Új fordulat a kávézásban: vissza az alapokhoz
Az egyszerű és gyors megoldások helyett az olyan étel és ital lesz a sikk, amit lassan, saját kézzel készítünk. Míg a slow food már elterjedt jelenség, a kávé geekek csak most ébredeznek. Fontos szempont lesz a fenntarthatóság és egyre népszerűbbek a mutatós kütyük. Többek között ilyen nemzetközi trendek gyűrűzhetnek be hazánkba is, amelyekről február végén André Hoinkis nemzetközi kávészakértő tart előadást a VinCE Budapest Wine Show-n.
„Ha kíváncsiak vagyunk a kávé trendekre, tartsuk a szemünket az amerikaiakon és a skandinávokon!” – tartja André Hoinkis, a Douwe Egberts nemzetközi kávészakértője, aki szerint kizárólag a minőségnek van jövője. A szakember a kávék Oscarjakánt ismert Cup of Excellence-en is zsűrizett már, február 28-án a VinCE Budapest rendezvényen pedig személyesen tart kóstolót a kávérajongóknak és érdeklődőknek. Addig is a friss trendek nyomán indulhatunk el, ha szeretnénk a kávé igazi ízét megismerni és az otthon elkészített kávénkat is az egyre népszerűbb specialty kávézókban megszokott minőséghez közelíteni.
A gasztronómiában megállíthatatlanul terjedő slow food trend érezteti hatását a kávézási szokásokban is. Míg korábban a gyors és egyszerű megoldások felé mozdultak a nemzetközi trendek, a jövő fogyasztói szemes kávét választanak, újra előveszik a nagyszülők kávédarálóját, és örömmel kivárják, míg cseppenként elkészül a forró fekete. A minőséget, természetes alapanyagokat és valódi kulináris élményeket zászlajukra tűzők azonban modern eszközökkel lépnek a régi útra, kávézáskor is használják mobileszközeiket és vonzódnak a design kávéfőzőkhöz.
Az Euromonitor 2014-es fogyasztói trendelemzése szerint ez valóban reális irány lehet, hiszen riportjuk szerint sokan akkor is tudatosan döntünk, ha ezért olykor többet kell áldoznunk, ráadásul egyre többen nyitnak a luxus termékekre – köztük a gourmet kávékra is. Szintén megfigyelhető, hogy a közösségi oldalakon generálunk buzzt kedvenc márkáink számára, vagy épp mobilalkalmazásból tanuljuk meg a latte artot. Sőt, a fenntarthatósági szempontokra – a sajátunk mellett környezetünk és a társadalom egészségére – is jobban odafigyelünk majd 2014-ben.
Kávé trendek 2014-ben
– Beköszönt a szemes kávék fénykora. Érezhető trend, hogy a termelői vagy biopiacok mintájára a fogyasztók szeretnék pontosan tudni, honnan, mi és hogyan kerül a poharukba. Míg az Egyesült Államokban már házhoz szállítják az adott farmertől vagy adott birtokról származó specialty kávékat, addig a felelős gazdálkodás jegyében termelt, pl. UTZ vagy Fairtrade logós szemes kávékat már a hazai szupermarketekben is megtaláljuk.
– Lokál vs globál. A több ország, sőt, akár több kontinens kávéiból kreált keverékek (blendek) továbbra is népszerűek, hiszen az eltérő termőhelyek és keverési arányok alkalmazásával kedvenc márkánk évről-évre ugyanazt az ízprofilt mutatja. Azonban egyre többen ismerkednek a területszelektált (single origin) kávékkal is, amelyek képesek megmutatni az adott termőhely „terroir jegyeit”, egyedi aromáit – épp mint egy finom bor. Míg a híres jamaicai Blue Mountainből szinte lehetetlen itthon kellően friss szállítmányt beszerezni, egy guatemalai vagy épp indiai Malabar-parti kávéért már nem kell szaküzletbe mennünk.
– Do it yourself. A legerősebb trend, hogy az igényes fogyasztók búcsút mondanak az egyetlen gombnyomásra típusú megoldásoknak és időt, energiát nem spórolva szó szerint a kezükbe veszik az irányítást. Maguk őrlik a szemes kávét, hogy friss aromákat kapjanak, sőt, a legextrémebb trendkövetők attól sem riadnak vissza, hogy sok-sok órányi kísérletezést és komoly összegeket invesztáljanak a házi pörkölésbe. Egyesek szerint erre bizonyos típusú pattogatott kukorica készítő masinák is alkalmasak, azonban a kellő szakértelem hiányában a végeredmény erősen kérdéses.
– Egyszerű eszközök szofisztikált külsővel. Egyre népszerűbbek a hagyományos kotyogós vagy presszókávéfőző alternatívái, például a kávéfőzés filterrel, aeropress és french press eszközökkel, szifonnal (lombikkal), más csepegtetős vagy pumpás eszközökkel. A manuális eszközök mellett ugyanakkor a technikai vívmányok is forradalmasítják a kávézást, például a designos Ratio vagy a minimalista Acaica eszközök és a modern, érintőképernyős kávédarálók.
– Természetes ízek, egészségtudatosság. A cukor és tej a gourmet kávéfogyasztók mumusa, ráadásul az ő táborukat erősítik az egészségtudatos fogyasztók is, akik egyre szívesebben váltanak szójatejre és lemondanak a felesleges cukorról. A mínusz kalóriákon túl így nagyobb ízélményt is kapnak, sőt, egyesek már borhoz hasonlóan magabiztosan elemzik a kávék illat- és ízjegyeit. Divat lett a szintén borvilágból ismert aromakorong is, amivel könnyebb beazonosítani a virágos, gyümölcsös, fűszeres, pörkölt magos vagy épp csokoládés jegyeket. A legfinomabb aromájú kávék között a Kopi Luwak (a cibetmacska emésztőrendszerén áthaladó drága vietnámi kávé) már 2013-ban sem volt menő, de a Sensient Flavours aromagyártó világvállalat szerint annál inkább divatosnak számítanak majd a gyömbéres szilva, éretlen kókusz vagy épp rebarbara aromájú italok.
Programtipp: Coffee Passion előadás a VinCE Budapesten
A február 28-án Budapesten vendégszereplő André Hoinkis született brazil, a világ legnagyobb kávétermelő országában, egy családi pörkölőben töltötte gyerekkorát. A szenvedély adott volt, hogy beutazza a világ összes kávétermő régióját és felkutassa a világ legjobb kávéit, ma pedig a Douwe Egberts világvállalat vezető szakértője.
Az előadáson olyan távoli kávétermő régiókat mutat majd be, mint az indiai Malabar-part és a kolumbiai Huila régió és Etiópia. Külön érdekesség, hogy a kávékat rendhagyó módon borospohárból kóstolhatja a közönség, sőt, egzotikus terroir borokkal is összekóstolhatják őket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt az FHA Szingapúr, hat kiállító az Agrármarketing Centrum standján
Több mint ötvenkét országból, mintegy ezerötszáz kiállító részvételével nyílt meg…
Tovább olvasom >„Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat: Infláción innen és túl
A „Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat alcíme idén „Infláción innen…
Tovább olvasom >A világ minden tájáról vonzza az iparági vezetőket a Fruit Logistica
A Fruit Logistica, a világ vezető gyümölcs- és zöldségipari szakkiállítása,…
Tovább olvasom >