Újra keresettebb a kimért sonka

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 02. 29. 08:00

A tavalyelőtti növekedés után múlt évben csökkent a sonka kiskereskedelmi forgalma a húsvét előtti és utáni időszakban, mennyiségben. Értékben a növekedés a fogyasztói átlagárak emelkedésének következménye. A szezon trendjei tükröződnek az egész éves forgalomban. Összességében tavaly mennyiségben 5 százalékkal kevesebb, értékben viszont 5 százalékkal több sonkát adtak el a boltok, mint az előző évben. Így a piac mérete eléri az évi 24 milliárd forintot.A kimért főtt sonka kilogrammonként 1398 forintba került tavaly március–áprilisban. Egy évvel korábban 1256, azt megelőzően pedig 1255 forintot regisztrált a Nielsen. Az önkiszolgálásban értékesített sonka kilogrammonként átlagosan a tavalyelőtt március–áprilisi 1637 forintról drágult múlt évben 1964 forintra.
A teljes évet tekintve mennyiségben a kimért sonka részaránya valamelyest nőtt, és 53 százalékot ért el, míg ugyanakkor önkiszolgálásra 47 százalék jutott.
Értékben fordítottak az erőviszo­nyok: az önkiszolgáló főtt sonka mutatója némi pluszt elérve 56, a kimérté 44 százalék a tavalyi adatok alapján. Ha a bolttípusok – mennyiségben mért – piaci részesedését nézzük, akkor a főtt sonka eladása önkiszolgálásban inkább a modern bolttípusokra koncentrálódik. A hiper- és szupermarket, valamint a diszkont együttes piaci részesedése majdnem 80 százalék. Kimért főtt sonkából viszonylag sok (42 százalék) jut a 400 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletekre. Igaz, a tendencia csökkenő, mert tavalyelőtt még 49 százalékkal részesedett ez a csatorna.
A kereskedelmi márkák részaránya jó két éve még 20 százalék körül mozgott. Tavalyelőtt a november–decemberi 21 százalék után a legutóbbi hasonló periódusban már 27 százalékot ért el a mutató. A nagyarányú növekedés főleg a diszkontra jellemző, mint oly sok más kategória kereskedelmi márkáinak esetében.
Németh Krisztián
ügyfélkapcsolati csoportvezetõ, Nielsen

Kapcsolódó cikkeink