Újra dagadó lehet a sonka idén
Nem kerül bele aranybetűkkel 2023 a Nagy Sonkakönyvbe, de az idei húsvét tekintetében már sokkal optimistábbak a cégek. Az áremelkedési hullám kifulladásával, a reáljövedelmek újbóli emelkedésével újra elindulhat a volumennövekedés is, amelynek a piaci szereplők sonkaválasztékuk erősítésével, prémium márkáik lankadatlan építésével ágyaznak meg.
Jelentős, két számjegyű volumen-visszaesést okoztak a húsvéti sonkák eladásaiban a csökkenő reáljövedelmek és a polci árak igen jelentős, 40%-nál magasabb növekedése (amelynek oka elsősorban az alapanyagok és csomagolóanyagok árainak drasztikus emelkedése volt).
A vásárlók ezért – mint sok más kategóriában – inkább az alacsonyabb árú vagy a saját márkás termékek felé fordultak, ám az előző évhez képest, ha kisebb mértékben is, de az értékesített mennyiség ezek esetében is csökkent, tudjuk meg Fejes Pétertől, a Bonafarm Zrt. PICK márkacsoport-vezetőjétől, aki azonban hozzáteszi:
– 2024-ben további csökkenést nem várunk: a gazdasági helyzet és az árszínvonal stabilizálódásával prémium termékeink iránt hasonló mértékű, kissé növekedő keresletre számítunk.
A kisebb kiszerelések felé tolódik a kereslet
A húsvéti sonkákat a fogyasztók továbbra is leginkább a modern eladási csatornákban (hipermarketek, nagyobb szupermarketek és diszkontáruházak) vásárolják meg. Azonban mint sok más kategóriában, itt is tovább nő a diszkontok jelentősége, míg a hipermarketeké érdemben csökken.
– A kereslet eltolódott a kisebb kiszerelésű termékek irányába – fűzi hozzá Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – Szerencsére a minőségibb termékeink forgalma továbbra is évről évre növekszik, de még mindig magas az igény az alacsonyabb árkategóriás termékkörre is.
A Kaiser Foodnál szintén óvatos optimizmus uralkodik az idei évet illetően.
– A 2024-es évben mérsékelt mennyiségi növekedés várható, a 2023-as árszínvonalon – jósolja Benkő András, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – A márkaismertség és a márka iránti elköteleződés, bizalom a szezontermékek vásárlásakor a fogyasztókat nagyban tudja segíteni a széles kínálat között, így a brand építése kiemelt szerepet tölt be a nagyobb piaci szereplőknél még az ínségesebb időszakokban is.
Erre a szezonidőszakra a hagyományos termékportfólió jellemző, a rétegtermékek ekkor nagyon kis százalékát adják a Kaiser Food értékesítésének.
– Továbbra is a volumentermékek maradnak fókuszban cégünknél – jegyzi meg Benkő András. – A szezonális periódusban termékeink értékesítését polci árakciókkal segítjük, valamint a social media felületeken segítjük a fogyasztókat a húsvéti készülődésben pár izgalmas ötlettel.
Erősítenek a húsvéti kínálaton
A PICK tavaly is a megszokott termékkínálatot nyújtotta húsvétkor: favorit termékeik a száraz pácolással, hagyományos bükkfafüstöléssel készülő PICK Békebeli termékcsalád tagjai, elsősorban a Békebeli kötözött lapocka és a frikandó voltak. Ezek mellett a fogyasztók új kedvence a Békebeli diócomb lett, amely a sertés combjának legnemesebb részéből készül.
– A 2024-es szezonban kiemelt célunk, hogy megerősítsük húsvéti kínálatunkat mind húsrészválasztékban (comb, lapocka, tarja, karaj), mind kiszerelésben, a szeletelt érlelt Bükkerdei sonkától a Békebeli füstölt combig – szögezi le a PICK márkacsoport-vezető.
Az ünnepet megelőző időszakban a boltok polcain hatalmas kínálat található a széles minőség- és árspektrumon mozgó húsvéti termékekből. Nem meglepő, hogy a különböző márkájú és árkategóriájú termékek láttán a vásárlók elbizonytalanodnak, melyiket és mi alapján válasszák. Pedig nagyon nem mindegy: egy nem megfelelő sonkaválasztás rányomhatja a bélyegét az ünnepi hangulatra, a feltűnően olcsó húsvéti sonkák sok esetben csalódást okozhatnak.
– Éppen ezért racionális érvekkel alátámasztott, valós fogyasztói insightra épülő üzenettel segítjük a döntést a húsvéti bevásárláskor, ezzel is felhívva a figyelmet a minőségi sonkák ismérveire: a PICK szakértelmével készült, hagyományosan, lassan pácolt, bükkfán füstölt Békebeli termékekkel a siker húsvétkor is garantált – húzza alá Fejes Péter. – Érdemes tehát a megbízható, minőségi márkák termékeit választani, hiszen az ünnepi időszakban talán még fontosabb, hogy biztosra menjünk.
Eladásösztönző eszközöket tekintve a cég márciusban online, social és PR edukációs aktivitásokkal, valamint az eladáshelyeken támogatja a PICK Békebeli termékcsaládját.
Volumennövekedés a csökkenő piacon
A KOMETA egész évben prémium minőségű sonkatermékeket gyárt, amelyekre olyannyira folyamatos a kereslet mind belföldről, mind külföldről, hogy tavaly ezekből a termékekből 12%-os volumennövekedést értek el, árulja el Hollósy Tibor, a KOMETA beszerzési igazgató-ügyvezetőhelyettese. A termékpalettában szerepelnek főtt-formázott, kemencében sült, valamint hosszan érlelt mediterrán sonkák is sertés-, marha-, csirke és pulykahúsból.
– A sonka kategóriában 5%-os volumennövekedést sikerült elérni a csökkenő piacon – informálja lapunkat Hollósy Tibor. – A KOMETA kemencés sonka kategóriája kis volumennövekedéssel zárta a tavalyi évet. A növekedés főképp a pultos termékeknek köszönhető, amelyek jobban teljesítettek a szeletelt termékekhez képest az infláció miatt. Nagyobb volumennövekedést sikerült realizálniuk a speciális olasz sonkáknál (Pedranzini Selection, Ínyenc) és az Útravaló szeletelt sonkáknál.
A KOMETA-nak a viszonylag kiszámítható kereslet miatt nincs szezonális húsvéti terméke, de ilyenkor a portfólióban szereplő olasz sonkák eladását akciókkal támogatják.
Újdonságok a 111 jegyében
Az idei év különleges a Pápai Húsnak, hiszen 2024-ben 111 éves a cég.
– Erre az alkalomra megújultak a már meglévő sonkatermékeink csomagolásai, illetve három új, magas minőségű, exkluzív, igazi kuriózumnak számító, 111 napig érlelt szeletelt sonkával is megjelenünk az üzletek polcain – újságolja Takácsné Rácz Zsuzsa. – Ezek Sonkarikum néven lesznek megtalálhatóak: 111 napig érlelt sonka Tokaji Szamorodniban, illetve 111 napig érlelt sonka lágy ízű és 111 napig érlelt sonka karakteres ízben. Mindhárom termék 75 g-os kiszerelésű.
A 111 éves jubileumi sonkák népszerűsítésére a social mediát, valamint PR-eszközöket vesznek igénybe. //
A füst bódító illata (a friss széna illatához képest) erősebben hat a pénztárcánkra
A feldolgozott húsok kategória forgalmának (értékben) ötödét jelentik a feldolgozott füstölt készítmények – amennyiben éves szintű adatot vizsgálunk. Azonban március–április hónapot vizsgálva hirtelen 32%-ra emelkedik a füstölt szegmens értékbeni részesedése. A szendvicsbe való formázott sonkák, gépsonkák részesedése március–áprilisban 10% körül van folyamatosan, ami húsvétkor megugrik, az a szezonálisan érzékenyebb szegmens, ahová a „parasztsonkák”, kötözött sonkák is tartoznak – ezeknek a termékeknek megduplázódik a forgalma a húsvéti időszakban.
A feldolgozott, füstölt készítményeknek két nagyobb szegmensét különítjük el – a prémiumabb, magasabb hozzáadott értékű termékek mellett (1) külön szegmensben vizsgáljuk a gépsonka jellegű készítményeket (2). Nem mehetünk el amellett, hogy 2023-ban, március és április hónapokban, a megélhetési válság miatt, minden drágább alszegmens esetében csökkenő penetrációt látunk: kevesebb háztartás vett kötözött sonkát (–5%p), de a parasztsonka és a szárított érlelt sonkák penetrációja is csökkent a 2023-as húsvét idején. Vajon 2024 húsvétra összerendezik a soraikat a magyar családok pénzügyi tekintetben, és így újra megengedhetik majd a prémiumabb termékeket?
Semmi meglepő nincs a penetráció változásában, ha látjuk az árak változását is: a kötözött sonka átlagára a húsvéti időszakban 41%-kal nőtt az előző húsvéthoz képest, a kategória 34%-os átlagár-növekedéséhez képest ez nagyobb áremelkedésnek minősül.
Milyen típusú háztartások körében esik a sonka penetrációja? Nagyobb létszámú háztartások esetében (ahol 5-nél több személy lakik együtt). A húsvéti időszakban erős visszaesést látunk a legfiatalabb háztartásoknál, valamint a 6–12 éves gyermeket nevelő háztartásoknál.
Más elemzésekhez képest meglepő lehet, hogy a sonkapenetráció (1-es szegmens) Budapesten esett vissza jelentősen a két húsvéti időszakot összevetve: a vidéki háztartások ezek szerint beszerzik a sonkát minden áron, de a budapestiek, ha az élet úgy rendeli, kényszerűen le is tudnak mondani róla (vagy úgyis mennek vidékre vendégségbe…).
A prémiumabb sonkák és a gépsonkák esetében is látszik az egyéb kategóriákból ismert trend – a vásárlók a hiperek, klasszikus szupermarketek helyett egyre inkább a diszkontokban vásárolják meg a sonkakészítményeket is, a penetrációk vizsgálatában ez nagyon szépen visszatükröződik. A magasabb hozzáadott értékű sonkák penetrációja egy év alatt (MAT Nov 2023 vs YAGO) 56-ról 60%-ra nőtt a diszkontokban!
//
Kapcsolódó cikkeink
Bekuckózós élmény a novemberi hűvös napokra!
Megérkezett a limitált kiadású Mizo narancsos-csoki ízű tejital! Nincs is melengetőbb…
Tovább olvasom >Karácsonyi hangulat dobozba zárva
Idén novemberben megérkezik a limitált kiadású Mizo diós bejgli ízű…
Tovább olvasom >Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >