Új reményt hoz a karácsony az édességpiac számára
Az édességipar számára nem hozott aranyévet a 2023-as év, elvére az infláció és a csökkenő eladásszámok árnyékában zajlott. A Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint az év vége azonban egy új lehetőséget kínál, különösen az ünnepi időszakban.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/12/Kepernyofoto-2023-12-04-14.09.30.png)
Jön a főszezon
Az édességek árai közel 24 százalékkal nőttek 2023-ban, meghaladva a várható éves általános inflációt. Ennek fő okai között szerepel a cukor és a kakaó világpiaci árának 50-75 százalékos emelkedése, amely az általános infláció mellett jelentős hatást gyakorolt az édességek árára. A kakaótartalmú termékek, mint például a tiszta kakaópor vagy az étcsokoládé, különösen magas mértékben drágultak.
Az édességipart nem kíméli a munkaerőhiány sem, különösen a gyártási és karbantartói-műszerészi szakmákban tapasztalható. Bár az automatizáció és kölcsönzött munkaerő enyhítheti a problémát a gyártásban, a hiányzó műszaki szakemberek veszélyeztetik a folyamatos gyártást.
A fenntarthatósági követelmények, különösen az Európai Unió nettó zéró kibocsátásra vonatkozó célkitűzéseinek fényében az édességipar számára a szállítási lánc karboncsökkentése válik az egyik legnagyobb kihívássá. Az importált alapanyagok beszállítói láncának kibocsátásának csökkentése kulcsfontosságú a fenntarthatósági célok elérésében.
Az ünnepi időszak mindig jelentős a édességipar számára, és az Év Szaloncukra Díj odaítélése is kiemelkedő esemény. A Stühmer szicíliai pisztáciás szaloncukor lett a győztes a szakmai kategóriában, miközben a karácsonyi időszakban a szaloncukorok iránti kereslet felfelé ível. Az árnövekedés ellenére a csokimikulások iránti kereslet idén meglepő módon nőtt, a mikulások értékesítése pedig várhatóan 12 százalékkal emelkedik.
Az édességgyártók éves eladásainak 20-30 százalékát decemberben realizálják, és az év vége mindig fontos időszak az iparág számára. Az éves Év Szaloncukra Díj kategóriagyőztesei között olyan különlegességek találhatók, mint a sörös szaloncukor és a marcipános, mogyorós, vagy pisztáciás ízek. Az édességipar egyensúlyozásra kényszerül az áremelkedés, munkaerőhiány és fenntarthatósági kihívások között, miközben az ünnepi időszak továbbra is kulcsfontosságú a szektor számára.
Kapcsolódó cikkeink
Bank360: Költekezés helyett inkább spórolt a lakosság karácsony előtt
Az ünnepek előtt még szépen híztak a lakossági bankszámlák és…
Tovább olvasom >Közel százezer forintot költöttünk élelmiszerre az ünnepi időszakban
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >