétére.
A food truckok ott vannak a zenei és egyéb – nem feltétlenül gasztronómiai – fesztiválokon, de nagyon gyakran a magánrendezvényeken is: nagy az igény esküvőkön való megjelenésükre ott, ahol lazább, kevésbé nyakkendős lagzit szeretnének tartani. Az üzleti világ is felfigyelt a pandémia után magához térni látszó, népszerű szolgáltatási formára. Előszeretettel alkalmazzák céges rendezvényeken, családi napon, extra irodai ebédeltetésként – ennek részleteiről már korábban is írtunk –, így aztán már működnek erre a területre specializálódó catering vállalkozások, de csak a szervezéssel foglalkozók is.
A truckok a vírus előtt gyorsan szaporodtak, talán azért, mert újszerű marketingeszközként kezelik őket a sörgyártók, étteremláncok, alapanyaggyártók; a magyarországi lánc felvásárlása után még a McDonalds is vizsgálta a lehetőségeket. A szigorú higiéniai szabályok, a cikkünkben már említett áfaprobléma, valamint az önkormányzatok merevsége komoly ellenszelet jelent, így a független vállalkozók száma lassan emelkedik. A szakemberek azt mondják: ez egy életstílus, amely sajátságos hozzáállást igényel mind a gasztronómiai kreativitás, mind a problémamegoldás területén – nem mindenkinek való a műfaj! //
Racionális döntések
A részvételről egy-egy fesztiválon aszerint döntünk, mekkora értékesítési potenciált látunk benne, valamint az adott rendezvény közönsége, pozicionálása mennyire illik a stratégiai márkáinkhoz, mennyire alkalmas márkaépítésre. Törekszünk arra, hogy tartalmilag, az értékek mentén is tudjunk kapcsolódni, és ne csak egy felületi márkázás legyen az együttműködés.
Megjelenésünk jól bevált elemeit nem változtatjuk markánsan, de természetesen mindig készülünk újdonságokkal, aktualitásokkal is. 2022 különleges abból a szempontból, hogy az elmúlt két évben nem tudott teljes mértékben megvalósulni a fesztiválszezon, sokat voltunk bezárva; most talán mindenki jobban ki van éhezve a fesztiválozásra.
Örömmel tapasztaljuk, hogy a fesztiválszervezőknek is egyre hangsúlyosabb a fenntarthatóság kérdése. Ebben partnerek vagyunk, olyan aktivitásokat igyekszünk kitalálni, amelyek nem termelnek felesleges hulladékot. Kivontuk a műanyagpoharakat és a PET kiszereléseinket, helyette papírpoharakkal támogatjuk a kisebb fesztiválokat is. A fesztiválok jellemző kiszerelése a csapolt sör, amely a legfenntarthatóbb csomagolási forma. //
A legfontosabb élményt adni!
Évek óta folyamatosan építjük a fesztiválportfóliónkat, igyekszünk mindig az új, feltörekvő szervezőkkel is felvenni a kapcsolatot. Célunk, hogy minél több fiatalhoz eljussunk. Mivel a magyar piac bővelkedik fesztiválokban, a fogyasztói igények pedig sokszor nagyon eltérőek, mi is szegmentáltuk a fesztiválokat, és egyértelműen szerepet vállalunk a mainstream rendezvények mellett a kisebb, szűkebb csoportokat megszólító eseményeken is.
Fontos az eladás évről évre történő növelése a fesztiválokon, elsődleges célunk azonban, hogy élményt adjunk a fogyasztóknak, melyek sikerességét mind a helyszíni visszacsatolásokból, mind pedig az ezeket követő monitorozásokból meg tudjuk állapítani. Az alapkoncepciónk pár éve ugyanaz: szeretnénk a vendégek legjobb fesztiválélményeit elhozni. Van, ahol a márkamegjelenítés legjobb eszköze a slágereket feldolgozó fúvószenekarunk, de akad, ahol inkább az italakciók, koktélszortimentünk bővítése hozza a legjobb eredményt.
Egyre fontosabb téma a fenntarthatóság. Igyekszünk újrahasznosított anyagból készült ajándékokkal megjelenni az eseményeken, de addig is limitáltuk az egyszer használatos műanyagok kiadását pultjainkból. //
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Tejtermékrészlegeket ellenőrzött a Nébih
Kereskedelmi egységek tejtermékrészlegeit ellenőrizték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >