Ugrott a vanília ára
Rekord magasságba emelkedett a vanília ára, miután egy ciklon komoly károkat okozott a világ legnagyobb termelőjének számító Madagaszkáron – írja az investor.hu. A drágulás pedig a hétköznapi fogyasztókhoz is eljuthat.
Mindenkori csúcsra, kilogrammonként 600 dollárra emelkedett a vanília ára a kedvezőtlen madagaszkári időjárás miatt – idézi a Financial Times Craig Nielsent, a Nielsen Massey szakértőjét.
A fagylaltokhoz, csokoládékhoz és parfümökhöz is felhasznált nyersanyag – mellyel egyébként a tőzsdén nem kereskednek – már az elmúlt évben is komoly drágulást produkált, azt követően, hogy beindult a spekuláció a növekvő kereslettel kapcsolatban.
Egyre több fogyasztó igyekszik ugyanis elkerülni a mesterséges ízesítőket és összetevőket. Ezt támasztja alá, hogy a vanília a 2015-ös 100 dollárról az idei év elejére 450-500 dollárra drágult.
Kemény évek jönnek
Éppen ezért Nielsen szerint nehéz évek jöhetnek, mivel a készletek egyébként is kimerültek, a madagaszkári ciklon pedig csak tovább nehezíti a helyzetet. Mivel pedig a vanília esetében nagyjából három évre van szükség ahhoz, hogy a növény felhasználhatóvá váljon, így nem is várható korrekció a következő időszakban – tette hozzá a fűszerekkel és élelmiszer-összetevőkkel foglalkozó McCormick vezetője, Lawrence Kurzius.
Ebben a helyzetben jelentett igen súlyos csapást az Enawo ciklon Afrika keleti partjainál, amely a súlyos mezőgazdasági károk mellett 500 ezer embert kényszerített arra, hogy elhagyja az otthonát. A komolyan érintett Madagaszkár adja a globális vaníliatermelés 80-85 százalékát, melyet olyan gazdaságok egészítenek ki, mint Pápua Új-Guinea, Indonézia, Uganda és India.
Dráguló édességek?
Az Eurovanille, francia vanília-kereskedő vállalatnál úgy számolnak, hogy a szigetország az idei feldolgozás előtt a teljes zöld vaníliabab állományának 20 százalékát elveszítette. Ez azért igen kellemetlen, mert tavaly szárazság sújtotta Madagaszkárt, amely után a kereskedők úgy számoltak, hogy idén már talpra állhat a kitermelés.
Mindez pedig a hétköznapi fogyasztókra nézve is éreztetheti a hatását. Amellett ugyanis, hogy az olyan nagy édességgyártók, mint a Nestlé vagy a Hershey igyekeznek gyorsan új természetes vaníliaforrásokat találni, az áremelkedés ezen cégek termékeire is fölfelé ható árnyomást gyakorol. (investor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Agrometeorológia: visszatérnek az éjszakai talajmenti fagyok
Marad az április első felének megfelelő hőmérséklet és éjszakánként talajmenti,…
Tovább olvasom >Nem sok jóra számíthatunk idén szőlő fronton
Az idei év ismét aggasztó változékonyságot hozott a szőlőtermelők számára,…
Tovább olvasom >Joe Biden az árak csökkentésére szólította fel a kereskedelem szereplőit a magas inflációs adat nyomán
Az Amerikai Egyesült Államok elnöke a vártnál magasabb inflációs adatra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyengébb a vásárlóerő nálunk, mint a régióban
A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül…
Tovább olvasom >Gyűlölik a „dinamikus árazást” a fogyasztók
Az elmúlt időszakban az ügyfeleknek új fogalommal kellett megismerkedniük: a…
Tovább olvasom >NGM-államtitkár: erősíti a magyar vállalkozások versenyképességét az ESG-törvény
A felelős környezeti, társadalmi és vállalatirányitási (ESG) keretrendszert meghatározó törvény…
Tovább olvasom >