Újszászi Bogár László: Egy „miért” elég a meggyőzéshez?
A meggyőzés egyik leghatékonyabb módja az, ha elérjük, hogy a meggyőzni kívánt személy saját magát győzze meg. Ez elsőre rendkívül nehéz feladatnak hangzik, de a valóságban ennél jóval egyszerűbb – írja a LinkedIn-en Újszászi Bogár László meggyőzés- és befolyásolástechnikai szakértő.
Vegyük alapul egy étterem példáját, amely egy nagyon egyszerű trükköt integrált a mindennapi működésébe. A szóban forgó étterem ugyanis a „Kérjük, keressen meg bennünket telefonon asztalfoglalása lemondásához” kérés helyett áttért arra a kérdésre, hogy „Felhívna bennünket, ha esetleg lemondaná asztalfoglalását?”.
Az eredmény?
A meg nem jelenések aránya 30%-ról 10-%-ra csökkent. Így például egy ebből fakadó 12 ezer eurós bevételkiesés havi szinten 4 ezer euróra csökkenthető le. Nem semmi, hogy egy minimális fogalmazásbeli változtatás mennyit tud számítani!
Na de mi volt itt a trükk?
Amikor megkérdezzük valakitől, hogy követne-e egy társadalmilag kívánatos magatartást, az illető a vélt társadalmi nyomás hatására nagy valószínűséggel igenlő választ fog adni és ezen ígéretének megfelelően is fog cselekedni.
Az Ohio-i Egyetem kutatói, Anthony Greenwald, Catherine Carnot, Rebecca Beach és Barbara Young az 1984-as egyetemi elnökválasztás előestéjén egy nagyon hasonló, meglepő eredménnyel záruló kísérletet végeztek a hallgatók körében. A kutatás központi kérdése az volt, hogy vajon mennyivel növelheti egy ígéret betartásának a valószínűségét egy egyszerű kérdés.
A kutatók először annak a prediktálására kérték fel a hallgatókat, hogy mekkora valószínűséggel mennének el a közelgő választásra. Ezt követően a pozitív választ adók egy részétől megkérdezték, miért érzik úgy, hogy szavaznának, a többieknek viszont nem tettek fel más kérdést.
Amikor eljött a szavazás napja, a kontrollcsoport (akiknek nem kellett más kérdésre válaszolniuk) 61,5%-a érkezett meg a helyszínre. Ezzel szemben azok, akiknek meg is kellett indokolnia, miért mondtak igent a lehetőségre, a konkrét indoktól függetlenül 86,7%-ban megjelentek az eseményen. Egy szimpla kérdés tehát nem kevesebb, mint 25 százalékponttal növelte a válaszadók megjelenési hajlandóságát.
Miért lett még sikeresebb a technika?
A technika sikerét itt a társadalmilag kívánatos magatartásra, illetve a nyilvános kötelezettségvállalással konzisztens cselekvésre irányuló késztetés mellett egy másik pszichológiai tényező is meghatározza. Ez nem más, mint a választás megindokoltatása. Ezzel ugyanis az illetőt épp olyan érvek felsorakoztatására ösztönözzük, amelyek a számunkra kedvező döntést validálják.
Ha tehát Ön is szeretné növelni ügyfelei elkötelezettségét egy jövőben esedékes megjelenés, üzletkötés vagy vásárlás iránt, egy egyszerű kérdés formájában érdemes lehet megindokoltatni velük, miért is lenne ez előnyös számukra. Ezzel tudat alatt önmagukat győzik meg.
Kapcsolódó cikkeink
Te leteszed legalább ma a mobilod?– Dr. Aczél Petra a FutureTalks podcastban
Ha valaki még egy ünnepen is a mobilját nézi, ha…
Tovább olvasom >Dr. Szvetelszky Zsuzsanna: „A középvezetők megnyerésével pozitívan lehet befolyásolni a vállalati informális kommunikációt” – Folytatódik a Trade magazin Business Podcastja
Nincs közösség pletyka nélkül, és a pletyka egy szervezeten belül…
Tovább olvasom >A pletyka nem mindig rossz – mondja a szociálpszichológus Szvetelszky Zsuzsanna
Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus, pletykakutató volt a Futuretalks podcast Krizsó Szilviával…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >