Magazin: Változások kora
A COVID-19 könyörtelenül ráébresztett bennünket a higiénia fontosságára. A kézfertőtlenítők, arcmaszkok és felületi fertőtlenítőszerek ma már elengedhetetlen részei az életünknek. Éppilyen jelentős hangsúlyt kaptak az egészségünk megőrzését, illetve a betegségek megelőzését támogató készítmények. Az emberek, amellett, hogy elkezdtek jobban odafigyelni magukra és szűkebb környezetükre, olyan globális problémákra is érzékenyebbek lettek, mint a fenntarthatóság.
Szerző: Budai Klára
Az egyik legszembetűnőbb személyes higiéniai trend a kézfertőtlenítők használatának elterjedése, amely 2021-ben olyan szintű szokássá vált, mint korábban a fogmosás. A koronavírus-járvány új termékek, termékkörök megjelenését, meglévők jelentőségének erősödését, illetve elérhetőségük bővülését vonta maga után. Míg 2020 tavasza előtt eldobható maszkot főként patikákban szerezhetett be az, akinek – szakmájából adódóan vagy alkalomszerűen – szüksége lett rá, ma már szinte nincs olyan üzlettípus, ahol alaptermékként vagy a kassza mellett kihelyezve ne juthatnánk hozzá.
Azt hittük, mindent és mindent jól tudunk
Az elmúlt másfél évben az embereknek azzal kellett szembesülniük, hogy bizony a legalapvetőbb személyes higiénia terén is jelentős hiányosságokkal rendelkeznek. A pandémia árnyékában már nem volt elegendő a szokásos felületes tisztálkodás, ez a procedúra sokkal alaposabb és mélyrehatóbb odafigyelést követelt meg.
Amellett, hogy a fürdés/zuhanyzás, hajmosás alkalmainak gyakorisága is megnőtt, a szájhigiénia is hangsúlyosabbá vált, amely rendszeresebb fogmosást és a szájvizek használati alkalmának megszaporodását vonta maga után.
Természetes lett, hogy napi kismillió alkalommal fertőtlenítjük a kezünket, amely célra számos terméktípus közül válogathatunk. 2020 tavaszán a gyártók, felismerve a kézfertőtlenítők iránti robbanásszerűen megnőtt keresletet, megsokszorozták gyártási kapacitásukat, míg sokan újdonságként emelték be ezeket a portfóliójukba. Hetekbe, talán hónapokba telt, mire a kínálati oldal utolérte a keresletet, és a boltok stabil készlettel voltak képesek a vásárlók rendelkezésére állni.
Igen ám, de kézfertőtlenítők folyamatos használata által az érintett felületeken – elsősorban a kézen – szárazzá vált a bőr, ami a kézkrémek, testápolók fokozott alkalmazására ébresztett igényt. Ennek hatására a testápolási szegmens is erőteljes növekedésnek indult, csakúgy, mint a higiéniai termékek legtöbb területe.
Többször nyúlunk a szappanhoz
És elérkeztünk a szappanhoz, amiről nem túlzás azt állítani, hogy piaca napjainkban a virágkorát éli. A járvány kirobbanása óta a WHO világszerte a kézmosás fontosságára hívta fel a figyelmet, ami ahhoz vezetett, hogy szignifikánsan megnőtt ezen termékek iránt a kereslet. Ma már jól tudjuk: a helyes kézhigiénia segít megelőzni a betegségek terjedését, mint például az influenza vagy a koronavírus.
Közösségi mosdóhelyiségekben elterjedtek az érintésmentes szappanadagolók, a kéz megszárítására alkalmas eszközök közül pedig az egyszer használatos papírtörlők bizonyultak a legbiztonságosabbnak.
Mindezek mellett a fenntarthatósági szempontok fontossága is szemlátomást nőtt a higiéniai piacon. A szappanok, fürdők, tusfürdők és testápolási termékek körében egyre erőteljesebb fogyasztói elvárás, hogy összetételükben, csomagolásukban is mind inkább környezetbarátak legyenek. A Mintel felmérésében olvasható, hogy Európában 2020-ban a szappan-, fürdő-, tusfürdő- és testápolási termékbevezetések 21%-a rendelkezett „környezetbarát termék” megjelöléssel, ami 2016 óta 7 százalékpontos növekedést jelent. Ezt a tendenciát támasztja alá az a jelenség is, hogy az elmúlt időszakban megnőtt a presztízse a természetes anyagokból, kézzel készített szappanoknak, az emberek számára a korábbinál is lényegesebbé vált, hogy közel kerüljenek a természethez, egészségüket jótékony összetételű termékek használatával is támogassák.
Megváltozott otthontisztítási szokások
Az otthon mindig is menedéket jelentett a külvilágtól, és ez soha nem volt igazabb, mint az elmúlt évben, amikor akarva, akaratlanul több időt töltöttünk ott, mint valaha.
Ahogy otthonunkban biztonságra leltünk a külső veszélyek elől, úgy ügyeltünk egyre tudatosabban a ruházatunkon és a belső terek szilárd felületein megtalálható higiéniai kockázatokra. Megtanultuk, milyen veszélyeket jelenthetnek a mikroorganizmusok, és mennyire fontos, hogy otthonunkat és tárgyainkat a lehető leghigiénikusabban tartsuk.
2020 előtt az otthoni ápolás kategóriája az ausztrál–amerikai–svájci Amcor vállalat elemzése szerint a legtöbb piacon csökkenő tendenciát mutatott, azonban az egészségügyi aggályok és az otthon töltött hónapok hatással voltak a vásárlási szokásokra, és számos otthoni ápolási terméket ma már nélkülözhetetlennek tekintenek a COVID-19-cel szemben.
A koronavírus fokozta a tisztítószerek iránti keresletet. Az emberek minden korábbinál tudatosabbak lettek a higiénia és a tisztaság terén. Új szokásokat kellett elsajátítaniuk, például fertőtleníteniük kellett a telefonjukat vagy a ruháikat.
A világjárvány megváltoztatta a fogyasztók tisztításfogalmát. Az emberek olyan mosószereket akarnak, amelyek a szennyeződés eltávolításán túl valódi higiénikus tisztítást biztosítanak a mosási folyamat során. Az oxigénfehérítő rendszert tartalmazó, porállagú mosószerek kielégíthetik ezt az igényt, mivel képesek tisztítani és fertőtleníteni a szöveteket, és segítenek a tiszta, szagmentes mosógépek fenntartásában is. A mosószernek emellett biológiailag könnyen lebomlónak kell lennie, és nagyon alacsony toxicitású összetevőket kell tartalmaznia.
Egyre népszerűbb lett a háztartásokban a gőztisztítók használata is, hiszen a gőz megbízható szövetséges lehet a baktériumok, vírusok elpusztításában és a szennyeződések eltávolításában. A gőztisztítókat számos vízálló felületen lehet használni, sőt, a sütők és főzőlapok tisztítására is felhasználhatók.
Hatékonyság kontra környezetvédelem
2019-ben az tisztítószeripar a kíméletesebb összetevők felé mozdult el. A pandémia berobbanása után azonban változott ez a tendencia, és bár a fenntarthatóbb, nem mérgező összetevők továbbra is fontosak, a fogyasztók a hatékonyságot helyezik előtérbe. Számos hazai és nemzetközi tanulmány igazolja, hogy az emberek továbbra is aggódnak a környezetért, és újrahasznosítható csomagolású termékeket keresnek. Napjainkban a márkák úgy nyerhetik meg a fogyasztókat, ha megmutatják erősségeiket, például olyan természetes eredetű formulákat használnak, amelyek nem kötnek kompromisszumot a hatékonyság terén, miközben a csomagoláson található fenntarthatósági üzenetek világosak és könnyen érthetőek.
A tudat, hogy az otthonukban lévő felületek higiénikusak, biztonságérzetet és kontrollt ad az embereknek. Azonban bármennyire is vágynak a tisztításra és a mikroorganizmusok eltávolítására, a fogyasztók nem akarnak durva vegyi anyagokat a termékekben. Ehelyett természetes eredetű és biológiailag lebomló összetevőket szeretnének, amelyek előállítása víz- és energiatakarékos.
Az egyik lehetőség, amelyet az otthoni ápolással foglalkozó márkáknak fel kell fedezniük, azok az utántöltő megoldások. A tisztítószerek és mosószerek utántöltő tasakjai lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy újra felhasználják az otthon már meglévő flakonokat, szórófejeket és adagolókat. Emellett az utántöltő tasakok könnyűek és könnyen szállíthatóak, lehetővé téve az utántöltő termékek online vásárlását, ami szintén erős trend 2021-ben.
Ugyanis a COVID-19 arra ösztönözte a fogyasztókat, hogy minden eddiginél nagyobb mértékben térjenek át az online csatornákra, beleértve az otthoni ápolási termékeket is.
A belső védelem erősítése
A tisztasági szempontok mellett szervezetünk védekezőképességének megerősítése is kiemelt figyelmet kapott az elmúlt másfél évben. Sokat hallottunk róla, hogy a vírusok elleni küzdelemben döntő lehet az immunrendszerünk állapota, ennek hatására megnőtt az emberek vitaminfogyasztása. Eddig nem látott szinten kezdték el alkalmazni az alapvitaminokat, és mellettük a különböző ásványi anyagokat, nyomelemeket, és egyéb, speciális összetételű étrend-kiegészítőket, természetes eredetű gyógynövényeket.
2020 tavaszán olyan mértékben erősödött meg ezen termékek iránt a kereslet, ami rövid ideig készlethiányhoz vezetett, amíg a gyártók fel nem vették a ritmust, hogy megfeleljenek a megváltozott fogyasztói szokásoknak.
Azóta a COVID-19 negyedik hullámában járunk, a vitaminok és étrend-kiegészítők mindennapi életünk részévé váltak: továbbra is használjuk őket megelőzésre, a vírusfertőzés alatti kiegészítő kezelésre és a koronavírus-járvány utáni maradványtünetek tompítására, elmulasztására.
Az elmúlt másfél év egyértelmű sztárja a D-vitamin, amelyről tanulmányok tucatjai igazolják, hogy kulcsszerepet játszik az immunitásban, a mentális jólétben, a csontok és a bőr egészségében, valamint a krónikus betegségek elleni védelemben. Az alacsony D-vitamin-szintet a COVID-19 szövődmények fokozott kockázatával hozták összefüggésbe a kutatók. A szakértők meglátása szerint a D-vitamin-piac 2025-ig várhatóan 7,2%-kal fog növekedni.
Hasonlóan fontos a szerepe a C-vitaminnak és a B-komplex-vitaminoknak is, megnőtt a népszerűsége a cinknek és szelénnek, az alternatív gyógymódok között pedig az echinacea, az astragalus, a körömvirág, a kakukkfű, a kurkuma, a fokhagyma és a gyömbér került középpontba.
Stressztől mentesen
A pandémia más jellegű vény nélkül kapható termékek eladását is serkentette. Ilyenek például a fogyást elősegítő készítmények. A fogyókúra trendje nem újkeletű, évekre, évtizedekre nyúlik vissza, viszont a világjárvány jelentősen felerősítette azzal a tudományosan is alátámasztott ténnyel, hogy a túlsúlyos emberek nagyobb mértékben vannak kitéve a veszélyesebb fokú fertőzöttségnek. Másfelől a karanténidőszak, a megnövekedett otthon töltött idő, a több nassolás, kevesebb mozgás eredményeként nem volt nehéz plusz kilókra szert tenni, amelyektől a zárlatok feloldása után, a nyári szezon közeledtével sokan szabadulni vágytak.
Szintén kiemelkedő forgalmat generáltak a stressz oldására és az idegrendszer nyugtatására szolgáló készítmények. Mindannyian átéltük valamilyen formában a megbetegedéstől való félelmet, a szeretteink iránti aggodalmat, megélhetésünk bizonytalanná válását, a home office és az otthoni tanulás nehézségeit… Ki így, ki úgy vészelte át ezt a megterhelő időszakot, a nappali idegfeszültséget, az éjszakai álmatlanságot.
Mindezek mellett, a fiatalabb generációk körében még jobban elterjedt a táplálékkiegészítők használata, ami a sporttal kapcsolatos és az étkezést helyettesítő termékek eladásának növekedését okozta.
A tudatos választás ebben a szegmensben is megmutatkozik. Növekszik az organikus, növényi alapú és vegán termékek iránti kereslet, mivel a fogyasztók egyre inkább tudatában vannak a környezetvédelmi aggályoknak. //
Megtízszereződött webshopforgalom
A COVID-19 járványidőszak alapjaiban megváltoztatta a gazdaságot és az egészségügyet. Az első hullám idején az emberek jelentős készleteket halmoztak fel gyógyszerekből és vitaminokból, a későbbiekben viszont ennek hatására a vásárlások száma csökkent. Ezen forgalomingadozás megfelelő kezelése okozta a legnagyobb kihívást a szektor számára.
Dr. Zlinszky János, a BENU Magyarország Zrt. vezérigazgatója arra hívja fel a figyelmet, hogy a jövőbeli trendek azt mutatják, egyre erősebb és jelentősebb lesz az online gyógyszer-kereskedelem.
– A BENU által működtetett webshop a pandémiás időszakokban piacvezetővé vált, a webshopok mögötti logisztikai szolgáltatást legjobban a BENU tudta megfelelően kialakítani, ennek köszönhetően a járványidőszakban a webshopforgalmunk megtízszereződött – tájékoztat a szakember.
A világjárvány okozta gazdasági hatások miatt a vásárlók kénytelenek voltak visszafogni néhány gyógyszertári termékkategóriában a kiadásaikat, például a dermokozmetikumok és bizonyos táplálékkiegészítők esetén. Ezzel szemben a COVID-19 megjelenése óta új, a pandémiával összefüggő termékek kerültek a gyógyszertárak polcaira, ilyenek például a COVID-gyorstesztek, a tüdővitaminok és a véroxigénszint-mérők.
– Alapvetően azok a termékkategóriák váltak kiemelten fontossá, amelyek a megelőzésre és a vírussal szembeni védekezésre szolgálnak. Továbbra is legkeresettebb készítmények az immunerősítők – köztük C- és D-vitaminok, illetve a védőeszközök, mint például a maszkok és fertőtlenítőszerek – jelzi dr. Zlinszky János. //
Gyorsan kellett reagálniuk a patikáknak
A teljes magyar patikapiac forgalma 2020-ban nagyjából 912 Mrd forintra rúgott (ÁMSZ), amiből a Kulcs Patikák, a magyar családi patikákból álló franchise-hálózat 10–15% közötti részesedést tudhat magáénak.
– A COVID megjelenése óta a vásárlók körében előtérbe kerültek a megelőzést támogató termékek, készítmények és segédeszközök. Szignifikánsan megemelkedett a vitaminkészítmények forgalma és az úgynevezett COVID-termékeké, mint például az arcmaszkok, kézfertőtlenítők, gumikesztyűk és a különböző tesztek. Ezek ma is slágertermékeknek számítanak a láz- és fájdalomcsillapítók mellett – avat be dr. Kőhalmi Ákos, a Kulcspatikák Zrt. vezérigazgatója.
Elmondása szerint az elmúlt másfél évben elsősorban a felső légúti megbetegedések és annak gyógyszerei estek vissza, aminek okát a maszk használatában látja. Ugyanakkor 2021 őszén a felső légúti megbetegedéseknek kedvező időjárás és a maszk mellőzése miatt fokozottan felerősödött e termékek forgalma.
– A fogyasztói szokások tekintetében sok változáshoz kellett alkalmazkodnia patikáinknak az elmúlt másfél évben. A szabadpolcos patikák forgalma kissé visszaesett, hiszen az officinában a szabályokat betartva korlátozásokat kellett alkalmazni; emiatt például a gyereksarkok használata is értelemszerűen – időlegesen – ellehetetlenült, a vásárlók patikában eltöltött idejének lecsökkenése miatt. Megnőtt a kereslet a patikák házhozszállítási szolgáltatásaira, a telefonos és online kommunikációra, ügyintézésre, online vásárlásra is. Ezek rugalmasságot, gyors változásra való reagálási időt követeltek meg tagpatikáinktól, ezenkívül sok esetben komoly fejlesztést, infrastrukturális beruházást is jelentettek – emeli ki dr. Kőhalmi Ákos. //
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője: a vállalatok 50%-a fenntartható megoldások bevezetését tűzi ki célul – A Tetra Pak felmérés eredményei
Az élelmiszergyártás továbbra is energiaigényes folyamatokra és fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >