Van még bennük kakaó
Ha a tejitalok mennyiségi eladásaiban a COVID-19 okozott is némi hullámverést, a prémiumizálódást nem akasztotta meg. Az innovációkkal, egyedi beltartalommal és külcsínnel, nagyszabású marketinggel épülő márkavonalak tovább szélesítik a fogyasztótáborukat.
Szerző: Szalai László
Mint azt több piackutatás is kimutatta: az otthonmaradó vagy éppen a kötelező vásárláson mielőbb túlesni akaró fogyasztók az impulzív kategóriák eladásait visszavetették. Elméletileg ezek közé tartoznak a tejitalok, jegeskávék is, a piac megkérdezett szereplői azonban csak egy kis zökkenőt éreztek értékesítésükben.
Fejlődő mentesek
A tejitalok között továbbra is a hagyományos kakaós tejitalok a legnépszerűbbek a fogyasztók körében, tudjuk meg Kátai Moánától, a Nestlé Hungária kakaó üzletágának brand és trade menedzserétől.

Kátai Moána
brand és trade menedzser
Nestlé Hungária
– A laktóz-, tojás-, glutén- és egyéb mentes étrendek egyre nagyobb szeletét teszik ki az élelmiszerpiacnak – hívja fel a figyelmet. – Ez a trend a tejitalok piacán is fontos tényező, hiszen a növényi alapú italok közvetlen helyettesítő terméknek minősülnek. Ebben a szegmensben ugrásszerű fejlődést érzékelünk, ezért jelentünk itt meg 2020 harmadik negyedévében újdonsággal, a vegán Nesquik Kakaós zabitallal. A termék 100% természetes összetevőkből készült, vegán, tartósítószermentes, és nem tartalmaz mesterséges színezékeket vagy aromát. A Nestlé vállalásaival összhangban és a környezetvédelem jegyében az újrahasznosítható Tetra Pak csomagolásban kapható termék papír szívószállal fogyasztható.
A piacon jellemzően 180 ml és 500 ml között mozognak az egyadagos termékek méretei, de a multipack és többadagos családi kiszerelések egyre elterjedtebbek. Az eltérő méretekkel eltérő célcsoportokat lehet megszólítani.
– A Nesquik dobozos kakaóitalokkal a kisiskolás gyermekeknek és anyukájuknak szeretnénk kényelmes megoldást nyújtani tízóraira vagy uzsonnára. A kompakt kiszerelésnek köszönhetően bárhová magukkal tudják vinni a gyermekek – mondja Kátai Moána.
A Nesquik dobozos kakaóital kommunikációja során arra fókuszálnak, hogy a gyerekek a reggeli kakaózáskor már megszokott Nesquik kakaós ízt vihetik magukkal az iskolába vagy edzésre. A Nesquik kakaóitalok esetében – bár elkülönülnek a hagyományos por állagú kakaó termékektől a bolti kihelyezés során – kihasználják az esernyőmárka erejét, hiszen Magyarországon közel 100%-os a márka ismertsége.
– Mivel az információkeresés egyre inkább az online csatornák felé tolódik, így hatékony és széles körű online és digitális kampánnyal támogatjuk a termékeinket, kifejezetten koncentrálva a mobil eszközökön növekvő információkeresési tendenciára – hangsúlyozza Kátai Moána. – Továbbá a termék impulzív jellege miatt változtattunk és erősítettünk a POS-eszköztárunkon is a bolti láthatóság növelése érdekében.
Innovációk sora
A tejeskávé rendkívül izgalmas kategória, ahol sok az új piaci szereplő és az ezzel járó rengeteg innováció, ad jellemzést Galántai György, a Hell Energy Magyarország kereskedelmi igazgatója. A verseny élénk, és kifejezetten sok reklám és promóció zajlik egy időben.

Galántai György
kereskedelmi igazgató
HELL Energy Magyarország
– Az ehhez hasonló körülmények miatt is, valószínűsíthetőnek tartjuk, hogy a termék szezonális jellege is csökken, hiszen egyre több fogyasztó lép be ebbe a kategóriába – jegyzi meg.
A Hell Energy esetében az idei év óriási eredményt hozott, hiszen a gyártást immáron saját termelésbe hozta, a korábbi német bérgyártásból.
– A szeptember közepén átadott új üzem biztosítja számunkra, hogy immár Energy Coffee termékünket is itthon, saját gyártásban töltsük, ami egy lényegesen kiszámíthatóbb és rugalmasabban tervezhető állapot – mondja Galántai György. – Bízunk benne, hogy az Energy Coffee márkánk a világszerte kedvelt energiaitalunk nyomdokaiba lép, és bontakozó nemzetközi sikerét a most induló saját gyártása tovább erősíti!
A tavaly bevezetett, 75 százalék tejjel, valódi Arabica és Robusta kávékivonattal, tartósítószer nélkül készülő Energy Coffee tejeskávé idén nyárra piacvezető pozíciót tudott szerezni a magyar piacon, sőt, élre tört vele a Hell Energy két fontos exportországában, Görögországban és Romániában is, tudjuk meg tőle. De ez nem jelenti azt, hogy hátradőlnének, teszi hozzá:
– Az innováció és a folyamatos termékfejlesztés továbbra is az egyik legfontosabb szempont a vállalat életében, és azt is elárulhatom, hogy az Energy Coffee termékcsalád esetében is készülünk újdonságokkal, de sajnos, erről egyelőre még nem oszthatok meg több információt.
360 fokos kommunikációra törekednek, a televíziótól a közösségi médián és a digitális felületeken át a prémium kültéri felületekig. Jelentős szerepet szánnak a műsorszponzoráció és a direkt TV-szpotok mellett a YouTube-nak is, ezt az online felületet is használták az Energy Coffee márka népszerűsítésére.
– Fontos volt számunka, hogy a fogyasztók napról napra találkozzanak a márkával, így az instore felületeken is megjelentünk a hollywoodi legendával, Bruce Willisszel és a Puerto Rico-i szépséggel, Zuleyka Riverával – zárja ismertetését a Hell Energy Magyarország kereskedelmi igazgatója.
Egyediség kívül-belül
A járvány első hullámának lecsengése után, június–júliusban a nyár első felében az eladások 2,2%-kal estek vissza volumenben, míg értékben egy dinamikus, két számjegyű +10%-os növekedés figyelhető meg, ismertet piackutatási adatokat a jegeskávé szegmensről Barna Zsuzsanna, a Monster Energy magyarországi country managere.

Barna Zsuzsanna
magyarországi country
manager
Monster Energy
– Ebben az időszakban főként a hipermarket és független boltok járultak hozzá a dinamikus értékbeni növekedéshez – fűzi hozzá. – A koronajárvány utáni időszakot tekintve figyelemreméltó a saját márkás termékek jelentős visszaesése.
A hazánkban a Coca-Cola HBC Magyarország által forgalmazott Espresso Monster augusztus közepétől két ízben, 250 milliliteres kiszerelésben érhető el a boltok polcain. A népszerű olasz Macchiato kávé által ihletett Espresso Milk tejjel ízesíti az erős tripla eszpresszókávét, a Vanilla Espresso pedig vaníliával dobja fel a 100%-os Arabica szemekből készült kávét. A doboz tartalmán kívül a design is egyedi: a doboz oldalán kis történetek olvashatók, a kávé látványát hívogató aranybarna színvilág tükrözi, a Monster logója pedig a hangulatos kávézók stílusát idéző grafikai elemekkel egészül ki.
– Míg a jelenleg piacon lévő RTD (Ready To Drink) kávék általánosságban 25–40 mg koffeintartalommal rendelkeznek a főzött kávék átlagosan 60-70 mg-jával szemben, egy Espresso Monster a tripla adag eszpresszónak köszönhetően 150 mg koffeint tartalmaz – vagyis ugyanolyan energetizáló hatással bír, mint egy hagyományos csésze kávé – emeli ki az egyik fontos termékelőnyt Barna Zsuzsanna. – A magas kávétartalomhoz ráadásul kiemelkedően alacsony kalória- és cukortartalom társul. Az RTD-kávék piacának meghódítása kifejezetten illeszkedik a Monster arculatába, mivel a márka a profi sportolók és zenészek szponzorálása mellett mindig is a mozgalmas, változatos és izgalmas életvitel nagy támogatója volt – ezt hangsúlyozza a „Dobozba zárt életstílus” szlogenjük is.
Ahogy a Monster Energy, az Espresso Monster range is 360 fokos marketingtámogatást kap az év során, kiemelt fókusszal a bolti láthatóságra, valamint digitális és social media jelenlétre. //
Csokoládé- vagy kávéízűt parancsol?
Az ízesített tejitalok piaca továbbra is felszálló ágban van. A háztartások által otthoni fogyasztásra megvásárolt ízesített tejek forgalma a vizsgált időszakban 2019. október és 2020. szeptember között, mind mennyiségben, mind pedig értékben növekedett szemben az előző év hasonló időszakával. A növekedést elsősorban az intenzitás hajtotta, a magyar háztartások 2/3-a az utóbbi 12 hónapban, átlagosan mintegy 16%-kal vásárolt többet, mint egy évvel korábban.

Kuntner András
business development
manager/retail
GfK
Érdekességképpen, az intenzitásnövekedés jellemzően a COVID-járvány okozta korlátozások alatt március–májusi időszakban volt a legnagyobb, 33–44%-kal ugrott meg előző évhez képest, ami következhet abból is, hogy a lezárások miatt a háztartások a napi bevásárlásaikon keresztül szerezték be kedvenc italukat.
Az ízváltozatok közül továbbra is a kakaó/csokoládé ízesítésű a favorit, nemcsak volumenben, de részarányát tekintve is tudott nőni, mennyiségi részesedése meghaladta az 57%-ot. Bár mennyiségben növekedett, részarányát tekintve enyhén csökkent a kávé-/cappuccinoízű változat, de így is megközelíti a 25%-ot.
Az ízváltozatok közül érdemes megemlíteni a 27%-os vásárlói hatókör bővülése mellett a növekvő madártej ízű változatot vagy a hasonló nagyságú vaníliát, amelyek együttes részesedése már meghaladja a 10%-ot.
Talán nem meglepő, hogy ebben a kategóriában is a diszkontok a piac meghatározó szereplői. A GfK Háztartáspanelen mért FMCG kategóriákban a csatorna közel 20%-ot tudott fejlődni értékben. Ezzel szemben az ízesített tejek tekintetében a növekedés ennek közel a duplája, a saját márkás termékekből származó forgalmi részesedésük pedig meghaladja a 77%-ot.
Otthoni fogyasztásra ízesített tejre legintenzívebben költő szociodemográfiai csoport azok a családok, ahol van 13 éves vagy idősebb gyermek. Ezen csoport éves kategóriaköltése mintegy 50 százalékkal magasabb, mint egy átlagos háztartásé, különösen a kávé/cappuccino ízesítésűek esetében.
Ízváltozatok mennyiségi részesedése az ízesített tej kategóriából (%)
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kereskedelmi csatornák mennyiségi részesedése az ízesített tej kategóriából, MAT Q3 2019, MAT Q3 2020, %
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
//
Kapcsolódó cikkeink
Burn Narancs
A tűz megszelídítése megváltoztatta az emberiséget, és kiemelt minket a…
Tovább olvasom >Sikeresen végeztek az első duális szakképzésben résztvevő diákok a Nestlé Hungária szerencsi oktatóközpontjába
Idén végeztek az első olyan diákok Szerencsen, akik a Nestlé…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >