Új reményt hoz a karácsony az édességpiac számára
Az édességipar számára nem hozott aranyévet a 2023-as év, elvére az infláció és a csökkenő eladásszámok árnyékában zajlott. A Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint az év vége azonban egy új lehetőséget kínál, különösen az ünnepi időszakban.

Jön a főszezon
Az édességek árai közel 24 százalékkal nőttek 2023-ban, meghaladva a várható éves általános inflációt. Ennek fő okai között szerepel a cukor és a kakaó világpiaci árának 50-75 százalékos emelkedése, amely az általános infláció mellett jelentős hatást gyakorolt az édességek árára. A kakaótartalmú termékek, mint például a tiszta kakaópor vagy az étcsokoládé, különösen magas mértékben drágultak.
Az édességipart nem kíméli a munkaerőhiány sem, különösen a gyártási és karbantartói-műszerészi szakmákban tapasztalható. Bár az automatizáció és kölcsönzött munkaerő enyhítheti a problémát a gyártásban, a hiányzó műszaki szakemberek veszélyeztetik a folyamatos gyártást.
A fenntarthatósági követelmények, különösen az Európai Unió nettó zéró kibocsátásra vonatkozó célkitűzéseinek fényében az édességipar számára a szállítási lánc karboncsökkentése válik az egyik legnagyobb kihívássá. Az importált alapanyagok beszállítói láncának kibocsátásának csökkentése kulcsfontosságú a fenntarthatósági célok elérésében.
Az ünnepi időszak mindig jelentős a édességipar számára, és az Év Szaloncukra Díj odaítélése is kiemelkedő esemény. A Stühmer szicíliai pisztáciás szaloncukor lett a győztes a szakmai kategóriában, miközben a karácsonyi időszakban a szaloncukorok iránti kereslet felfelé ível. Az árnövekedés ellenére a csokimikulások iránti kereslet idén meglepő módon nőtt, a mikulások értékesítése pedig várhatóan 12 százalékkal emelkedik.
Az édességgyártók éves eladásainak 20-30 százalékát decemberben realizálják, és az év vége mindig fontos időszak az iparág számára. Az éves Év Szaloncukra Díj kategóriagyőztesei között olyan különlegességek találhatók, mint a sörös szaloncukor és a marcipános, mogyorós, vagy pisztáciás ízek. Az édességipar egyensúlyozásra kényszerül az áremelkedés, munkaerőhiány és fenntarthatósági kihívások között, miközben az ünnepi időszak továbbra is kulcsfontosságú a szektor számára.
Kapcsolódó cikkeink
Magyar Édességgyártók Szövetsége: stagnáló piacon egyensúlyoz a magyar édesipar
A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és…
Tovább olvasom >Dráguló húsvéti csokoládé: idén is mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni
A Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára, Intődy Gábor megerősítette, hogy 2025-ben…
Tovább olvasom >Tavaly az AI gondoskodott a boldog karácsonyi vásárlási élményről
A mesterséges intelligencia (AI) a legutóbbi karácsonyi vásárlás során is…
Tovább olvasom >További cikkeink
Húsvéti hosszú hétvége: így alakul az üzletek nyitvatartása 2025-ben
A húsvéti ünnepek idején alaposan átalakul a hazai üzletláncok nyitvatartása:…
Tovább olvasom >A várakozásokon felül alakult az euróövezet ipari termelése februárban
Februárban a várakozásokon felüli mértékben növekedett az euróövezet ipari termelése…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: átlagosan majdnem húsz százalékos az árrésstop hatása
Az árrésstop bevezetésének hatására négy hét alatt átlagosan 18,6 százalékkal…
Tovább olvasom >