Valami elkezdődött az eladótérben
Egyedibb polcok, sokoldalúbb mérlegek, egyre szebb mélyhűtőszigetek: határozottan érzékelhető, hogy bolti bútorok, eszközök tekintetében elkezdődött a magyar kereskedelem felzárkózása Nyugat-Európához. Ennek felgyorsítása nem csupán pénzkérdés – szemléletváltást is igényel. Nem véletlen, hogy a külföldi tulajdonú hiper- és szupermarketek jóval előbbre tartanak. Utolérésük nagy kihívás a széttagolt tulajdonosi viszonyokkal rendelkező magyar láncoknak, a független boltokról nem is beszélve.Nagy változások zajlanak az eladótérben. Ahogyan lassul a boltláncok expanziója, úgy válik egyre fontosabbá a boltbelső elrendezése, minősége. A változást jól mutatja, hogy a Spar épp most jelent meg Magyarországon egy új boltkoncepcióval, a Spar Cityvel, amely a választék minőségére és a szolgáltatásokra helyezi a hangsúlyt.
Maguk a gyártók is egyre nagyobb nyomást gyakorolnak a kereskedők felé egyéni displayek, vagy polcra helyezhető árutartók kihelyezésére.
Profilt adhat a jó boltberendezés
– A kereskedők egyre többen törekednek a boltok otthonos kialakítására, meleg színek, meleg fények használatával. Nagyobb szerepet kap a fa mint kiegészítő, díszítő elem. Jobban kiemelik az egyes árucsoportokat a polcsorokban; az italok, borok, fűszerek, édességek és pékáruk között különösképpen – emel ki néhány mozzanatot Horváth Attila, a Hu-Mago Kft. ügyvezető igazgatója.
A bútorgyártók egyre több új kialakítással próbálják eltalálni a vevők és a kereskedők igényeit. Meg kell felelniük az áruk állandóan változó csomagolásmódjának, valamint maguk az áruféleségek változásainak is.
Skóciában például a Tesco hipermarketek egyik fele csak hűtősorokból áll. A rohanó életmód miatt Magyarország is halad a félkész termékek erősödő bolti szerepe felé.
A külföld, ha már itt tartunk, nem csak tettben, szemléletben is előttünk jár – hiszen egyrészt nagyobb a vásárlóerő. Másrészt nálunk a kereskedelem résztvevői igen lassan ismerik fel, hogy a telítődésből adódó esetleges forgalomkiesést nem csupán, sőt, elsősorban nem az árversennyel lehet visszaszerezni. Sok hazai lánc, lánchoz tartozó kis élelmiszerüzlet versenytársnak tekinti a hipermarketeket, „hard” diszkontláncokat, és ezekkel árban akarják tartani a lépést.
– Ezzel szemben Németországban az Edeka szupermarketek jellemzően az Aldi diszkontok szomszédságában nyitnak üzletet – jegyzi meg Török Bálint, a Wanzl Magyarország Kft. üzletberendezési menedzsere. – Ennek analógiájára a Lidlt sem kéne egy CBA üzlet versenytársának tekinteni.
Vagyis Török Bálint véleménye szerint a hazai üzletláncok, egyes üzletek nem pozicionálják boltjaikat. Az üzletméret ugyanis önmagában nem határozza meg a boltprofilt, bár természetesen befolyással van a belistázott termékek számára. De azok mibenlétét – és a hozzájuk passzoló eladótéri miliőt – a vásárlók igényeinek és vásárlóerejének függvényében kellene meghatározni. Egyedi szolgáltatások, termékkörök, boltarculat, vásárlói környezet sokban hozzájárulhatnak egy üzlet sikeréhez.
A boltbelsők egységesítését megnehezíti az a tény is, hogy a hazai láncok jellemzően beszerzési társulások, illetve franchise rendszerben működnek. Ennek megfelelően csupán egyes (független vagy lánchoz tartozó) tulajdonosokkal való projektekről lehet beszélni. Nem ritka, hogy az említett partnerek maguk is különböző mértékben fejlesztik tudatosan nem pozicionált üzleteiket.
Igény az áruféle kiemelésére
A nagyobb gyártók boltberendezéseiben számottevő különbség nincs. Kialakításuk lehet eltérő, de jellemzőjük a jól variálhatóság, időtállóság, karcmentes felület. Az értékelési szempontok vevőnként változók. Mintha egyre többen törekednének a minőség és a szépség felé ma már, mint az olcsóság irányába, mondják a megkérdezettek.
– A felerősödő igények elsődlegesen a merchandising változásaira, megjelenésére vezethetők vissza – állapítja meg Török Bálint. – Jelentősen megnőtt a polcszám az állványokon. A polcok besűrítése, a vertikális árukihelyezés elterjedése párhuzamban áll a hazai kis boltok és szupermarketek jellemző helyszűkével.
Horváth Attila a specializáció erősödésére hívja fel a figyelmet:
– Többen kértek tőlünk olyan bútorelemeket, amelyek kiemelnek egyes árukat a többi hasonló termék közül. Ez minden bizonnyal azzal függ össze, hogy maguk a vásárlók azok, akik kezdik keresni például a biotermékeket vagy a magyar eredetű árukat, így a termékválaszték bolti kihelyezése új szempontokkal bővül.
A Hu-Mago által forgalmazott bútorok ár-érték aránya kiváló. Termékei alkalmasak a kicsi boltoktól a hipermarketek kialakításáig.
– Szolgáltatásunk, hogy a boltokban átrendezéskor áruval együtt mozgatjuk a sokszor 20-30 méter hosszú polcsorokat – mondja az ügyvezető igazgató. – Éjszakánként, zárás után, vasárnap dolgozunk, így nincs forgalomkiesés a kereskedőknél.
– Hazánkban egyelőre az igények jellemzően a hagyományos pléh polcrendszerek „tuningolására” korlátozódnak, fehértől eltérő színekben: antrazit és ezüstszürke, illetve fa/bútorlap dekorációs elemek, hátfalak – sorolja Török Bálint.
A Wanzl Magyarország Kft. a hagyományos pléhlemezes kategóriában a SIDAC polcokat kínálja, a prémium szegmensben, convenience üzletekre hangolva pedig a Wanzl drótrácsos polcrendszerét, amely az egyedi boltarculat jól bevált eszköze Európa-szerte.
Mérlegek: hátul a sorban
A bolti eladóterek fejlődése és az önálló egységek láncokba tömörülése alapvetően befolyásolja a kereskedelmi mérlegek piacát. Míg a kisebb és önálló boltok a legegyszerűbb, legolcsóbb méréstechnikai eszközöket használják, addig a láncoknál, mivel forrást tudnak biztosítani a digitális, többfunkciós eszközök beszerzésére, megjelenik a korszerű technológia. Ezek a mérlegek a puszta mérési funkción túl már eladáshelyi reklámeszközként is működnek, sőt az ügyfélszolgálati feladatok ellátásában (CRM) is segítenek.
Ám még ma is elterjedtek a régi mechanikus mérlegek. Sok esetben nemcsak forráshiány, hanem alapvetően szemléletmód kérdése, szándék hiánya, hogy ezeket az egyre drágábban üzemeltethető eszközöket korszerűbb és hosszú távon olcsóbb digitális eszközökre cseréljék.
– Általános hozzáállás, hogy a mérleg egy komoly és széles körű vállalkozás legutolsó fázisának szükséges beruházása, s mint ilyen, nem minden esetben kerül kellő mértékben a figyelem központjába, vagy nem minden esetben marad megfelelő anyagi forrás a beszerzésére – állapítja meg Tarnóczi Lajos, a Mettler Toledo Kft. retail üzletágának vezetője.
Tanácsot ad, jutalmaz
A legfrissebb innovációval rendelkező mérlegtípusokat az élelmiszeripar azon területein lehet a legnagyobb hatékonysággal alkalmazni, ahol széles az áruválaszték, gyors az áruk forgási sebessége, és az áruk tömegének egyszerű mérésén kívül több információra van szükség.
Ezen applikációk során már általában több mérleg kerül üzembe helyezésre, és rendszerbe kötve speciális áruforgalmi szoftver segítségével teszik gördülékenyebbé az értékesítést.
A Mettler Toledo ezek meghonosításában élen jár. A cég nyugat-európai partnereinek magyarországi áruházaiban már jelentek meg a PC-alapú mérlegek. Ezek az üzletek így korlátlan lehetőségekkel rendelkeznek, és teljesen új dimenziót nyitnak a kiszolgálás területén.
– Ezeken a mérlegeken keresztül már akár e-mail üzenetek is küldhetők a központi irodából a kiszolgálás helyére, a gyors információ hozzáférés biztosítására- jegyzi meg Tarnóczi Lajos.
A színes kijelzős mérlegek szintén új korszakot nyitnak, mégpedig a reklámok, a reklámozás és a bolti marketing területén. Lehetőség nyílik különféle akciók, reklámok bemutatására, a televíziós reklámfilmrészlettől a plakátképekig.
Az úgynevezett „cross selling” technológia azt is lehetővé teszi, hogy konkrét termék vásárlásakor a mérleg kijelzőjén egy hozzá illő kiegészítő termék képe jelenjen meg, amelyet a vevő helyben megvásárolhat – például egy sajthoz egy hozzá illő bort. Ugyanilyen pluszszolgáltatás a kuponrendszer, amelynél a vásárláskor a mérleg egy kiegészítő termék kedvezményes megvételére biztosít lehetőséget, és nyomtat egy kupont a vásárló részére.
Sziget, világítással
Hűtőberendezésből Magyarországon ma már minden ismertebb és kevésbé ismert gyártó termékei megtalálhatók. Teljesnek mondható a piac lefedettsége, mindenki talál igényének és pénztárcájának megfelelőt. A hűtőforgalmazók komplex szolgáltatást nyújtanak: kulcsra kész tervezést, kivitelezést, finanszírozást egy helyen.
– A boltterek kialakításánál még mindig a mennyiség dominál a minőség rovására, tehát a lehető legnagyobb mennyiségű áru feltöltése, kihelyezése, akár az átláthatóság, közlekedés rovására – állapítja meg Tarnóy Anna, a Cold Systems Kft. ügyvezető igazgatója. – A nyugati trendek követése a design terén mindenképpen tapasztalható, logikus módon, hisz a forgalmazók zöme importból értékesít, tehát a naprakész fejlesztésű berendezéseket dobja piacra.
Továbbra is az ár az első és legfontosabb döntési szempont a berendezéseket megvásárlók körében. Másodsorban a tetszetős külső, a jó bemutatófelület-kihasználhatóság. Például egyre több, szebb mélyhűtősziget, osztott terű berendezés található a boltokban, mindenki megtalálja az igényének megfelelőt. Egy-két polcos felépítménnyel, szériatartozékként található világító reklámfelülettel.
Ahol az ár nem igazán döntő, és a minőség irányában komolyabb elvárások vannak, azok a nagy kereskedelmi láncok üzletei. De ezeknél az eszközbeszerzés nemzetközi szinten bonyolódik, így Magyarországra legfeljebb a beüzemelés marad.
– Fő törekvésünk a teljesen komplex kiszolgálás megvalósítása, a „mindent egy helyen” elve – szögezi le Tarnóy Anna. – Így tudunk egy hosszabb távú együttműködést biztosítani, amely a kölcsönös kiszámítható üzleti kapcsolaton túl sokkal rugalmasabb, személyre szabottabb kiszolgálást, kapcsolattartást tesz lehetővé.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >