Vajhiánytól szenvednek a franciák
Eltűnt a vaj a francia szupermarketek polcairól, és a tejterméktanács vezetője szerint a következő hónapokban sem várható javulás – írja a Világgazdaság Online. Az európai, köztük a francia gazdák ugyanis csak az idén kezdték újra növelni a termelést, ami jelentősen visszaesett, miután az Európai Unió 2015-ben eltörölte az ágazatot szabályozó kvótákat és Oroszország embargót léptetett életbe az EU-val szemben.
Az e lépéseket követő tejdömping az árak csökkenéséhez vezetett, emiatt a gazdák eladták teheneik egy részét. Ráadásul folyamatosan nő a vaj iránti kereslet Kínában és a Közel-Keleten, miközben az esős tavasz és nyár miatt némileg visszaesett a termelés a világ legnagyobb tejexportőrének számító Új-Zélandon. A szigetország az egyetlen a világpiac fő szereplői közül, ahol az idén csökken a tejtermelés.
A helyzet miatt a vaj tonnánkénti világpiaci ára a 2016-os 2500 euróról őszre 7000 euróra nőtt, annak ellenére, hogy augusztusban rekordszintre emelkedett a tejtermelés Európában. Lengyelország, Olaszország és Írország jár élen, Németország és Hollandia elmarad mögöttük, Nagy-Britanniában és Franciaországban pedig még mindig nem érik el a korábbi szintet – emlékeztetett elemzésében az új-zélandi Stuff szakírója. Folyamatosan nő a tejtermelés az Egyesült Államokban is, az idén eddig 1,6 százalékkal, miközben az országban csökken a friss tej fogyasztása, így egyre többet tudnak belőle exportálni. Ausztráliában és Argentínában is kezd visszaállni a termelés a korábbi szintre.
Érdekesség, hogy a vaj csak Franciaországban tűnt el a szupermarketek polcairól, és ennek Gerard Calbrix, a tejipari szövetség osztályvezetője szerint egyszerű oka van: az áruházláncok rugalmatlan árképzése. Míg Németországban 52 százalékkal emelkedett a vaj ára március és szeptember között, Franciaországban csak 6 százalékkal, mert a szupermarketláncok évente egyszer, februárban állapítják meg az árakat, és utána nem szívesen hárítják át az emelkedést a fogyasztókra. Így alakulhatott ki az a helyzet, hogy a nagykereskedőknél drágább a vaj, mint a boltokban, ezért ott vásárolnak a kiskereskedők, pékek és cukrászok is. (vg.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Megszünteti növényi sajtmárkáját a Bel Group
A Bel Group bejelentette, hogy 2024 végéig kivezeti a piacról…
Tovább olvasom >146 millió eurót ruház be a Coca-Cola franciaországi üzemébe
A Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) 146 millió eurós beruházást jelentett…
Tovább olvasom >Sehol se lehet rágyújtani a franciáknál, ahol gyerekek vannak
Franciaország betiltja a dohányzást a gyerekek által látogatott közterületeken Július…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >