Újra pezseg a szénsavas piac

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 03. 28. 18:37

A szénsavas üdítők piaca 2024-ben kihívásokkal teli, de növekedést mutató évet zárt. Az infláció, a DRS bevezetése és a vásárlóerő alakulása jelentősen befolyásolta a szektort, miközben a fogyasztói igények egyre inkább az innovációk és az egészségtudatos választások felé tolódtak. A nagy márkák új ízekkel és promóciókkal erősítették pozíciójukat, míg a saját márkás termékek térnyerése visszafogottabb lett. A piac volumenben még nem érte el a járvány előtti szintet, de a trendek stabilizálódást és fokozódó versenyt jeleznek.

A cikk a Trade magazin 2025/4. lapszámában olvasható.

Az üdítőital-ágazat teljesítményét Magyarországon az elmúlt két évben számos tényező befolyásolta. A területet érintő adózási szabályok változása, az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszerére (DRS) való felkészülés, az inflációs környezet, az alapanyagárak növekedése, valamint a vásárlóerőre nehezedő nyomás együttesen hozzájárultak a kiskereskedelmi volumen csökkenéséhez.

Bojana Nenadovic
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország

– 2024-ben megindult a növekedés: a szénsavas kategória volumenben már majdnem elérte az előző évi (2023-as) szintet (csak –0,5%-kal maradt el a tavalyitól), értékben viszont már jóval infláció felett: +6,2%-kal nőtt a megelőző évhez képest – ismerteti az NIQ adataira hivatkozva Bojana Nenadovic, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.

Meglátása szerint a kiskereskedelmi értékesítési csatornák súlyát tekintve komoly átrendeződés nem történt 2024-ben: a hipermarketek, a szupermarketek és a diszkontláncok maradtak az üdítőitalok fő kiskereskedelmi forgalmazási formái.

– A piaci volumen harmadát Magyarországon továbbra is a diszkontláncok adják, bár részesedésük kismértékben csökkent, főként a saját márkás termékek visszaesése miatt. A hipermarketek súlya szintén csökkenő tendenciát mutat (annak ellenére, hogy a hipermarketek tették ki az éves litereladás 17,4%-át). A szupermarketek kismértékben erősödtek, csakúgy, mint a tradicionális csatornák, melyek magukba foglalják a hazai láncokat és a független boltokat – emeli ki a szakember.

A diszkontok térnyerése kedvez a saját márkás termékek forgalmának, mivel a fogyasztók ezeket megbízhatónak és jó ár-érték arányúnak tartják. Emellett a vásárlóerő csökkenése is érezhető, ami az alacsonyabb árkategóriás árucikkek iránti kereslet növekedéséhez vezet.

A márkák innovációit egyre gyorsabban követik le a saját márkás termékek, miközben több, rövidebb életciklusú, aktuálisan felkapott niche termék jelenik meg a polcokon.

A kategória lassan visszakapaszkodik a 2023-as volumenszintre

Új ízek és izgalmas promóciók

A Coca-Cola HBC Magyarország megtartotta a legnagyobb piaci részesedést, és mind a teljes szénsavas üdítőital kategóriában, mind pedig a kóla termékeket gyűjtő kategórián belül rekordévet zárt.

– A Coca-Cola márkán hódítanak a limitált kiadású, egyedi ízvilágú Coca-Cola Crea­tions variánsok. Fogyasztóink a közelmúltban megismerkedhettek a legújabb kreációval, amely az ikonikus Coca-Cola Zéró és az Oreo keksz izgalmas ízeit hozta el 0,25 l alumíniumdobozos kiszerelésben. Az egyik közönségkedvenc, a Coca-Cola Vanilla kis kihagyás után 2024 év végén visszatért a kínálatunkba – újságolja Bojana Nenadovic, aki azt is elárulja, hogy kiemelt figyelemmel kísérik a fogyasztói preferenciák alakulását. Ennek következtében tavaly nyáron három kedvelt szénsavas üdítőitalukat tették elérhetővé praktikus 0,3 liter PET kiszerelésben, új fogyasztási alkalmakat nyitva a Coca-Cola, a Coca-Cola Zéró és a Fanta Narancs számára.

– Az idei évben is számos újdonsággal készülünk, ezek közül néhányról már leránthatjuk a leplet, de később az év második felében is lesznek még meglepetéseink. 2025 márciusától kapható a Fanta legújabb tuttifruttiízű verziója, amely PET- és alumíniumdobozos kiszerelésekben is kapható lesz. Emellett, szintén márciustól érkezik a Kinley Purple is a 2023-ban bevezetett Kinley Pink Aromatic Berry sikerén felbuzdulva. Alkoholos italok mixingjéhez és önmagában fogyasztva is kiváló választás lehet – sorolja a marketingigazgató.

A Coca-Cola Magyarország szénsavas üdítőital portfóliójában már megszokott, hogy egymást követik az izgalmasabbnál izgalmasabb országos promóciók. Az idei év is izgalmakkal indult, hiszen januárban már kezdetét vette a Coke&Meal, amelynek keretében a szerencsések értékes konyhai eszközöket nyerhetnek, illetve ahol a fődíj egy igazi álomkonyha lesz. Továbbá február elejével elindult a Fanta&XBOX promóció is, amely együttműködés keretében az XBOX game passok mellett limitált szériás, a Fanta színeivel harmonizáló kontrollereket nyerhetnek a játékban részt vevők.

Bővülő választék

Az Apenta portfóliójában klasszikus, cukrot is tartalmazó verzióban a málna- és szőlőízek érhetők el, melyek közül a málna töretlenül a legkedveltebb. Light, 0% hozzáadott cukorral készülő üdítőik idén újabb ízekkel bővültek, így az eddigi 8 íz (málna, narancs, szőlő, grapefruit-po­melo, görögdinnye, meggy, bodza, kaktuszfüge) mellett már epres és citromos Apenta Lightokkal is találkozhatnak a vásárlók a boltok polcain.

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos

– Az Apenta márka funkcionális, vitaminos italai 2024-ben 3 szénsavas ízzel egészültek ki. Ezek közül a gránátalma-acai-piros szőlő ízű, cinket, C- és B-vitaminokat tartalmazó Apenta+ Anti-Stress vált a legnépszerűbbé. A fehér barack ízű Apenta+ Immuno D-, C- és B-vitaminokkal van felturbózva, a pink grapefruit ízű Apenta+ Boost pedig 0% hozzáadott cukorral, C-, B-vitaminokkal és magnéziummal segíti a hidratálást – avat be Peres Patrícia, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere.

2025. januárban az Apenta portfóliója további két, enyhén szénsavas üdítővel bővült málna és citrom-lime ízekben. Az Apenta 0% cukor, 0% édesítőszer termékek különlegessége, hogy – ahogyan a többi Apenta üdítő is – természetes ásványvízzel készülnek, és se cukrot, se édesítőszert nem tartalmaznak.

Novák Anett
senior brand
manager
Maspex Olympos

A szót Novák Anett, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere veszi át, aki elmondja, hogy a Topjoy szénsavas italok 330 ml-es kiszerelésben, kaktusz, mangó, görögdinnye és eper ízekben kaphatóak. Mesterséges édesítőszer és tartósítószer hozzáadása nélkül készülnek.

– A tavalyi évben megújult a portfólió, és a Topjoy Tutti Frutti ízzel gazdagodott a termékcsalád. B-vitaminokat tartalmaz, energiamentes, nincs benne hozzáadott cukor, édesítőszer hozzáadásával készül – fogalmazza Novák Anett.
– A Topjoytól már megszokott üzenetek itt sem hiányozhatnak: az üzenetek a fémdobozos szénsavas italainkon a nyitófül alatt találhatóak. A termékcsaládnak aktív jelenlétet biztosítunk közösségimédia-platformjainkon, a gamereket megszólítva indítjuk el digitális kampányunkat.

 

 

 

Az impulzusvásárlások és ezáltal a kis kiszerelések eladásai növekedtek, ahogy a fogyasztók fokozatosan enyhítettek korábbi megszorításaikon

DRS-kihívások

A tavalyi év jelentős változásokat hozott a szektorban. Várakozás és bizonytalanság övezte a DRS-rendszer bevezetését, amely végül hiba és fennakadás nélkül ment végbe.

Vecsei Márton
soft drink márkákért
felelős vezető
HELL ENERGY
Magyarország

– A piaci dinamikát figyelve az átállást kísérő fogyasztói magatartás sokáig izgalomban tartott bennünket, de most úgy látjuk, hogy a kezdeti frusztráció csillapodik és jól működik a visszagyűjtési rendszer – informálja lapunkat Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. soft drink márkákért felelős vezetője.

Az új hulladékgyűjtési rendszer korábban nem ismert rutinokat és kihívásokat hozott mind a gyártók, a kereskedők és a fogyasztók, mind pedig a rendszert fenntartó MOHU számára, amelyekhez fokozatosan alkalmazkodnia kellett minden egyes szereplőnek.

Homor Eszter
ügyvezető
Art Water

– A DRS bevezetésével az összes címkét cserélni kellett a termékeken, a meglévő címkéket pedig selejtezni, ami nagy költséget jelentett a cégek számára. A legnehezebb feladat a régi készlet kifuttatása és az új címkés palackok készletfelépítése volt, annak érdekében, hogy zavartalan legyen a kiszolgálás. Mindazonáltal az új partnerekhez való bekerülést is negatívan befolyásolta ez a helyzet, mert a DRS miatt csak hónapokkal később került sor a belistázásokra – fűzi hozzá a témához Homor Eszter, az Art Water Kft. ügyvezetője.

Az áremelés a szektorban megközelítette a két számjegyű növekedést: átlagosan 9,6%-kal nőttek a literre vetített szénsavas üdítőitalok átlagárai. Ugyanakkor a mérséklődő élelmiszer-infláció, valamint a gyakori gyártói és a kiskereskedelmi promóciók és a sportesemények (mint például az EURO 2024 és az olimpiai játékok) keresletnövelő hatással bírtak mind a kiskereskedelmi, mind pedig a vendéglátóipari csatornában. További pozitív hatás volt a turizmus, azon belül is a külföldi turizmus élénkülése, főként a kiemelt turisztikai régiókban.

Folyamatos megújulás

Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. soft drink márkákért felelős vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a XIXO számára a 2024-es év minden idők legsikeresebbje volt.

– A piac egyik legdinamikusabban növekvő márkájaként kiemelkedő értékesítési eredményeket értünk el. Az eladott darabszámokat tekintve a márka 37,5%-os bővülést mutatott (2024 NIQ RA – 2024 FY sales item), ami rendkívüli teljesítmény a szegmensben – világít rá a szakember.

Tapasztalataik szerint egy ilyen ízvezérelt kategóriában, mint a szénsavas italok piaca, valódi fogyasztói elvárás, hogy időről időre új megoldásokkal találkozzanak.

– A XIXO esetében ez hatványozottan igaz, hiszen valódi challenger márkaként célunk a kategória megmozgatása és megújítása. Korábban a Tutti Fruity termékek mutattak új irányt, 2024-ben pedig a XIXO Lemonade termékcsalád bevezetése szólt nagyot. 2025 egy újabb mozgalmas év lesz a XIXO számára. Gyakorlatilag nem telik el úgy egy negyedév sem, hogy valamilyen újdonsággal ne lépnénk színre. A sort a friss és izgalmas Tutti Fruity nyitja meg. A XIXO 2025-ben sem okoz csalódást, a teljes marketingkommunikációs spektrumon látható, és aktív márkaként fog tevékenykedni – vetíti előre Vecsei Márton.

A hipermarketek, a szupermarketek és a diszkontláncok maradtak az üdítőitalok fő kiskereskedelmi csatornái

Mi kerül a kosárba?

A cukormentes termékek forgalmi részaránya évről évre folyamatosan növekszik, ami jól mutatja a fogyasztók egyre tudatosabb vásárlási szokásait. Többen figyelnek már az egészségesebb összetevőkre, különböző diétás vagy speciális étrendi elvárásoknak megfelelő receptúrákat keresnek. Emellett sokan ma már jobban ismerik és tudatosabban ellenőrzik az egyéb összetevőket és adalékanyagokat is.

Pécskövi Klaudia
brand manager
Márka Üdítőgyártó

– Az emberek számos szempontot is figyelembe vesznek, mielőtt egy adott termék mellett döntenének: ilyen például az, hogy mennyire változatos a márka ízválasztéka, ahogy az is, hogy kellemes íze legyen. Azt tapasztaljuk, hogy nő az igény az innovatív ízvilágú és összetételű, valamint a kombinált ízű termékekre is – jelzi Pécskövi Klaudia, a Márka Üdítőgyártó Kft. brand managere.

Csökken azok száma, akik bevásárlásaikat kizárólag az alapvető, legszükségesebb dolgokra korlátozzák, és az előre tervezés szerepe is háttérbe szorul az élelmiszer-vásárlás során. Az impulzusvásárlások növekedtek, ahogy a fogyasztók fokozatosan enyhítettek korábbi megszorításaikon. Ennek hatására a kis kiszerelésű (1 liter alatti) szénsavas üdítőitalok kiskereskedelmi forgalma abszolút értékben csaknem ugyanannyival emelkedett, mint a nagyobb kiszereléseké, és már a teljes szénsavas üdítőital-forgalom 30%-át teszi ki.

Ugyanakkor az árérzékenység továbbra is meghatározó tényező. Ez különösen igaz a napi fogyasztású árucikkek esetében, ahol a prémium kategóriás, funkcionális italok versenytársaiknál magasabb ára visszatarthat bizonyos rétegeket a rendszeres vásárlástól.

Új arculat és lendület

A Márka Üdítőgyártó Kft. sikeres évet zárt 2024-ben, értékesítései darabszámban 13%-os növekedést mutattak.

– Az idei év középpontjában a megújulás, a fejlődés és a változás áll. Teljes arculatfrissítésbe kezdtünk: a logótól kezdve a csomagolásokig, sőt a kommunikációs üzeneteink is megújulnak. Rendkívül fontos számunkra, hogy megmutassuk, értékeink megőrzése mellett képesek vagyunk a modernizációra, miközben minden fogyasztói igényre választ adunk – fejti ki Pécskövi Klaudia, a Márka Üdítőgyártó Kft. brand managere.

A vállalat rendszeresen végez piackutatásokat és elemzéseket marketing-, kereskedelmi és termékfejlesztési stratégiájának megalapozásához, hogy minél pontosabb képet kapjon az elvárásokról, és ennek megfelelően hozzon döntéseket.

– Ezeknek az elemzéseknek köszönhetően az elmúlt évben több olyan innovatív termékkel léptünk piacra, amelyek rövid idő alatt közönségkedvenccé váltak. Kiemelten fontos számunkra a fiatal generáció elérése, ezért aktívan jelen vagyunk a közösségi médiában, fesztiválokon, gólyatáborokban, egyetemi és középiskolás rendezvényeken. Gyárlátogatásokat és előadásokat szervezünk, illetve rendszeresen indítunk kampányokat és nyereményjátékokat, amelyekkel egy olyan életérzést és vizuális világot szeretnénk közvetíteni, amely közel áll hozzájuk – nyújt betekintést Pécskövi Klaudia.

Ízek harmóniája

Az In-Food 2000 Kft. által forgalmazott Vöslauer Balance Juicy évek óta tartó felívelése a fogyasztói visszajelzések alapján leginkább széles ízválasztékának, magas gyümölcstartalmának és természetes, mégis intenzív ízvilágának köszönhető.

Inotay Mónika
marketing manager
In-Food 2000

– Érezhetően növekszik az igény a magas minőséget képviselő, természetes alapanyagokból készülő termékek iránt. Mindez a Vöslauer Balance Juicy és a Vöslauer Flavours termékcsaládok népszerűségének növekedésében is megmutatkozik. A tudatos vásárlók számára kiemelten fontos szempont, hogy üdítőitalaink alapja a prémium minőségű, 660 méter mélységből feltörő, 15 000 éves természetes ásványvizünk – jegyzi meg Inotay Mónika, az In-Food 2000 Kft. marketing managere.

– A Vöslauer egyik legnagyobb erőssége a folyamatos innováció, amely nemcsak fenntarthatósági törekvéseinkben mutatkozik meg, hanem abban is, hogy vevőink a már jól ismert kedvenc ízek mellett mindig új ízélményekkel találkozhassanak. Tavaly szép sikert aratott a vitaminokkal dúsított, gránátalma-hibiszkusz ízű Vöslauer Balance Juicy Plus, ezért az idei évben is új meglepetéssel készülünk fogyasztóink számára – ígéri Inotay Mónika.

A citromízű Vöslauer Flavours évek óta favorit, 2025-ben pedig tovább bővül ez az energia-, cukor- és mesterséges adalékanyagoktól mentes termékcsalád – többek között a közkedvelt málna ízzel.

Természetesség és innováció

Az Art Water Kft. által forgalmazott termékek kizárólag természetes összetevőket tartalmaznak, amit a vállalat kiemelten hangsúlyoz mind a címkéken, mind pedig kommunikációs felületein.

– Úgy tapasztaljuk, hogy az edukációt soha nem lehet túlzásba vinni. A tudatos üdítőfogyasztás terén még van hová fejlődni, és elkötelezetten dolgozunk azon, hogy ezt a kultúrát építsük és erősítsük – mondja Homor Eszter, az Art Water Kft. ügyvezetője.

Az Art Water Kft. PET-palackos és üveges kiszerelésben is forgalmaz üdítőitalokat. 2024-ben legkeresettebb a 750 ml-es Fizz Water volt, egy enyhén szénsavas frissítő.

– Tervezzük az 1500 ml-es kiszerelés bevezetését, és előszeretettel bővítjük kínálatunkat új ízekkel is. Célunk, hogy azoknak is kedvezzünk, akiknek fontos, hogy természetes összetevőkből készült üdítőt fogyasszanak, mindezt pedig elérhető áron. Emellett különböző időszakokban árakciókkal is készülünk. 2025-ben továbbra is a Fizz Water márkánkra helyezzük a kommunikációs fókuszt, és a közösségi média mellett egyre több nagyszabású rendezvényen szeretnénk személyesen is jelen lenni, hogy minél több tudatos vásárlót hangoljunk rá a Fizztime életérzésre – teszi hozzá Homor Eszter.

A márkák innovációit egyre gyorsabban követik le a saját márkás termékek, miközben több, rövidebb életciklusú, aktuálisan felkapott niche termék jelenik meg a polcokon

Megújuló stratégia

Keller Sándor
kereskedelmi igazgató
Tutti Drink

A Tutti Drink Kft. jelentős stratégiai átalakuláson ment keresztül 2024-ben. A korábbi disztribútori értékesítési modell helyett saját értékesítési csapat és közvetlen értékesítési hálózat kiépítésébe kezdtek.

– Bár ez a változás rövid távon lassította növekedésünket, hosszú távon fenntarthatóbb és rugalmasabb működést tesz lehetővé. Jelenleg az egyik legnagyobb kihívásunk a nemzetközi kiskereskedelmi láncokba való visszakerülés, amelyen szüntelenül dolgozunk. Ennek ellenére a hazai kiskereskedelmi láncokban és a nagykereskedelmi csatornákban növekedést értünk el, ami megerősíti stratégiánk életképességét és piaci alkalmazkodóképességünket – tájékoztat Keller Sándor, a Tutti Drink Kft. kereskedelmi igazgatója.

A cég idén ünnepli fennállásának ötödik évfordulóját, amelyet limitált kiadású termékekkel és nyereményjátékokkal tesznek emlékezetessé. A jubileumi év első újdonsága egy friss gyümölcsös ízvariáns, amely áprilisban kerül piacra. A megszokott vitaminok mellett ezúttal is valódi gyümölcslével gazdagították az ital összetételét.

– A márka építésében kiemelt szerepet kapnak a közösségi média platformok, ahol aktívan kommunikálunk a fogyasztókkal, és az influencerek bevonásával szélesebb közönséget érünk el. 2020 január elején a koffeinmentes, tuttifruttiízű üdítőitalunkkal új kategóriát nyitottunk, és azóta is igyekszünk újra és újra különleges ízvariánsok bevezetésével frissíteni a kínálatunkat – részletezi Keller Sándor.

Várakozás és bizonytalanság övezte a DRS-rendszer bevezetését, amely végül a vártnál könnyebben ment végbe

Brit elegancia

Január 1-jétől a DunaPro lett a Fentimans tonikok és egyéb mixer italok kizárólagos hazai forgalmazója. A világszerte elismert brit márka prémium minőségű, természetes alapanyagokból készült üdítőitalokat kínál, amelyeket hagyományos gyógynövényes erjesztési eljárással állítanak elő. Ez a gyártási folyamat gazdag ízvilágot eredményez, amely a Fentimans termékeket valóban egyedivé teszi.

Legismertebb italai közé tartozik a Rose Lemonade, amely rózsakivonatával friss és elegáns ízélményt nyújt, és a Curiosity Cola, amely fűszeres, összetett aromájával tűnik ki a hagyományos kólák közül. Emellett a Ginger Beer is kiemelkedő választás, amely valódi gyömbér erjesztésével készül, intenzív, csípős karakterével pedig nemcsak önmagában frissítő, hanem koktélok – például a klasszikus Moscow Mule – alapjaként is tökéletesen megállja a helyét.

Érezhetően növekszik az igény a természetes alapanyagokból készülő termékek iránt is

A tonikok terén a klasszikus Indian Tonic Water kínál kiegyensúlyozott kesernyésséget és citrusos jegyeket, így ideális alapanyaga prémium koktéloknak. A választékban olyan variánsok is megtalálhatók, mint a Pink Grapefruit Tonic Water, amely frissítően gyümölcsös, a mediterrán hangulatot idéző Valencian Orange Tonic Water, az egzotikus Oriental Yuzu Tonic, valamint a könnyedebb Naturally Light Tonic Water, amely alacsonyabb kalóriatartalommal kínál teljes ízélményt.

Tripolszky András
kereskedelmi igazgató
NEFT vodka, CE

– Az Egyesült Királyságban a Fentimans a természetes prémium üdítők piacvezető márkája, és világszerte egyre többen választják az egyedülálló, összetett ízvilága miatt – tudjuk meg Tripolszky Andrástól, a DunaPro kereskedelmi és marketingigazgatójától.

Olasz frissesség

Áprilistól egy új, prémium kategóriás limonádécsalád érkezik a magyar piacra a Foodnet Zrt. jóvoltából. A Fonti di Crodo szénsavas limonádéi már sokaknak ismerősek lehetnek olaszországi utazásaikról, most pedig itthon is elérhetővé válnak.

A természetesség és a frissesség jegyében megalkotott ital hamisítatlan olasz tradíciót hordoz magában. Szicíliai narancs és citrom, a Fonti di Crodo kristálytiszta ásványvize és egy kis cukor – mindössze ennyi szükséges ahhoz, hogy egy igazán üdítő, karakteres ízvilágú szomjoltó szülessen.

Három ízben mutatkozik be: LemonSoda (citromos), OranSoda (narancsos) és LemonSoda Mojito, amely egy izgalmas, mentás változatot kínál. Olaszországban a bevezetést követő négy éven belül piacvezetővé vált, ami jól mutatja a népszerűségét.

Koczka Veronika
senior trade marketing
manager
Foodnet

– A Fonti di Crodo limonádé ízélménye önmagáért beszél, ezért nagy hangsúlyt fektetünk a kóstoltató programokra. A nyári időszakban különösen fontos, hogy mindig jól lehűtve legyen beszerezhető. Jellegzetes csomagolása dinamikus és figyelemfelkeltő, amely egyértelműen megkülönbözteti a konkurens termékektől. Összetevőinek köszönhetően pedig a prémium szegmensben foglal helyet – nyilatkozza Koczka Veronika, a Foodnet Zrt. senior trade marketing managere. //

 

 

 

 

 

 

Továbbra is a gyártói márkák uralják a szénsavas üdítőital-piacot

A szénsavas üdítő a negyedik legnagyobb forgalmú élelmiszer az NIQ által mért kilencvenhét élelmiszer-kategória között, melyre 182 milliárd forintot meghaladó összeget költöttünk 2023. december és 2024. november között – ez 10%-os emelkedést jelent. Volumeneladásban minimális, 1%-os visszaesés jellemezte a kategóriát az előző év azonos időszakához viszonyítva. A 11%-os árszínvonal-növekedés volt főként a kategória értékbeli forgalomnövekedésének motorja.

Vendégszerző:
Horváth Zsófia
analytic insights associate
NielsenIQ

A gyártói márkák mondhatni uralják a szénsavas üdítők piacát a kereskedelmi márkákkal szemben. Az értékbeli részesedések aránya a gyártói márkák javára 92-8%. Az elmúlt 12 hónapban ezt a pozíciójukat pedig csak tovább erősítették 12%-os értékbeli és 3%-os mennyiségbeni növekedésüknek köszönhetően. A piac volumencsökkenése mögött tehát elsősorban a saját márkás termékek állnak, hiszen 14%-kal kevesebb fogyott belőlük mennyiségben, mint egy évvel korábban, és értékbeli eladásuk is 8%-kal visszaesett.

Kiszerelésméreteket vizsgálva a 0,5 literes vagy annál kisebb termékek teljesítettek jobban. Értékben 15, mennyiségben 11%-kal adtak el többet belőlük, mint egy évvel korábban, ezzel a teljes piac eladásának 29%-át teszik ki. A fennmaradó 71%-ért a 0,5 liternél nagyobb kiszerelések felelnek, melyek értékben 8%-kal növekedtek, mennyiségben viszont 2%-kal csökkentek az előző év azonos időszakához képest.

A legkeresettebb íz a szénsavas üdítők közt a kóla és a narancs. Ezek az értékbeli eladás több mint kétharmadát adják. Azonban míg a kólaízt volumennövekedés, addig a narancsízt visszaesés jellemezte mennyiségi eladást tekintve. A szénsavas üdítők közt a cukormentes változatok az értékbeli forgalom 32%-ért felelnek, míg a hagyományos, cukrot tartalmazó üdítők az értékbeli eladások 68%-át teszik ki. //

Kapcsolódó cikkeink