Ugrott a vanília ára
Rekord magasságba emelkedett a vanília ára, miután egy ciklon komoly károkat okozott a világ legnagyobb termelőjének számító Madagaszkáron – írja az investor.hu. A drágulás pedig a hétköznapi fogyasztókhoz is eljuthat.
Mindenkori csúcsra, kilogrammonként 600 dollárra emelkedett a vanília ára a kedvezőtlen madagaszkári időjárás miatt – idézi a Financial Times Craig Nielsent, a Nielsen Massey szakértőjét.
A fagylaltokhoz, csokoládékhoz és parfümökhöz is felhasznált nyersanyag – mellyel egyébként a tőzsdén nem kereskednek – már az elmúlt évben is komoly drágulást produkált, azt követően, hogy beindult a spekuláció a növekvő kereslettel kapcsolatban.
Egyre több fogyasztó igyekszik ugyanis elkerülni a mesterséges ízesítőket és összetevőket. Ezt támasztja alá, hogy a vanília a 2015-ös 100 dollárról az idei év elejére 450-500 dollárra drágult.
Kemény évek jönnek
Éppen ezért Nielsen szerint nehéz évek jöhetnek, mivel a készletek egyébként is kimerültek, a madagaszkári ciklon pedig csak tovább nehezíti a helyzetet. Mivel pedig a vanília esetében nagyjából három évre van szükség ahhoz, hogy a növény felhasználhatóvá váljon, így nem is várható korrekció a következő időszakban – tette hozzá a fűszerekkel és élelmiszer-összetevőkkel foglalkozó McCormick vezetője, Lawrence Kurzius.
Ebben a helyzetben jelentett igen súlyos csapást az Enawo ciklon Afrika keleti partjainál, amely a súlyos mezőgazdasági károk mellett 500 ezer embert kényszerített arra, hogy elhagyja az otthonát. A komolyan érintett Madagaszkár adja a globális vaníliatermelés 80-85 százalékát, melyet olyan gazdaságok egészítenek ki, mint Pápua Új-Guinea, Indonézia, Uganda és India.
Dráguló édességek?
Az Eurovanille, francia vanília-kereskedő vállalatnál úgy számolnak, hogy a szigetország az idei feldolgozás előtt a teljes zöld vaníliabab állományának 20 százalékát elveszítette. Ez azért igen kellemetlen, mert tavaly szárazság sújtotta Madagaszkárt, amely után a kereskedők úgy számoltak, hogy idén már talpra állhat a kitermelés.
Mindez pedig a hétköznapi fogyasztókra nézve is éreztetheti a hatását. Amellett ugyanis, hogy az olyan nagy édességgyártók, mint a Nestlé vagy a Hershey igyekeznek gyorsan új természetes vaníliaforrásokat találni, az áremelkedés ezen cégek termékeire is fölfelé ható árnyomást gyakorol. (investor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Agrometeorológia: tovább töltődnek a talajok
A talajok felső fél méteres rétege csaknem országszerte sok nedvességet…
Tovább olvasom >Teljesítőképességük határára értek a fogyasztók – The RRD CPG + Grocery Consumer Report
A gazdasági nyomás fokozódásával a vásárlók egyre inkább az ár-érték…
Tovább olvasom >Donald Trump tervezett vámjai kihívások elé állítják az amerikai alkoholipart
Donald Trump, az Egyesült Államok elnökjelöltje, 25%-os vámot javasolt a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >