Változó igények, változó termékek
A ma vásárlója számos termék közül választhat. A termékreklámozás, a közösségi oldalak, valamint a család és a barátok hálózata alakítja választásainkat és döntéseinket vásárlásaink során. Ám vannak, akik egy idő után túl soknak találják a rájuk zúduló információmennyiséget, és nagyon specifikus tulajdonságokkal bíró árukat keresnek, amelyek megfelelnek igényeiknek. Az Euromonitor International több mint 150 ilyen kategóriát határozott meg sok százezer eladott termék alapján.
Ahhoz, hogy egy márka sikeres legyen és növekedni tudjon, az FMCG-gyártóknak meg kell érteniük a fogyasztók szükségleteit és preferenciáit. Éppen ezért a cégeknek folyamatosan tájékozódniuk kell arról, hogy mit preferálnak éppen a leginkább a fogyasztók, annak érdekében, hogy a lehető legsikeresebben pozícionálják termékeiket a piacon.
Az e-commerce csatorna hatalmas növekedésen ment keresztül a koronavírus-járvány miatt. Egyre több fogyasztó választja az online vásárlás lehetőségét, és hozatja házhoz az élelmiszert és más alapvető termékeket. Ám a vásárlás mellett a fogyasztók másra is használják az e-commerce csatornát: informálódnak a termékekről és azokat veszik meg, amelyek megfelelnek az igényeiknek, legyen szó étrendbeli, egészségügyi vagy épp etikai elvekről.
Az e-commerce adatkinyerés lehetővé teszi a cégek számára, hogy azonosítsák az iparágakban és piacokon éppen jelen lévő igényeket és elvárásokat, felfedezzék a lehetőségeket és összehasonlítsák saját pozíciójukat versenytársaikkal.
A trendek felfedezése
Annak érdekében, hogy egy cég képes legyen versenyhelyzetben maradni a piacon, meg kell értenie a vásárlók igényeit. Úgy kell pozícionálnia a brandet, hogy az a fogyasztók egyre kifinomumlatabb szükségleteire választ adjon.
Ha az étkezési és egészségügyi követeléseket vesszük példaként, a fogyasztók többségének van valamilyen preferenciája vagy elutasít bizonyos dolgokat ezen a téren. Egyre több információt igényelnek a termékek összetevőit illetően, és alaposan elolvassák a csomagoláson található adatokat. Az emésztőrendszeri és a szív- és érrendszeri problémák megelőzése az utóbbi években a középpontba került, elsősorban az öregedő társadalmaknak, a stresszes életmódnak és a koronavírus okozta egészségtudatosabb gondolkodásmódnak köszönhetően.
A termékekkel kapcsolatos részletes információ segítséget nyújtha a kutatás- és fejlesztéscsapatoknak abban, hogy hogyan alkossanak meg egy terméket akár a forrást, akár az alapanyagokat vagy a csomagolást illetően.
A gyártók mindent megtesznek annak érdekében, hogy megértsék, hogyan változnak idővel a különböző fogyasztói igények. Ilyen például a növényi alapú élelmiszerek iránti érdeklődés, amely egyelőre ugyan nem túl erős, de feltehetően a közeljövőben jelentős piac épül majd rá.
Versenytárs-analízis
A részletes, termékekkel kapcsolatos igényekről szóló adatok lehetővé teszik a cégek számára, hogy azonosítsák azokat a területeket, amelyeket meg kell szólítani. Az FMCG-gyártók azt akarják megérteni, hogy legközelebbi versenytársaik mit tesznek hosszú távon, hogy termékeiket pozícióban tartsák. Ebből számos következtetést vonnak le, és jobban tudják pozícionálni saját brandjüket. Egy cég víziója gyakran határozza meg a branddel kapcsolatos kezdeményezéseket.
A CSR-célok gyakran a brandek irányát is meghatározzák. A fenntarthatóság mostanában kiemelt fontosságú a legtöbb cég számára, és a fogyasztók is nagyon odafigyelnek erre termékválasztásaik során. Éppen ezért a cégek folyamatosan elemzik, hogyan tudnának még fenntarthatóbbak lenni csomagolás, forrás és összetevők tekintetében.
Felismerni és megragadni a lehetőséget
Hogy versenyben maradhassanak, a vállalatoknak és a brandeknek azonosítani kell a megjelentő trendeket, a változó fogyasztói viselkedést és a változó piaci feltételeket is. A járvány jelentősen megváltoztatta a fogyasztási mintázatokat és komolyan érintett szinte minden iparágat. Az egészségmegőrzés hirtelen mindennél fontosabbá vált, éppen ezért várhatóan rövid- és középtávon az immunerősítő termékek piaca fog robbanni, azaz azok a termékek, amelyek az immunrendszert képesek erősíteni, hatalmas lehetőségeket jelenthetnek az FMCG-gyártók számára, amelyekkel megerősíthetik pozíciójukat és brandjüket.
Kapcsolódó cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >Csak minden ötödik magyar táplálkozik tudatosan
A magyarok több mint fele heti 3 órát sem mozog,…
Tovább olvasom >A fogyasztók háromnegyede szkennelt már QR-kódot élelmiszer- vagy italtermékeken
A fogyasztók mintegy 75%-a állítja, hogy szkennelt már QR-kódot élelmiszer-…
Tovább olvasom >További cikkeink
Manpower: javuló gazdasági kilátásokat mutatnak a munkaerőpiaci visszajelzések
Javuló gazdasági kilátásokat mutatnak a munkaerőpiaci visszajelzések, a belföldi munkáltatók…
Tovább olvasom >