Változtak az elvárások a boltokkal szemben
Amikor az emberek általában négy-öt élelmiszerüzlet közül kiválasztják, melyikbe menjenek, első számú szemponttá lépett elő, hogy a vásárlás kellemes élményt nyújtson. Második legfontosabb tényező, hogy a polcokon könnyen és gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Utána következik, hogy amit meg akarnak venni, az legyen készleten. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat új tanulmánya a vásárlási szokásokról.
Szeretnek boltba járni a magyarok. Arra a kérdésre ugyanis, hogy miért nem vesz élelmiszert online, a válaszadók több mint egyharmada azt mondta, hogy számára öröm és élmény üzletben vásárolni.
Átalakulnak a fogyasztók igényei, hiszen például hat éve még a boltválasztás leglényegesebb kritériumának az számított a vevőknél, hogy megtaláljanak egy helyen mindent, amire szükségük van. Harmadsorban pedig azt említették, hogy az élelmiszerek érjék meg az árukat.
Lojálisabbak lettek a magyar fogyasztók. Amíg egy évvel korábban a felmérést megelőző négy hét során 11 százalékuk keresett fel csak egy üzletet, addig legutóbb már 16 százalékuk.
– Élelmiszert online még kevesen vásárolnak, csak a válaszadók 8 százaléka. Arányuk azonban duplája az előző évinek, és a trend várhatóan folytatódik – mondja Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – Az internet mind fontosabb szerepét jelzi, hogy a kiskereskedelmi vállalatok honlapján a megkérdezettek több mint fele tájékozódik promóciós ajánlatokról. Tízből négyen pedig termékekről informálódnak a neten.
Minden évben felméri a Nielsen a vásárlási szokások jellemzőit. Többek között a felkeresett boltok számát, a nagybevásárlások gyakoriságát, a fogyasztók ártudatosságát, érzékenységüket a promóciókra, a kiskereskedelmi vállalatok weboldalának használatát vagy a kereskedelmi márkás termékek megítélését.
Nem csak általános képet ad a magyar fogyasztókról a „Shopper Trends” című kutatás. Az egyes üzletláncok vásárlóinak szociodemográfiai jellemzői mellett feltárja elvárásaikat is, valamint azt, hogy mennyire elégedettek az általuk ismert boltokkal.
Például aki azt gondolná, hogy a diszkontok vásárlói eléggé hasonlítanak egymásra, meglepődne az eredményeken. Ugyanis a három magyarországi diszkontlánc vásárlói erősen különböznek. Egyikben dupla annyi a férfiak aránya, mint a másik kettőben. Két lánc vásárlói közt a 35 évesek és idősebbek jobban dominálnak, míg a harmadikban kimagaslik a 25–49 évesek aránya.
Jövedelem szempontjából szintén eltérnek az egyes diszkontláncok vevőkörei. Közös nevezőjük, hogy a legnagyobb csoportot mindegyikben a közepes jövedelműek alkotják.
Kapcsolódó cikkeink
Autonóm házhoz szállítási szolgáltatást indított a Bolt és a Starship Észtországban
Az észt Bolt és Starship Technologies autonóm élelmiszer-házhozszállítási szolgáltatást indított…
Tovább olvasom >Ilyen a bolt az olimpiai faluban
Az olimpiai faluban található bolt egy különleges és egyedülálló élményt…
Tovább olvasom >Indul a Costa Art & Craft pályázat!
Egy jó kávé csodákra képes – felfrissít, inspirál, energiát ad.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >