Válság a csokoládépiacon?
Az elmúlt év végén jelentős drágulás volt tapasztalható a csokoládé árában a boltokban, mivel a kínálat nem tudta megfelelően kielégíteni a keresletet. A szakértők szerint a világpiaci áremelkedés tovább folytatódhat, ami a boltokban is további dráguláshoz vezethet, sőt, akár hiányt is okozhat.
Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke a Pénzcentrumnak elmondta, hogy a kakaó ára tavaly ősszel indult el meredeken felfelé, elérve a 10 ezer dollárt, míg korábban a kakaó ára stabilan 2-3000 dollár között mozgott. Az elnök szerint jelenleg négyszerese az ára a kakaóbabnak, mint az elmúlt évtizedekben, ami súlyos problémát jelent az édességgyártók számára.
Bukta Gábor, a Concorde elemzési üzletágszakértője kifejtette, hogy az ilyen mértékű áremelkedés nem teljesen meglepő, hiszen más piacokon is láthattunk már hasonló tendenciákat. Az áremelkedés mögött általában egy fundamentális probléma áll, mint például a keresleti vagy kínálati sokk. Ilyen sokkokkal találkoztunk a Covid alatt a negatív olajár, illetve az orosz-ukrán háború kapcsán a búza és gáz áremelkedése esetében is.
Jelenleg a legtöbb kakaó Afrikából érkezik, de új szereplők, mint Ecuador és Indonézia is megjelentek a piacon, akik a kínálat kiegyensúlyozásával segíthetnek az árak stabilizálásában. Az áremelkedés legfontosabb oka, hogy mindhárom nagy piaci szereplő felkészült a kínálat csökkenésére, ami feljebb hajtotta az árakat. A kakaótermelés nem tud lépést tartani a kereslettel, ezért a kereskedők nem tudnak elegendő mennyiséget biztosítani.
A Nemzetközi Kakaó Szövetség legutóbbi elemzése szerint a globális kakaótermelés és felhasználás még nagyobb hiánnyal kalkulál, ami további kockázatokat jelenthet a jövőben, ha a kínálat nem tud helyrejönni. Bár a piac néha optimista a kínálat növekedésével kapcsolatban, a szakértők szerint a közeljövőben nincs sok esély a helyzet javulására.
A kakaó árát számos tényező befolyásolja, mint például a cukor és tej ára, a munkaerőköltség, az energiaárak és a csomagolóanyag ára. Bukta Gábor szerint a világpiaci ár duplázódása nagyjából 10%-kal befolyásolhatja a bolti kakaó árát. Takács István, a Szerencsi Bonbon ügyvezetője azonban úgy véli, hogy a tiszta csokoládé termékek esetében inkább másfélszeres árnövekedés várható – írja a Pénzcentrum.
A csokoládé népszerűsége miatt a fogyasztók várhatóan továbbra is vásárolni fogják a termékeket, még magasabb áron is. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a gyártók alacsonyabb csokoládétartalmú termékeket kezdenek el forgalmazni a költségek csökkentése érdekében. A jövőre bekövetkező drasztikus áremelkedés mindenképpen elkerülhetetlen.
Az árnövekedés leginkább a kisvállalkozásokat érintheti, mivel ezek az áremelkedés következtében idővel nem lesznek képesek előállítani a termékeiket, és a megszűnés szélére kerülhetnek. Ebből a szempontból az árnövekedés a nagy gyártók malmára hajthatja a vizet, akik jobban tudják kezelni a költségnövekedést.
Kapcsolódó cikkeink
Árverseny a dubai csokiért: a Lidl újabb kedvezménnyel robbantott
Újabb fordulatot vett a dubai csoki árversenye: a Lidl most…
Tovább olvasom >Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték…
Tovább olvasom >Az idei karácsony slágertermékei a dobozos csokoládé-válogatások és a játékok
Az idei karácsonyi szezon slágertermékei a csokoládé-válogatások és az edukatív…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >