Újra felizzana a grillpiac
A tavalyi visszaesés után óvatos optimizmussal tekintenek az idei grillszezon elé a piaci szereplők. A márkák megfontoltan terjesztik ki termékvonalaikat, ugyanakkor a háttérben erős innovációs munka zajlik. A láncok az alapízekre és a saját márkákra támaszkodnak, de a gyártópartnerekkel való szorosabb együttműködéssel idén ők is több profitot szeretnének látni a termékkörből, mint tavaly.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
Az áremelkedések, a vásárlóerő gyengülése az egész grillszezonra kihatott. Kevesebb grillpartit rendeztek a háztartások, olcsóbb, gyakran saját márkás termékekre váltottak, keresték a promóciókat, miközben a költséghatékonyság jegyében nőtt az otthoni pácolás népszerűsége is. Az ár jelentőségének a növekedése a diszkontokat még kedvezőbb helyzetbe hozta, miközben a legnagyobb és legszínesebb választékot továbbra is a szupermarketek biztosították.
A kipróbált ízesítések dominálnak
– Ami a grillezéshez használt hústípusokat illeti, könnyű átsüthetősége miatt a baromfi messze a legnépszerűbb, ami pedig a testrészeket illeti, a csirkemellfilé, a csirkecombfilé és a csirkeszárny a leggyakrabban grillezett hús, sertésvonalon pedig a tarja és az oldalas – sorolja Matyasovszky Tünde, a Bonafarm Zrt. senior brand managere (Valdor & Pick Friss Hús).
Úgy érzékelik, hogy méretben nem volt szignifikáns elmozdulás: a jellemző kiszerelés a grillhúsoknál az 500 g-os méret maradt, nem fogyott több az ennél kisebb kiszerelésekből.
– A hazai fogyasztók elsősorban a már kipróbált és bevált ízesítéseket részesítik előnyben. Legnagyobb sláger továbbra is a mézes-mustáros vagy a magyaros, pikáns ízesítés – mondja Matyasovszky Tünde. – A legnépszerűbb ízeket a gyártók igyekeznek szortimentben tartani, és csak egy-egy új ízzel frissíteni a kínálatot évről évre.
Régi és új kereskedelmi stratégiák
A láncok óvatos értékesítési politikát követtek tavaly a grilltermékek tekintetében: jellemzően a saját márkás szortimentet helyezték előtérbe, gyorsan forgó alapválasztékkal várták a grillezni vágyókat. Ebben idén sem lesz nagy változás.
– Évről évre folyamatosan növekszik az igény partnereink részéről a saját márkás grilltermékek iránt – jelzi Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Zrt. értékesítési vezetője. – Egyik partnerünk szinte teljesen kiváltotta a brand grilltermékeket saját márkára, és a Wiesbauer által gyártott 7-féle saját márkás grilltermékkel jelentősen megnöveltük a forgalmat.
A diszkontok stratégiájában azonban változást érzékelnek: a saját márkás grilltermékek mellett márkatermékeket is felvesznek a kínálatukba. Így idén két diszkontban is találkozhatnak a fogyasztók Wiesbauer grilltermékekkel, tudjuk meg Kazai Zsolttól.
Az idei szezon kapcsán a piaci szereplők optimisták.
– A tavalyi válságos év után a szakemberek 2024-re ideálisnak mondható, 3% körüli inflációt prognosztizálnak, ami reményeink szerint az eladások növekedését fogja eredményezni – mondja Nagy Erzsébet, a Gallicoop Zrt. marketing-osztályvezetője.
A logó ereje
A Bonafarm húságazat a PICK Friss sertéshús és a szárnyas hústermékeket képviselő Valdor márkával biztosít kiváló minőségű, megbízható magyar forrásból származó friss húsalapanyagot a grillezni vágyó, de az otthoni elkészítésre szavazó fogyasztók számára.
– Az élelmiszer bizalmi termék, nem csoda, hogy a vásárlók szeretnek teljesen tisztában lenni az asztalra került étel eredetével – hangsúlyozza Matyasovszky Tünde. – A PICK logóval ellátott friss hústermékek legnagyobb előnye a szigorú előírásoknak való megfelelés és a teljes nyomon követhetőség, aminek köszönhetően a fogyasztók asztalára kerülő PICK Friss húsok biztonságosak és prémium minőségűek. Termékeink magas hozzáadott értékkel rendelkező húsok, melyek három alappillére a teljes élettartam alatt kizárólag GMO-mentes takarmány felhasználása, a felelős antibiotikumhasználat és a magasabb állatjóléti körülmények biztosítása. Az egyik legnépszerűbb grillhús a sertéstarja és az oldalas, mivel ezek zsírral átszőtt húsrészek, amelyek könnyen elkészíthetők. A húsok előre felszeletelve kerülnek csomagolásra, így az előkészületekre szánt idő is lerövidíthető, és akkor is finomak maradnak, ha frissen fűszerezve sütjük őket.
A piacon egyedinek számító PICK prémium friss hús termékeiket ATL-image kommunikációval, illetve láthatóságot biztosító eladáshelyi eszközökkel támogatják, tudjuk meg a Bonafarm Zrt. senior brand managerétől. Az ünnepek mellett a nyári grillezés időszaka is kiemelt fontossággal bír.
Nem csak a hagyományos termékeket fejlesztik
A Wiesbauer prémium minőségű választéka is megszenvedte a belföldi piac visszaesését, amit szerencsére ellensúlyozott a grilltermékeik exportja Németországba, Ausztriába, Csehországba és Szlovákiába: kivitelüket megduplázták a tavalyi évben.
– A jövőre tekintve tovább fejlesztjük a flexitáriánus termékvonalat, bízva a növekvő keresletben – tekint előre Kazai Zsolt. – De nem állunk meg a hagyományos termékek fejlesztésével sem. Idén két új ízzel jelentkezünk a magyar piacon. 300 grammos kiszerelésben dobjuk piacra a Sült hagymás grillkolbászunkat és a Puszta grillkolbászt. Mindkét terméknél az elnevezéséhez méltó, erőteljes ízvilág a jellemző.
Partnereik hagyományos és jól bevált újságos akcióiban továbbra is részt vesznek, emellett idén tovább erősítik az online megjelenéseiket is, árulja el a Wiesbauer-Dunahús Zrt. értékesítési vezetője.
Számos újdonságon dolgoznak
A Gallicoop Zrt. továbbra is kiemelt feladatának tekinti a versenyképes árak megtartását.
– Vevőközpontú vállalatként folyamatosan figyelemmel kísérjük az aktuális piaci igényeket, és igyekszünk ezen igények mentén fejleszteni termékeinket – szögezi le Nagy Erzsébet. – A magyar vásárlók alapvetően a hagyományos ízeket kedvelik a tapasztalataink szerint, ezért GALLIO grillkolbászaink többsége ezt a trendet követi. Az innovációs igény ugyanakkor már megmutatkozott, és az üzlethálózatok keresik a pikáns, különleges fűszerezésű grillkolbászokat is. Gyártmányfejlesztőink kezei között ezért megfordul a fokhagyma mellett a gyömbér és a méz is egy-egy termékfejlesztés során. A GALLIO grillkolbászok tavalyi sikerének apropóján kollégáink számos új íz fejlesztésén dolgoznak. A minőség melletti elhivatottság jegyében pácolt grillhúsok fejlesztése is zajlik, melyek a pulykahús nyújtotta előnyöknek és a tökéletes ízharmóniának köszönhetően könnyedén válhatnak a nyári grillszezon sztárjaivá.
Marketingeszközök széles tárházával támogatják az eladásokat, teszi hozzá a cég marketing-osztályvezetője. Az idei változást leginkább a kommunikáció tárgya képezi, ugyanis a Gallicoop Zrt. 2024-ben ünnepli 35. születésnapját. Ezért ebben az évben a vállalat mögött álló több évtizedes tapasztalatot és az ezzel együtt járó garantált magas minőséget hangsúlyozzák vásárlóiknak.
Igyekeznek minél több felületen elérni őket és partnereiket. Ennek jegyében tavaly elindították a Gallicoop TikTok csatornáját, ahol az egyszerűbb receptek mellett a platformra jellemző rövid, vicces tartalmakkal is találkozhatnak a követők.
Új ízek, új típus
A grillpiac tavalyi megtorpanását a Kaiser Foodnál is érzékelték, de a KAISER grilltermékek, ismertségüknek köszönhetően a 2023-as grillszezont is sikeresen zárták, informálja lapunkat Erdei Orsolya, a Kaiser Food Kft. marketing managere.
– A KAISER grillszortiment mind méretben, mind pedig árpontban és minőségben is jól pozicionált, így nincs okunk átalakítani a palettát, sőt, idén új ízekkel jelentkezünk, maradva a megszokott kiszerelésnél – árulja el Erdei Orsolya. – Továbbra is azt tartjuk szem előtt, hogy a vásárlók igénylik a változatosságot, szívesen kipróbálják kedvelt márkáikat új ízekben is. Ezért 2024-ben három új variánst is bevezetünk: Kebabos, Sülthagymás és Chilis-sajtos grillkolbászt. Ezeken kívül az idei grillszezonban a KAISER grillválasztéka a Sajtos mini bernerrel bővül.
A Kaiser egyik fő zászlóshajós termékköre a grillkolbászok, ezért a cég kommunikációjában is kiemelt hangsúlyt kapnak a 2024-es szezonban, tájékoztatja lapunkat a marketing manager.
Tovább szélesedik a termékvonal
A Pápai Hús 2023-ban, köszönhetően annak, hogy már nem volt jelentős áremelkedés a grilltermékek körében, növelni tudta eladási számait az előző évhez képest, informálja lapunkat Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója, aki hozzáteszi:
– A jövőt tekintve is bizakodóak vagyunk, remélhetőleg idén sem áll meg ez a növekedés, és jobb szezont fogunk zárni, mint 2023-ban.
Tavaly több hálózat is szélesítette a választékát, így sikerült új termékekkel megjelenniük a piacon. Mivel egyre nagyobb a kultusza hazánkban is a grillezésnek, így a hálózatok is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek ennek a termékkörnek az akciózására. Egyre gyakoribbak a tematikus akciós hetek, ahol a Pápai Hús is szélesebb körben tudja megmutatni a grill termékvonalát.
– Minden évben megjelenünk új ízesítésekkel és kiszerelésekkel. Az idei évben a sült hagymás grillkolbásszal mutatkozunk be – árulja el a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – Marketingmunkánkban a social és webes kommunikációkon túl fontosak lesznek a kóstoltatások, illetve az influenszerekkel való együttműködések is. //
Fóliák és sütőpapírok grillezéshez (is)
György Péter, az Alufix Hungary Kft. country managere arról ad hírt, hogy cégük esetében a 2023-as év a felzárkózás időszaka volt. Habár az év eleji áremelések negatív hatással voltak a darabeladásokra, az év második felében a versenyképességük növelésével mind értékben, mind mennyiségi értékesítésben növekedni tudtak az előző év azonos időszakához képest.
– Ebben a kategóriában a funkció és az ár mellett döntő tényező a minőség, a kényelmi funkció és az ergonómia. Gondolok itt a sütőpapírok esetén a sablonra vágott íves kiszerelésre, melynek használata lényegesen egyszerűbb, komfortosabb és gyorsabb a tekercselt verzióval szemben. A kényelmi szempontok mellett kiemelt tényező maradt a minőség, hiszen senki nem szereti, ha a kezei között szakad szét a szemeteszsák, vagy hosszú perceken keresztül kell tekergetnie a beszakadt alufóliát – fejti ki a szakember.
György Péter azt is elárulja, hogy a fogyasztók egy szűk, de gyorsan növekvő szegmense tudatosan keresi a környezetbarát termékeket. Erre kínálnak megoldást Green Nature portfóliójukkal, többek között a 98%-ban újrahasznosított alufóliával, a 100%-ban komposztálható és lebomló szemeteszsákokkal, illetve környezetbarát fehérítetlen sütőpapírral.
Ugyancsak pozitív trendként említi a grilltermékek előretörését. Mint mondja, egyre nagyobb kereslettel és egyre hosszabb szezonnal lehet számolni.
– A végfelhasználók körében hosszú évek óta a 30 méteres alufóliánk, illetve a 20 íves sütőpapírunk a legnépszerűbb termékekeink. A szállodák, éttermek, cukrászdák, pékségek a nagy kiszerelésű, 300 méteres frissen tartó fóliát, a 200 méteres alufóliát, illetve a 40×60 cm-es sütőpapírt kedvelik a legjobban. Az idei év sláger terméke az Aluflexy szuper erős, ultrarugalmas szemeteszsák. Az újszerű, gyémántalakú fólia textúrája a zsákokat rugalmasabbá, szakadás- és szúrásellenállóbbá teszi. A szemeteszsák duplájára növelhető a különleges nyújtásnak köszönhetően, erősített, tartós húzózáras rendszere pedig a kényelmes záráshoz, kezeléshez és szállításhoz járul hozzá – részletezi a country manager. //
Kapcsolódó cikkeink
Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Bekuckózós élmény a novemberi hűvös napokra!
Megérkezett a limitált kiadású Mizo narancsos-csoki ízű tejital! Nincs is melengetőbb…
Tovább olvasom >Karácsonyi hangulat dobozba zárva
Idén novemberben megérkezik a limitált kiadású Mizo diós bejgli ízű…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >