Tradíciók és trendek
Az év egyik legfontosabb periódusa a karácsonyi időszak, amikor a vásárlási szokások és trendek jelentős hatással vannak a piacra. Ilyenkor remek lehetőség adódik a gyártóknak és a forgalmazóknak új termékek bevezetésére, valamint a meglévő kínálat vonzóbbá tételére promóciók és különleges csomagolások révén. Nem kivétel ez alól a sütés-főzés területe sem.
A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.
A globális piacon a fogyasztói szokások dinamikusan alakulnak az ünnepek alatt. Az egészségtudatosság és a fenntarthatóságra való törekvés világszerte növekszik, és ez a jelenség karácsony közeledtével is megfigyelhető. A vásárlók előnyben részesítik az organikus, bio, valamint fenntartható forrásból származó alapanyagokat.
A gyártóknak és a forgalmazóknak késlekedés nélkül kell reagálniuk, és olyan termékeket biztosítaniuk, amelyek megfelelnek az egészséges életmód és a környezetbarát szemlélet által diktált elvárásoknak. Az új, egyedi ízek iránti kereslet is nagymértékű emelkedést mutat, mivel a fogyasztók egyre inkább nyitottak az egzotikus fűszerek, speciális alkotóelemek és újfajta receptek kipróbálására.
Hagyományos vagy modern
Magyarországon a karácsonyi sütés-főzés tradicionálisan fontos szerepet játszik a családok körében, nagy hangsúlyt fektetnek a hagyományos ételek elkészítésére, mint például a halászlé, töltött káposzta, bejgli vagy éppen a mézeskalács. Bár sokan ragaszkodnak ilyenkor a klasszikus ételekhez, mind többen próbálkoznak újszerű megközelítésekkel is. A fiatalabb generációk nyitottabbak a nem megszokott ízekre és technikákra, így érdemes olyan árukat is kínálni, amelyek ötvözik a hagyományos és a modern elemeket.
A helyi készítmények iránti érdeklődés is felfelé ível, mivel a felhasználók egyre inkább előnyben részesítik a hazai termelőktől származó hozzávalókat. Ez különösen fontos karácsony környékén, amikor a minőség és a megbízhatóság elsődleges szempontokká válnak.
Fontos az időzítés
Az ünnepek idején a marketingstratégiák kiemelt szerepet kapnak, hiszen az emberek figyelmét számos promócióval és újdonsággal kell megragadni. A decemberi kampányok célja, hogy a márkák emlékezetesek maradjanak, és kitűnjenek a versenytársak közül. A kész és félkész termékek iránti igény ugrásszerűen megnő, a vásárlók gyors és kényelmes megoldásokat keresnek a főzéshez. Ez kihívást jelent a gyártók és a forgalmazók számára, akiknek garantálniuk kell a megfelelő készletet és a zökkenőmentes ellátási láncot.
A megemelkedett kereslet, a szállítási nehézségek és a raktárkészletek menedzselése olyan tényezők, amelyekre az átlagosnál is jobban kell ügyelni ahhoz, hogy minden időben eljusson a fogyasztókhoz.
Mi kerül a kosárba?
A karácsonyi szezon ideális alkalom új termékek és csomagolások bevezetésére. A kreatív csomagolások és a limitált kiadású árucikkek vonzzák a tekinteteket és növelik a márka vonzerejét. Az innovációk révén a vállalatok jól láthatóvá válhatnak a piacon és új érdeklődőket nyerhetnek meg.
Az e-commerce platformok egyre jelentősebbek, mivel sokan az online beszerzés kényelmét és gyorsaságát részesítik előnyben. Az e-commerce terjedése új lehetőségeket teremt a vállalatok számára, hogy szélesebb közönséget érjenek el és megsokszorozzák értékesítéseiket.
Karácsony környékén a vásárlók preferenciái és elvárásai lényegesen átalakulnak. A kedvezmények és akciók nagy szerepet játszanak a döntésekben, hiszen ilyenkor sokan keresik azokat az ajánlatokat, amelyekkel spórolhatnak, miközben magas minőségű termékekhez jutnak. Az impulzusvásárlások száma is megnő.
100 éve Magyarországon
A téli ünnep hagyományosan a legeredményesebb szezon a sütési alapanyagok számára. A házi süteménykészítés szerepe az utóbbi években felértékelődött, hiszen kedvező áron tudnak a családok édességeket, süteményeket az asztalra varázsolni. Tavaly, a komoly áremelkedéssel terhelt gazdasági helyzetben ez különösen igaz volt.
– A sütőpor, a vanillincukor, az élesztő és a többi házi sütést segítő kategóriára irányuló kereslet meghaladta a korábbi évekét. A növekedés nemcsak az árszínvonal emelkedésének volt köszönhető, hanem mennyiségi fejlődést is láttunk – tájékoztat Kiss Dénes, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. marketingvezetője.
Azt is elárulja, hogy a fogyasztók árérzékenységének köszönhetően ugyan erősödni tudtak a saját márkás termékek, de ezzel együtt a Dr. Oetker sütési kellékei a legnépszerűbbek közé tartoztak 2023-ban is. A fő sütési időszakokban tapasztalataik szerint olyanok is belevágnak a süteménykészítésbe, akik az év többi részében nem szoktak. Ők pedig „biztosra mennek”, és a kipróbált, klasszikus márkákat választják.
– Azt, hogy a Dr. Oetker ezen klasszikus márkák közé tartozik, jól jelzi, hogy 2024-ben a vállalat százéves magyarországi jelenlétét ünnepli. A jeles jubileumot számos izgalmas esemény övezi, többek között karácsonykor is. Az ikonikus Dr. Oetker Puding és Sütőpor retró csomagolásban is elérhető lesz, az elmúlt száz év négy különböző korszakát felvillantva. A házi sütés szerelmeseit válogatott, az elmúlt száz esztendő legnépszerűbb receptjeivel várjuk a sütnijó! internetes oldalon. Korábban pedig két jubileumi termék is piacra kerül: a Csokoládés Szívtorta és a Bourbon-vaníliás Puding erdeigyümölcs-öntettel – sorolja Kiss Dénes.
Végül, de nem utolsósorban széles körű reklámkampány, televíziós és online-hirdetések, látványos bolti megjelenések csinálnak kedvet a házi sütéshez és a Dr. Oetker portékákhoz az év utolsó hónapjaiban.
Cél az erős évzárás
Papp-Mile Noémi, a Foodnet Zrt. brand managere arról számol be, hogy 2023 decemberben a vajpiac teljesen ellenkező képet mutatott az előző évihez képest: 26%-os volumennövekedés és 14%-os értékbeni csökkenés volt tapasztalható.
– Az idei évben mindent megteszünk annak érdekében, hogy egy sikeres szezont tudjunk produkálni, hiszen a Lurpak brand számára ez a legfontosabb időszak. Ambiciózus terveink vannak, és biztosak vagyunk abban, hogy ezt sikerül is elérnünk – ígéri Papp-Mile Noémi.
A minőségi élelmiszerekre az igény évről évre nő, azonban ezt beárnyékolta a tavalyi rekord infláció, amely megnehezítette a csúcskategóriás termékek helyzetét. A vállalatnál úgy látják, hogy az idei évben a fogyasztások, ha lassan is, de visszarendeződtek. Az árérzékenység még inkább jellemző, ami abban mutatkozik meg, hogy a promóciós vásárlások aránya folyamatosan gyarapodik.
– Korábbi kutatásunk kimutatta, illetve a megfigyeléseink is azt igazolják, hogy karácsonykor a vásárlók hajlandóak többet költeni a sütés-főzésre, és ezzel párhuzamosan exkluzív megoldásokra váltani. Emiatt is fontos számunkra, hogy minél több vásárlót elérjünk, akik kipróbálják a Lurpakot, amely egy prémium termék, elérhető áron – jegyzi meg a szakember, akitől azt is megtudjuk, hogy a kategóriára nem jellemző a szezonális innováció, az advent idején a nagyobb kiszerelésekre fókuszálnak, ami ár-érték arányban még versenyképesebb.
Az év végére 360 fokos integrált kampányt terveznek, amelynek része lesz a TV, a digitális platformok és a bolti kommunikáció, valamint az árakciók.
Sikeres lisztkeverékek
Dorogi Melinda, a Celldömölki Malom ügyvezetője elmondja, hogy az elmúlt év karácsonyát visszafogott vásárlás jellemezte, a magas infláció számottevő áremelkedést hozott, ami jóval alacsonyabb fogyasztást eredményezett.
– Erre az évre lassú forgalomnövekedést remélünk, de mivel a válaszadás pillanatában még az aratás előtt állunk, nem tudjuk pontosan, mekkora áremelkedésre számíthatunk. Amivel az ünnepi bevásárlás alkalmával hozzájárulunk a helyes döntéshez, azok az 1 kg-os kiszerelésű lisztkeverékeink, amelyekből 2 db 700 g-os kenyér/kalács készíthető, ezáltal 1 kg-ra vetítve gazdaságosabban tudunk friss pékárut tenni a családok asztalára. Ezek a lisztkeverékek kizárólag hazai, természetes összetevőkből készülnek, magas minőségűek, és sütőben vagy kenyérsütő gépben lehet elkészíteni őket – avat be Dorogi Melinda.
Meglátása szerint határozottan változtak a fogyasztói trendek. Egyrészt már a COVID alatt/után sokan belevágtak az otthoni kenyérsütésbe. Egyfajta divat is lett otthon saját pékárut készíteni, ami visszahozta az alkotás örömét és egészségesebbé tette az étkezéseket. Ma már tudatosabban vásárolunk a pékségben is, amit megveszünk, nem pazaroljuk el, nem hagyjuk megszáradni.
– A Celldömölki Malomnál egyértelműen a lisztkeverékek voltak a slágertermékek, emellett céllisztjeink iránt sem csökkent az érdeklődés. Továbbra is a célunk, hogy gazdaságosan, gyorsan finomat süthessenek otthon a vásárlók, még a nagy karácsonyi forgatag közepette is – informálja lapunkat az ügyvezető.
A cég folyamatosan erősíti közösségimédia-jelenlétét, idén együttműködést kötöttek Borbás Marcsival is. Ezenfelül több óriásplakáton és online hirdetési felületen is találkozni lehet a Czelli lisztekkel.
Konyhakész megoldások
Az aszalványok, diófélék és olajos magvak értékesítésének csúcspontja a legtöbb élelmiszerhez hasonlóan az év utolsó két-három hete.
– Leginkább az őszi-téli szezon intenzitásának megváltozását tapasztaltuk, ami korábban a klasszikus aszalványok esetében augusztus 20-ával, illetve szeptember 1-jével indult, de az elmúlt pár évben ez az intervallum jóval szűkebb lett, ezáltal koncentráltabb is. A magyar piac kifejezetten árérzékeny, így arra számítunk, hogy a vásárlók az akciós, illetve alacsony értékű termékek iránt érdeklődnek majd. A 2023-as év viszontagságai után reméljük, hogy már valamivel bátrabban fognak költeni – ismerteti Mezei Tamás.
A Natur-Food Kft. minőségirányítási vezetője úgy érzékeli, hogy a tudatos táplálkozás és a mentes étrendek egyre aktívabb szerepet játszanak nemcsak a hétköznapi étkezésben, hanem a fogások megtervezésében is. Leginkább a csökkentett/mentes cukor-, só- és olajtartalmú élelmiszerek kedveltsége nő.
– A Natur-Food Kft. mindegyik opcióra kíván alternatívát nyújtani, de értelemszerűen a vegán-vegetárianus étrend kiegészítésével van a legegyszerűbb „dolgunk”. Az organikus termékek iránti állandó kereslet is meghatározó, ezekre is számos variációt nyújtunk – nyilatkozza Mezei Tamás.
A Natur-Food Kft. széles portfóliójából a sütések legnépszerűbb elemei az aszalványok és a diófélék. A klasszikusok, mint a különböző típusú mazsolák, az aszalt szilva, a trópusi gyümölcsök vagy az eltérő feldolgozottságú mandulák, állandó kellékei a konyháknak. Konyhakészebb verziókra is ajánlanak megoldásokat a különböző keverékeikkel, melyeket több évtizedes értékesítés-forgalmazás során fejlesztettek, hogy minél több ízlésvariációt lefedjenek. Ezek mellett első osztályú gyümölcs- és dió- (aszalt fekete áfonya, pekándió, makadámdió) kínálatukkal is új vevői rétegeket kívánnak megszólítani.
Nemrégiben felhasználóbarát formátumú konyhai alapanyagok, úgymint a mazsola, a tökmag és a kesudió forgalmazását is megkezdték, teljesen új csomagolási kiszerelésben, és napirenden vannak további dizájn megújítások is.
Termékeiket saját és partnereik online (Facebook) és offline (akciós újság) felületein hirdetik.
//
Kapcsolódó cikkeink
Értékteremtő együttműködés
Az ünnepi időszak különleges alkalom, amikor a márkák még közelebb…
Tovább olvasom >Elindult az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
Elindult az Adni Öröm! adománygyűjtő akció: minden felajánlás szebbé teszi…
Tovább olvasom >Műanyagmentes karácsony: elérkezett a tudatos vásárlás ideje
Az ünnepek közeledtével a boltok polcain és az online áruházakban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >