Tudatosabban spórolnak idén az online vásárlók
A koronavírus-járvány jelentős lökést adott a hazai e-kereskedelem fejlődésének: az idei második negyedévben a teljes kiskereskedelmi forgalomnak már csaknem 10 százaléka az online térben zajlott. Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál tapasztalatai szerint a vásárlók ebben a bizonytalan időszakban tudatosabban szűrnek rá az olcsóbban elérhető termékekre, ami a webáruházakat is erősebb árversenyre készteti. A portál várakozásai szerint a fogyasztók árérzékenysége miatt az idei Black Friday forgalma akár a tavalyi szint felett is alakulhat.
Az e-kereskedelem egyike azon kevés piaci szegmensnek, amelyek számára a koronavírus-járvány jelentős fejlődési lehetőséget hozott. Bár a tavaszi lezárások idején sok vásárló kényszerből kezdett vásárolni az interneten, úgy tűnik, az új felhasználók közül sokan a jövőben is online felületeken szerzik be legalább részben a szükséges árucikkeket. Erre utal az a tény, hogy a korlátozások nélkül telt júliusban és augusztusban is magas szinten stabilizálódott az e-kereskedelmi forgalom: a két hónap során regisztrált 147 milliárd forintos volumen 22 százalékkal volt magasabb, mint tavaly ilyenkor.
„Sokak számára vált vonzó alternatívává az online vásárlás, amely a kényelem mellett jelentős árelőnyt is biztosíthat a vevők számára, akik részben a bizonytalanságnak, részben a kieső jövedelmeiknek köszönhetően a korábbinál árérzékenyebbé váltak – magyarázza Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – A tudatos vásárlással pedig egyre inkább az ár-összehasonlító oldalak lesznek a vásárlások kiindulópontjai.”
Az árverseny közelíti az egyes webáruházak által kínált árakat
Az Olcsóbbat.hu adatbázisa szerint a kínált termékek többségénél csökkent a különbség az egyes webáruházak által kínált fogyasztói árak között. Ez főként a nagyobb értékű elektronikai cikkek esetében érhető tetten. Ma már a legtöbb kereskedőt összetett árfigyelő szoftverek segítik a megfelelő árazásban, akár óránként korrigálva a már versenyképtelennek ítélt árazási szinteket.
Ennek hatására az ár-összehasonlító portálon a kínált legalacsonyabb árak a jelenleg a legnagyobb forgalmú elektronikai cikkek (mobiltelefonok, okosórák, tabletek) esetében mindössze 12-15 százalékkal térnek el a kínálati átlagértéktől, de a tévék esetében a különbség csak 8 százaléknyi. Konyhai gépek esetében (pl. hűtőgép, mosógép, tűzhely) ez az eltérés mindössze 5-6 százalék, a laptopok esetében pedig az előző hónap során mindössze 3 százalékos eltérést regisztráltak az ár-összehasonlító portálnál.
Erős lehet az idei Black Friday
A járványhelyzet negatív következményei: a munkahelyek időszakos vagy tartós elvesztése, a közeljövőt övező bizonytalanság és a lakosság közérzete egyaránt azt valószínűsíti, hogy az év végi időszakban a háztartások többsége a tavalyi szinthez képest visszafogja majd kiadásait. A tudatosabb költekezés ugyanakkor növelheti az érdeklődést az akciós értékesítések iránt.
„A Black Friday hagyományos, amerikai minta alapján szervezett ideje ebben az évben november 27-én érkezik el, ám számos webáruház már a megelőző péntekeken is tart ilyen néven komoly leértékeléseket. A vásárlók növekvő árérzékenysége és az idén is várható jelentős marketing tevékenység miatt a Black Friday idén a karácsonyt megelőző vásárlások korábbinál is hangsúlyosabb időszaka lehet, amely a novemberi e-kereskedelmi forgalom volumenét könnyen a tavalyi 88 milliárd forintos szint fölé is növelheti” – tette hozzá az Olcsóbbat.hu szakértője.
Kapcsolódó cikkeink
A Temu és a Shein agresszív marketingstratégiája átrendezi a Black Friday piacot
A Temu és a Shein online marketingkampányai jelentős nehézségeket okoznak a versenytárs kiskereskedők és…
Tovább olvasom >Black Friday: Az egynapos akciótól az egész hónapos vásárlási lázig
A Black Friday, az Egyesült Államokból indult hatalmas leárazási hullám,…
Tovább olvasom >A kézműves vagy a Temu jelző lesz a fa alatt? – felmérést készített a Meska magyar kézműves oldal
A Meska online kézműves piactér felmérése szerint az emberek közel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >