Magazin: Új kenyér!
A modern kenyerek világa hihetetlenül gazdag: óriási a választék wellness, „mentes”, csökkentett szénhidráttartalmú, rostban gazdag, funkcionális, teljes kiőrlésű gabonából vagy rozslisztből készülő, zöldséggel vagy zöldség/gyümölcsliszttel a gabonát helyettesítő fajtákból. Hogyan él a fogyasztó a kínálkozó lehetőségekkel?
Egyre több a teljes kiőrlésű termék a boltok polcain – hangsúlyozza Kasza Sándor, a Granet Group Kft. ügyvezető igazgatója –, úgy vélem, már ezen a ponton érzékelhető a vásárlók egészségtudatos magatartása. Az egyedi igények kapcsán ki kell emelni a vásárlás növekvő gyakoriságát és ennek indokát, az életmód- és divatirányzatokat, és persze az egészségkultuszt. Egy szép sokmagvas kenyér vagy rozsos, esetleg teljes kiőrlésű pékáru is már jó alternatívája a klasszikus fehér kenyérnek. Bio, gluténmentes, vegán – ezek a minősítések erősen érintik a termék árát. Számunkra főként a glutén- és allergénmentes szegmens az érdekes: e területen a nemzetközi statisztikák szerint egyelőre a piac fele fedett. A trendeket tekintve elégedettek lehetünk a növekedés a dinamikájával és volumenével egyaránt. A modern termékek területén 3-4 év távlatában éves szinten el tudom képzelni még a két számjegyű növekedést is.
Arányok és preferenciák
A sütőipari termékek piacán jelentős átalakulás ment végbe az utóbbi időben, a kenyérfogyasztás csökkent – mutatja az adatokat Novák Rita, a Ceres Zrt. marketingmenedzsere –, a hagyományos fehér és félbarna kenyerek aránya azonban még 80 százalék. A további 20 százalékból 8 százalék a rozs, rozsos kategória és 4 százalék a tartós kenyerek aránya. A fogyasztók rozskenyérből 66 százalékkal, a teljes kiőrlésű kenyerekből 94 százalékkal vásároltak a korábbinál többet az elmúlt évtizedben. Évről évre folyamatosan nő az egészségtudatos vásárlók száma. A vásárlók egy része egészségi állapota miatt kényszerül nagyobb odafigyeléssel táplálkozni, a többiek számára trend ezeknek az élelmiszerek fogyasztása.
A jelenlegi fogyasztáson belül az egyedi igényekhez igazodó termékek több kisebb termékcsoportot jelentenek, amelyek együtt már érzékelhető polcfelületet jelentenek – húzza alá Ludwig Klára, a Jókenyér ügyvezető igazgatója. – E termékek aránya folyamatosan növekszik, és várhatóan ez a tendencia meg is marad a következő években.
Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketing managere egy speciális szegmenst elemez:
– Az általunk forgalmazott finn, svéd és német ropogós kenyérfélék hosszú ideig frissek maradnak és egészségesek. Az ilyen termékek rendszerint teljes kiőrlésűek, olajos magvakkal, illetve alacsony cukortartalommal készülnek, vagy éppen laktózmentesség jellemzi őket. A természetes alapanyagokat tartalmazó kenyerek az egészséges táplálkozás, például egy kalóriaszegény diéta alapjaivá is válhatnak.
A fogyasztó választása
A szűkebb értelemben vett egészséges pékáruk piacán megjelennek az ad hoc vásárlók, a vásárlások több mint fele ilyen – állítja Kasza Sándor. – Ők időnként lelkiismereti (sport hiánya vagy nem egészségesnek vélt étkezés utáni bűntudat miatti) okokból vásárolják ezeket a termékeket, de árérzékenységük miatt nem feltétlenül állnak át állandó fogyasztásukra. A valamiféle intoleranciától vagy allergiától szenvedő vevők viszont már alkalmazkodtak a magasabb árakhoz; ők már csak állapotuk miatt is tájékozottabbak az átlagvevőnél. Számuk a környezeti és életmódváltozások hatására gyors növekedést mutathat az elkövetkezendő években. Mindez persze csak a nagy egészségpiac egy szűkebb szegmensét jelenti.
Hasonlóan érvel Novák Rita is:
– Ha a vevőnek egészségi állapota miatt kell megvásárolnia a termékeket, mérlegel, és a piacon az adott termékkategóriában kínált hasonló, de olcsóbb termékek közül választ. Amennyiben belső elhatározásból választja, vagy trendekhez igazodva követi az egészséges táplálkozás irányát, a piacon fellelhető sokféle termék közül választ, egyéni preferenciák alapján (ajánlás, tetszetős design, megfelelően feltüntetett információk, például tápértékadatok, összetevők kiemeltsége).
A magyar vásárlók viselkedését ezekben a szegmensekben Ludwig Klára is árérzékenynek látja, szerinte amennyiben létezik a piacon helyettesítő termék, akkor nagy valószínűséggel a kedvezőbb árút választják.
Egyes termékek forgalma mindig megnő a bikiniszezon előtt – mondja Habuda-Salyámosy Rita –, ezt aztán érdemes akciókkal és kommunikációval is támogatni. Azt persze tudomásul kell venni, hogy az egyes sütőipari termékek ára többnyire az értékes alapanyagok és a különleges technológiai eljárásokkal arányos. Hiszen, ha például egy Brandt kétszersültet 15 órás gyártási eljárás során sütnek készre – különösen, ha az laktóz- vagy hozzáadottcukor-mentes –, akkor a gyártási költségek nem akkorák, mint a hagyományos módon készített terméknél.
Piaci verseny
A verseny a pékárupiacon erősen érzékelhető, ez az üzemek bezárásában jelenik meg – véli Kasza Sándor. – A klasszikus piac és a szélesebb egészségpiac (wellness, teljes kiőrlésű) szereplői emiatt a szűkebb, mint például a mentes, speciális liszttel készülő termékek felé fordulnak – viszonylag jelentős beruházásokkal. Érdekes kérdés, hogy a piac igényel-e majd ekkora kapacitást.
A Ceres Zrt. termékfejlesztési munkája során a vezető egészségtudatos termékkategóriák termékei kerültek előtérbe – emeli ki Novák Rita –, a teljes kiőrlésű, rozs, rozsos és E-mentes kategóriák. Ehhez a trendhez alkalmazkodva folyamatosan bővítjük termékszortimentünket, a fogyasztók igényeit követve bővítjük portfóliónkat.
Modern pékáruknak azokat a frissen őrölt teljes kiőrlésű lisztből és a rozslisztből készült, valamint a magvas termékeket tekintjük, amit a vevőink keresnek – fejti ki Ludwig Klára. – A mi filozófiánk a teljes értékű táplálkozásra épül, ezért nem vagyunk túlzott hívei a „mentes” termékeknek. Az intoleranciában szenvedő betegeknek természetesen nincs választásuk, de a keresletet a „diéta-divat” trendek is befolyásolják.
Termékfejlesztés
Az élelmiszeripar újdonságai a száraz termékek kategóriáját sem kerülik el – hangsúlyozza Habuda-Salyámosy Rita. – Egyes ropogós kenyerek például tökmaggal és napraforgómaggal is készülnek, a rostokat esszenciális olajos magvakkal kiegészítve. Léteznek extra adag korpával és hozzáadott cukor nélkül készülők – édes vagy sós feltéttel egyaránt kínálhatók. A magas rosttartalom segít a glykémiás index alacsony szinten tartásában, nem terheli a szervezetet. A kovászolt változatok élettani hatása és íze még komplexebb. A Finn Crisp márka portfóliója pedig még snack termékekkel is bővült! Egyébként a nemzetközi kommunikációban nagyon színes receptötletekkel támogatják e termékeket a márkák honlapjain: az egészséges alapokra ínycsiklandó feltétek kerülnek – a ropogós termékeket így az egészséges nassolással asszociálják.
Szponzorált illusztráció
A termékfejlesztés folyamatos feladat, bár e folyamatosságnak nem feltétlenül a meglévő eredményekre kell épülnie – szögezi le Kasza Sándor. – A legjobb, amikor abban a pillanatban, ahogy az egyik termék a polcra kerül, már úton van a következő fejlesztés. A mi legsikeresebb termékünk a glutén- és allergénmentes napraforgómagos-snidlinges minizsemle – nyilván nem is véletlenül kapott innovációs díjat!
A termékfejlesztés leghatékonyabb módja továbbra is a vevői igényeken alapuló innováció – véli Ludwig Klára. – Az elmúlt években fejlesztéseink közül a százszázalékos kiőrlésű termékek voltak rendkívül sikeresek. Ebben szerepet játszik az is, hogy saját malommal rendelkezünk, amely által valóban közvetlenül a termék előállítása előtt frissen őröljük a búza- és rozsgabonát.
Gasztrokapcsolatok
Ami a vendéglátást illeti, nagyon jó kapcsolatunk alakult ki szállodákkal – mondja Kasza Sándor –, kiemelten figyelünk az itt jelentkező igényekre. Egyre több olyan termékünk van, amely a hagyományos kereskedelmi forgalomban nem jelenik meg, de a séfek igényeinek megfelelően, az egészségtudatos vendégek számára biztosít jó minőségű, ízű, állagú pékárut. Lassan a közétkeztetési piac is felfedez bennünket; a dietetikusaik komplexen vizsgálják termékeinket, beltartalmukat, illeszkedésüket a diétakoncepciókhoz, és kiderült az is, hogy árban is versenyképesek vagyunk. Lehetőség szerint válogatott, minőségi magyar alapanyagokat használunk, célunk, hogy a magyar fogyasztók élvezhessék pékáruink előnyeit.
Direkt üzleti kapcsolatunk nem számottevő a gasztronómiával – értékel Ludwig Klára –, de a pékségeink forgalma erősödő tendenciát mutat a vendéglátás felé történő értékesítésben.//
Kapcsolódó cikkeink
Szerencseszéf nyereményjáték A Magyar Termék Nonprofit Kft. közösségi aktivitása
A Magyar Termék Nonprofit Kft. 14. alkalommal indította el népszerű Szerencseszéf nyereményjátékát,…
Tovább olvasom >Idén már 25 fiatalt támogat a Magyarok Kenyere a Jövőért Ösztöndíjprogram
Második alkalommal hirdették meg a „Magyarok Kenyere a Jövőért Ösztöndíjprogramot”…
Tovább olvasom >Magyarország átvette a Békekenyér-kezdeményezés elnökségét Németországtól
Jövőre Magyarország látja el a berlini fal leomlásának emlékére Németország…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >