Üzenet a dobozból
Rugalmassága és a vásárlók erős igénye az újdonságokra – ez az a két tényező, ami segít átvészelni az édesiparnak (és ezen belül a pralinéknak) ezt a nehéz időszakot. Limitált szériák, merész ízvariációk, az organikus, cukormentes termékvonalak szélesítése, díszdobozok, arculatfrissítés – sokféle izgalmas újdonsággal készülnek a márkák az idei szezonra.
A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.
Már a hűvösebb ősz eleji hetekben elkezd felfelé kúszni a praliné eladása, hogy aztán a novemberi nagyobb névnapoktól kezdve az év végi ünnepeken, majd a Valentin-napon, húsvéton át egészen az anyák napjáig magasabb fordulatszámon pörögjön.
A gyártók, forgalmazók azonban most a szokásosnál nagyobb aggodalommal tekintenek a szezon elé. Az elmúlt időszak kiemelkedően magas élelmiszer-inflációja eltérő módon érintette az egyes élelmiszer-kategóriákat. Az édesség nem alapvető termékkategória, így a visszaesés is nagyobb volt.
A szuper- és hipermarketekben a legnagyobb a visszaesés
– Azt látjuk, hogy a szupermarket és hipermarket csatornákban a pralinévásárlások jelentősen, közel két számjegyű mértékben estek vissza darabszám tekintetében – mondja Fekete Fanni, a Storck Hungária Kft. termékmenedzsere. – Az idei karácsonyi szezonban a vélhetően csökkenő infláció ellenére az egy vásárlásra jutó kiadásokat mérséklik a vásárlók. Habár az ünnepekre sokan pénzügyileg tudatosan készítik pénztárcájukat, a pralinépiacon takarékoskodásra számítunk: valószínűleg nem lesz olyan „gazdag karácsony”, mint a korábbi években.
Az elkövetkező időszakot illetően a G.I.F.T.-nél nem szeretnének jóslatokba bocsátkozni. Mihályi Zoltán, a G.I.F.T. Kft. ügyvezetője diplomatikusan fogalmaz:
– Csak remélni tudjuk, hogy az év végi ünnepi időszakban a vásárlók még mindig hajlandóak lesznek többet költeni pralinékra, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a jelenlegi gazdasági környezetet, amely nyilván hatást gyakorolhat a fogyasztói magatartásra.
A cég eddig azt tapasztalta, hogy vásárlók továbbra is keresik a jó minőségű termékeket, és még mindig hajlandóak magasabb összeget fizetni egy prémium, magasabb minőségű desszertért. Sőt, a nagy és jól ismert csokoládémárkák mellett a szezon kiemelkedő ajándékozási alkalmai kapcsán nyitottak a minőségi újdonságok kipróbálására is.
Mérlegelnek a fogyasztók
Az ismert jövedelembefolyásoló intézkedések következtében a lakosság nettó keresete ugyan jelentősen nőtt, de az infláció ezt bőven meghaladó mértéke miatt a reáljövedelem sokkal kevesebb termékre elegendő, szögezi le piacelemző gondolatainak bevezetőjeként Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője.
– A láncok forgalmában is érződik ez a hatás minden élelmiszer szegmensben, ennek megfelelően általánosságban a termékek választéka és mennyisége is csökkent – vázolja Molnár Pál. – Az említett változások eredőjeként azt látjuk, hogy a fogyasztók sokkal jobban meggondolják, mikor, mire és mennyit költenek. A magas minőségű termékek ára is magasabb, így a fogyás az összes brandkategóriában értelemszerűen csökkent mennyiségben. Úgy látjuk, a leginkább érintett a hagyományos cukrozott édességen belül a desszert kategória, ahol a látszólagos nagyobb méret és csökkentett minőség tud teret nyerni. Ez egyetlen kézi, manufakturális jelleggel készített, prémium édességet gyártó cégnek sem jó hír. Az egészségtudatos kategóriában viszont az – egészségileg vagy életmódilag – érintett fogyasztók továbbra is megveszik az őket célzó termékkört, még ha az áruk magasabb is, hiszen az alapanyagár és mennyiségrelációk miatt ezeknek az ára korábban is magasabb volt.
A Szamos Marcipán Kft. vásárlói körében is érezhető volt a negatív gazdasági változás hatása.
– Ugyanakkor ez a tendencia egyes termékek esetében idén nyáron megváltozott, és mennyiségi növekedést tapasztaltunk – informálja lapunkat Farkas Zsolt, a Szamos Marcipán Kft. kereskedelmi és marketingvezetője. – Ez azt jelzi, hogy a fogyasztók változatlanul bíznak a magas minőségű termékekben, és keresik a prémium Szamos csokoládékat mind saját fogyasztásra, mind pedig ajándékozás céljából. Ami minket is meglepett, hogy a cégünknél a nagyobb kiszerelésű, így a magasabb árfekvésű termékek forgalma csökkent kisebb mértékben, illetve egyes termékek forgalma növekedett is.
Nyerő alaptermékek izgalmas limitált szériákkal
Ha a cégek reakcióit vizsgáljuk a megváltozott gazdasági és vásárlási környezetre, pánikreakciókat sehol sem tapasztalunk.
– Termékpalettánkban nem tervezünk jelentősebb változtatást – mondja például Fekete Fanni a Storck Hungária Kft. részéről. – Folytatjuk tovább a márkaépítést, és erős médiatámogatást biztosítunk pralinémárkáink számára. Hiszünk abban, hogy az erős, közel folyamatos és megfelelően megválasztott médiajelenlét segít fenntartani a márkáink piaci pozícióját és ismertségét, illetve erősíti vásárlóink hűségét.
Termékvonaluk építése során kiemelt szerepet szánnak az alap- és szezontermékeiknek, valamint biztosítják az izgalmas és nagy sikerű limitált kiadások elérhetőségét. A Storcknál ugyanis azt gondolják, hogy a limitált kiadásaik erős médiatámogatással történő bevezetése lehetőséget nyújt a vásárlóiknak, hogy az új vagy visszatérő innovációik megjelenéséről gyorsan, széles körben tájékozódhassanak.
– Azt látjuk, hogy a fogyasztók szerencsére változatlanul keresik a megszokott és jól bevált márkatermékeket a számunkra releváns ajándékozási alkalmak során – fűzi hozzá Fekete Fanni. – Két pralinémárkánk, a merci és a Toffifee kulcstermékei a szezonális időszakokban is a vásárlók kedvencei, így a főbb ajándékozási alkalmak idején és azon kívül is a toplista dobogós helyezettjei.
Királyi újdonságok
A G.I.F.T. Kft. Belgium, Dánia és Finnország legjobb csokoládémárkáit forgalmazza.
– Az édességipar az egyik leginnovatívabb élelmiszeripari ágazat, általában gyorsan reagál a fogyasztói igények és piaci körülmények változásaira. Folyamatos az új csomagolások, ízek és technológiák megjelenése – mondja Mihályi Zoltán. – Még mindig keresettek a minőségi, magas kakaótartalmú termékek, de növekszik a kereslet a cukormentes, organikus, tejmentes és növényi alapú termékek iránt is. A Belgian márkánk is becsatlakozott ebbe a trendbe cukormentes és organikus táblás csokoládéival. Továbbá az őszi szezont már a márka alapválasztéka is egy frissített csomagolásban, ráncfelvarrott arculattal kezdi meg.
A cég márkapalettájának legújabb tagja a kiváló minőségű dán Anthon Berg csokoládé, amellyel a gyártó 1957-ben elnyerte a „Dán királyi udvar beszállítója” címet. A márka legismertebb termékei a marcipántallérok és az alkohollal töltött, üvegformájú csokoládék.
– A szezonban az Anthon Berg termékpaletta klasszikus ajándékdobozos pralinékkal egészül ki, amelyekben megtalálhatók a klasszikus ismertebb pralinék, de a legújabb ízek is – újságolja a G.I.F.T. ügyvezetője. – Az idei téli szezon újdonsága az Anthon Berg Bailey’s likőrös marcipánszelete. A két nemzetközileg ismert prémium márka hosszú távú együttműködésre lépett, melynek eredményeként az elkövetkező években újabb és újabb Bailey’s ízesítésű innovációval fogunk jelentkezni majd a magyar piacon is.
Az előttünk álló szezonban a Belgian márkát, amely megújult külsővel várja a vásárlókat, egy országos TV-kampánnyal erősítik, tudjuk meg Mihályi Zoltántól. Az Anthon Berg és Fazer márkákat pedig hirdetési kampányok segítségével kezdik el építeni az online térben, a márkák magyarországi történetében első alkalommal.
Hagyományok a kor elvárásaihoz igazítva
Molnár Pál úgy érzi, hogy a Szerencsinek nincs oka panaszra: számos új brand- és jól szereplő nagy kiszerelésű (B2B) terméke fogyásának köszönhetően az iparági átlagnál jóval kevésbé érzik meg a negatív hatásokat.
– Az idei ősszel még több újítással rukkolunk ki – árulja el. – Praliné- és desszertvonalon 4 újdonságunk is megjelenik a hagyományos (cukrozott) szegmensben, a nemrég bevezetett 3-féle ZERO desszerten felül. Mind a 4 termékünk a Szerencsitől megszokott magas minőséget képviselő, krémmel töltött desszert, amelyek az egyedülálló Szerencsi tejcsokoládé-masszából készülnek. Változatos forma- és ízvilágukkal méltó utódai a klasszikus, egyedi Szerencsi hagyománynak. Ez annál is inkább hangsúlyos, mert sportnyelven szólva egyik-másik már ismert terméktől veszi át a stafétabotot, részeként annak a megújulási folyamatnak, amelynek során új arculatú és ízválasztékú termékkínálatot alakítunk ki. Az új arany-fehér letisztult design és a megújult ízvilág fogyasztói oldalon eleget tesz a legmagasabb elvárásoknak is, akár ajándékozó, akár ajándékozotti szerepben.
Mivel ünnepek alkalmával megnő a külföldi utazási kedv, kifejezetten ikonikus országot jelképező válogatássorozattal is találkozhatnak a vevők szeptembertől az üzletek polcain, teszi hozzá.
– Büszkék vagyunk arra, hogy a Szerencsi csokoládé a nemzeti értéktár részeként újabb területekre tud lépni, s közben pont az idén centenáriumi, azaz 100 éves múltjához hűen, mindig következetesen, vállalhatóan viseli a változó idők kihívásait. A minőséget, mely eddig is termékeink sajátja volt, meg kell tudnunk mutatni, mégpedig a kor növekvő elvárásainak megfelelő módon – zárja gondolatait a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője.
Süteményízek pralinékban
A nyáron megindult tendenciák alapján a Szamosnál az év hátralévő részében pralinéik és díszdobozaik tekintetében kiemelkedő forgalomra számítanak – ez a várakozásuk összefügg az új csomagolásfejlesztéseik sikerével is. A forgalomnövekedés alapját részben az új listázások, részben mélységi bővítések adják.
– Törekvésünk változatlanul a disztribúció mélyítése, a még szélesebb körű fogyasztói elérhetőség biztosítása – szögezi le Farkas Zsolt. – Termékfejlesztéseink során követjük a piaci igényeket mind ízek, mind kiszerelés tekintetében. Az idei évre több újdonsággal is készültünk. Gourmet csokoládéválogatás desszertünkben megjelentek a Szamostól már jól ismert süteményes ízek: a Dobos, az Eszterházy és az Isler. Két exkluzív díszdobozt is készítettünk. Az egyik a 18 különböző marcipándesszertből összeállított „Múzsa” válogatás, a másik pedig a Szamos csokoládé ízeit bemutató „Őfelsége, a Csokoládé”. Azokra is gondoltunk, akik kisebb kísérőajándékot keresnek, „Csokoládé krémbonbon” dobozaink két verzióban elérhetők: sós karamell-mogyorókrém-mandulanugát, illetve eper-málna-vanília ízekkel.
A cég többek között a prémium minőség jegyében törekszik differenciálni magát ezen a meglehetősen telített piacon. Erre nagy hangsúlyt fektetnek nemcsak ízek terén, de a csomagolóanyagok kiválasztásának, a grafikai tervezésének során is.
– Idén megújult arculatunk révén friss színek is megjelentek a díszdoboz palettánkon, ezzel az üde választékkal új célcsoportokat is szeretnénk megszólítani – beszél innovációs tevékenységük ezen oldaláról a Szamos Marcipán Kft. kereskedelmi és marketingvezetője. – A vásárlóink által kedvelt desszertízeket pedig igyekszünk megjeleníteni a szezonális szortimentben is. Legizgalmasabb új ízünk a mézeskalács, de már a jövő évi szezon újdonságaival is kísérletezünk. Fontos, hogy azt a réteget is elérjük, amelyik mindig kifejezetten az újdonságokat keresi. //
Kapcsolódó cikkeink
Forró tea hidegebb időkben
A hosszan elhúzódó kánikula eddig nem igazán kedvezett a teaeladásoknak,…
Tovább olvasom >Szamos praliné szaloncukor- és marcipán szaloncukor-válogatás
A Szamos marcipán és praliné szaloncukrok ízvilága válogatásban összegyűjtve az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >