Magazin: A növekvő ügyféligényeket követi a kiállításszervezők bővülő szolgáltatáskínálata

Szerző: jungandrea Dátum: 2017. 11. 21. 07:41

Az utóbbi néhány év jelentős fellendülést hozott a kiállítási piacon, és ez a tendencia 2017-ben is tovább folytatódott. A szakemberek a következő esztendő elé is optimistán tekintenek, azt vallják, régen volt ennyire kiemelkedő a kiállítói szándék a külföldi és a hazai vállalkozásoknál, mint a jelenlegi periódusban.

kiállítási piac nagyságát mutatja, hogy a Kiállításipar Világszervezete (Global Association of the Exhibition Industry – UFI) adatai alapján évente megközelítőleg 31 000 kiállítást tartanak világszerte, melyek 4,4 millió kiállítót és 260 millió látogatót vonzanak. Ma is, ahogy az év minden napján, átlagosan 85 kiállítást tartanak a világon. Az iparág több mint 700 000 embert foglalkoztat közvetlenül, és jelentős mennyiségű üzlet köttetik a kiállítások során. Éves szinten a megrendezett kiállítások összterülete eléri a 124 millió négyzetmétert.

Daróczi László, az Agrármarketing Centrum ügyvezetőjének megállapítása szerint az ezredforduló környékén, a gazdasági fellendülés időszakában gombamód szaporodtak a kiállítások. A gazdasági válság beköszöntével azonban már csak a nagy múltú, nagyméretű és jól fókuszált rendezvények maradtak sikeresek.

– Az utóbbi években a hazai szakvásárpiac koncentrálódása mellett a fesztiválok térnyerése volt jellemző. A nemzetközi piacon a jól bejáratott, tőkeerős szakkiállítások több kontinensen is sikeresen vezették be fiókrendezvényeiket – mondja Daróczi László.

Máté Szilvia szerint a világkiállítások térhódítása egyértelműen a kisebb vásárok rovására megy, hiszen a cégek erőforrásaik jelentős részét a jelentősebb rendezvényekre csoportosítják, míg kisebbekre alig vagy egyáltalán nem marad.

– Ennek a jelenségnek a következménye, hogy a ProWein néhány év alatt megduplázta kiállítói számát, illetve az is, hogy a Food & Hotel Asia Szingapúrban jelentős mértékben ki tudott emelkedni a többi ázsiai kiállítás közül – avat be a BD-Expo Kft. ügyvezető igazgatója.

Személyes kontra virtuális jelenlét

Kakuk Márta, a Koelnmesse hivatalos magyarországi képviselője szintén erőteljes érdeklődésről számol be, amelyet a legnagyobb élelmiszeripari kiállítás, az Anuga kapcsán is megfigyeltek.


Kakuk Márta
magyarországi képviselő
Kölnmesse

– A kiállítók már jóval a jelentkezési határidő és a kiállítási csomagok nyilvánosságra hozása előtt türelmetlenül várták, hogy mikor jelentkezhetnek a rendezvényre. A kiállításaink tekintetében folyamatos növekedést, megújulást tapasztalunk, egy óriási terjeszkedésnek vagyunk a szemtanúi, ami azt mutatja, hogy az internet nem váltja ki és nem helyettesíti a kiállítási megjelenést – hangsúlyozza Kakuk Márta.

Az Interpress Kiállítások Kft.-nél úgy látják, hogy bizonyos ágazatokban, mint például a dizájn, nő a kezdő vállalkozók szárnybontogatása, piacot keresnek a hazain túl, ám semmi kiállítói tapasztalatuk nincs, ami nehezíti a szervezők helyzetét.


Seifert Ibolya
ügyvezető igazgató
Interpress

– Egyes területeken, úgymint a járműipar, építőipar, valamint a környezetvédelem, a régi cégvezetők kezdenek kiöregedni, a fiatalok viszont nem szeretnek külföldre utazni, helyette inkább az online lehetőségek felé fordulnak. Ennek eredményeként a személyes kapcsolatok lassan átalakulnak, de nem feltétlenül az előnyükre – osztja meg tapasztalatait Seifert Ibolya, a vállalat ügyvezető igazgatója.

Az Olasz Külkereskedelmi Intézet piackutatója elmondása szerint Olaszországban is érzékelhető, hogy csökken a kisebb vásárok iránti érdeklődés.


Kiss Zsuzsanna
piackutató
Olasz Külkereskedelmi Intézet

– Ennek ellenére a kiállításoknak és vásároknak jelentős szerepük van a gazdaság- és kereskedelemfejlesztés szempontjából, ezért a már bevezetett, nagy látogatottságú eseményeken kívül új rendezvényekkel bővül az olasz kínálat. Példa erre Róma, ahol egy hosszabb szünet után éledt újjá a Fiera di Roma vásárközpont – hívja fel a figyelmet Kiss Zsuzsanna.

A tematikus szakmai vásárok a legsikeresebbek

A Hungexpo egyre több külföldi kiállítót és látogatót vonz, nem egy kiállításuk regionális vezető rendezvény az adott szektorban.


Szántó Gabriella
kommunikációs igazgató
HUNGEXPO

– Hazai és nemzetközi szinten a B2B kiállítások mellett azok a B2C kiállítások fejlődnek, melyek egy viszonylag jól megcélzott közönséghez szólnak, míg az általános jellegű, mindenkinek szóló vásárok háttérbe szorultak. A német vásárközpontok is a B2B kiállításaikra koncentrálnak, és a kiállításokba fektetett tudást és koncepciót új piacokra, főként Délkelet-Ázsiába és Dél-Afrikába exportálják – hangsúlyozza Szántó Gabriella, a HUNGEXPO Vásár és Reklám Zrt. kommunikációs igazgatója.


Kuncz Ábel
magyarországi képviselet-vezető
MacLine

– A saját szervezésű hazai szakmai rendezvényeinken az előzetes várakozásainkat felülmúlta mind a kiállítói, mind a látogatói részvétel, ezért a jövőben több erőforrást allokálunk ezekre az eseményekre. A szomszédos országok általunk képviselt rendezvényeire is jelentős mértékben nőtt a kereslet a hazai exportpotenciállal rendelkező cégek részéről, főleg a pályázati forrásoknak és állami támogatásoknak köszönhetően. Távolabbi kiállításainkon is érzékelhető a növekedés, még ha kisebb mértékű is, mint a szomszédos országok szakmai rendezvényein – mondja Kuncz Ábel, a MacLine Kft. magyarországi képviseletvezetője.


Simon-Lutring Tünde
munkatárs
Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara

Simon-Lutring Tünde úgy látja, hogy a berlini kiállítások esetében kialakult egy hűséges, rendszeresen visszajáró kiállítói csapat, ritkán fordul elő, hogy ha egyszer valaki járt ott, nem tér vissza újra.

– A látogatók a speciális szakmai tematikával és jó kísérő rendezvényekkel rendelkező vásárokat látogatják szép számban. Az elmúlt években az élelmiszeripari, zöldség-gyümölcs és logisztika, utazási és vasúttechnológiai kiállítások iránt volt nagy érdeklődés – tudjuk meg a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) munkatársától, a berlini vásárok vásárképviselőjétől.


Grabovszky Zsófia
munkatárs, vásárképviselő
Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara

– Nürnberg esetében szintén megnövekedett érdeklődést tapasztalunk. Ennél a vásártársaságnál a speciális témakörök jellemzőek, még egy ágazaton belül is kifejezetten egy témára koncentráló, egyedi vásárok a dominánsak – fűzi hozzá Grabovszky Zsófia, a nürnbergi vásárképviselet vezetője.

Az Olasz Külkereskedelmi Intézet (ITA) folyamatosan szervez üzleti utakat beszerzők részére, együttműködve az olasz vásárközpontokkal.

– Az általunk meghívott magyar cégek képviselőinek a vásárokon való ingyenes részvételen kívül B2B találkozókat, szemináriumokat is szervezünk, ezért mindig nagy az érdeklődés – emeli ki Kiss Zsuzsanna.

Az Agrármarketing Centrum ügyvezetője arról számol be, hogy a cégek többsége nem engedheti meg magának, hogy önálló standot béreljen egy-egy rangos kiállításon, ezért sokan élnek a közösségi megjelenés által nyújtott lehetőségekkel.


Daróczi László
ügyvezető
Agrármarketing Centrum

– Az idei év legkiemelkedőbb eseménye volt a januárban megrendezett berlini Nemzetközi Zöld Hét (Internationale Grüne Woche), ahol Magyarország volt a hivatalos, kiemelt partnerország. Ezen a kiállításon 33 magyar kiállító mutathatta be a kiváló minőségű magyar termékeket 400 ezer látogatónak, a mi szervezésünkben. A kiállítások többségén azonban jóval szerényebb a magyar részvétel akár az önálló céges, akár a közösségi megjelenést nézzük – fejti ki Daróczi László.

A megjelenés fontosabb a marketingnél

– A cégek többsége már nem az azonnali megtérülést keresi, hanem felismerte, hogy a kiállítási megjelenés a komplex sales folyamat egyik fontos eleme, a direkt értékesítés mellett alkalmas a már meglévő partnerkapcsolatok ápolására, új ügyfelek szerzésére, adatbázis-bővítésre vagy akár munkaerő-toborzásra is – jegyzi meg Szántó Gabriella.

A vállalatok, annak ellenére, hogy a költséghatékonyság fontos szempont, megjelenésben, minőségben színvonalas kiszolgálásra vágynak.

– Azok a gyártók, akik szeretnének új piacokat szerezni, új kereskedőláncokba vagy áruházakba bekerülni, kizárólag magasan pozicionált, minőségi szakmai vásárokat választanak. A szervezők maximálisan megadnak minden lehetőséget, biztosítanak minden csatornát és marketingeszközt ahhoz, hogy sikeres legyen a cégek szereplése. Az már más kérdés, hogy ők ezzel mennyire élnek, mennyire hajlandók tőkét és energiát fektetni a felkészülésbe. Ezen a téren még komoly hiányosságokat látok – osztja meg véleményét Kakuk Márta.

Simon-Lutring Tünde a gondolatmenetet azzal egészíti ki, hogy a profi, visszatérő kiállítók szívesen áldoznak az egyedi standdesignra és egyéb, a látogatót a standra bevonzó, úgymond látogatócsalogató látványosságra. Rájuk általánosságban elmondható, hogy fejlesztik a megjelenésüket a siker érdekében.

Grabovszky Zsófia szerint a cégek a standszemélyzet megfelelő felkészítésére, illetve a vásárok során a marketingeszközök alkalmazására fektetnek nagyobb hangsúlyt.

Seifert Ibolya ezzel szemben úgy látja, a leglátványosabb költségcsökkentés a marketingköltségeken tapasztalható.

– A magyar cégek jelentős része még mindig minimális költségvetésből próbálja megvalósítani a vásári jelenlétét, és abból szeretné a maximumot kihozni. Nálunk még sokan úgy gondolkodnak, hogy ha megvan a stand, akkor egy fillérrel sem kell többet áldozni a kiállításra – fejti ki Máté Szilvia. – Ez tévhit, hiszen számos további kiadással, úgymint az utazás, a szállás és nem utolsósorban a marketing költségeivel is számolniuk kell. Ezen a téren jelentős tudatformálásra van itthon szükség.

A vásárokra való jelentkezésekkel kapcsolatban Kuncz Ábel elárulja: a cégek döntő többsége nem él az Early Bird árakkal és kedvezményekkel, jellemzően később adják le jelentkezésüket. Ennek legfőbb oka, hogy az éves marketingbüdzsé meghatározása vagy az elhatározás később alakul ki.

Sokan választják a közösségi standokat

A közösségi marketing egyik tipikus területe a külföldi kiállításokon történő közösségi részvétel, amely 2018-ban is egyik hangsúlyos feladata az Agrármarketing Centrum tevékenységének.

– Állami forrás felhasználásával a közösségi marketingtevékenység részeként nyújtunk hatékony támogatást a profilunkba tartozó magyar cégek külpiaci terjeszkedéséhez, elsősorban a hazai kis- és közepes vállalkozások erősítése érdekében – tudjuk meg Daróczi Lászlótól.

A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy a közösségi stand nem csupán több cég együttes megjelenítését jelenti egy blokkban, hanem emellett tartalmi és formai egységes arculati elemekből építkezve, a hazai jellegzetességek markáns kiállása, közös érdekérvényesítés, hatékony marketing lehetősége is.

Az elmúlt időszakban a BD-Expo Kft.-nél profilbővítést hajtottak végre, amelynek keretében újabb vásárvállalatok képviseletét vállalták el.


Máté Szilvia
ügyvezető igazgató
BD-Expo

– Már az ázsiai élelmiszer-kiállítások és a frankfurti vásárok képviseletét is mi látjuk el – jelzi Máté Szilvia, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy sztenderd szolgáltatásokkal állnak a cégek rendelkezésére, úgymint tanácsadás, marketing, piackutatás, illetve igény szerint tréningeket is szerveznek akár szakmai szövetségeknek, akár vásárszervezőknek, ügynökségeknek, ami segítheti őket a kiállításra való felkészülésben.

Teljes körű szolgáltatásokra van igény

Kuncz Ábel kiemeli: nem újdonság, hogy a kiállítók már komplex szolgáltatást igényelnek a szervezőktől.

– Munkánk kiterjed az elérhető pályázatokkal kapcsolatos tanácsadástól a sikeres kiállítási részvétel follow-up tevékenységig. A gazdasági környezetünket és a technikai fejlődést szem előtt tartva folyamatosan bővítjük a partneri körünket, hogy maximálisan kielégítsünk minden felmerülő kiállítói igényt – mondja a MacLine Kft. magyarországi képviselet-vezetője.

Kakuk Márta fontosnak tartja kiemelni, hogy 30 éve kiállításszervező, kivitelező, 14 éve a Koelnmesse magyarországi képviselője. Megrendelőként, kivitelezőként és képviselőként is ismeri a szakmát, ami elmondása szerint hozzájárul ahhoz, hogy teljes körű szolgáltatással tudják segíteni a kiállítóikat.

– Gyakorlatilag már az első pillanatban megfogjuk a kiállítók kezét, és vezetjük őket. Ha már megvan a standhelyük, 3D-s látványtervekkel próbáljuk annak legkedvezőbb kialakítását megtervezni. A kiállításon úgy várjuk az ügyfeleinket, hogy a beköltözésen kívül már semmi más dolguk nincs, sőt, minden olyan információval is ellátjuk őket, ami segíti a vásártérben az eligazodásukat. Egy szervezőnek ma már a legapróbb részletre is oda kell figyelnie, hostess vagy akár tolmács biztosításával is hozzá kell járulnia a kiállító sikeres részvételéhez – tudjuk meg Kakuk Mártától.

Szántó Gabriella szerint, mint minden területen, itt is fontos, hogy a lehető legtöbb szolgáltatás online felületen keresztül fusson, így a kiállító nincs időben korlátozva, akkor tud foglalkozni kiállítási megjelenésével, amikor ideje engedi, és fel is gyorsítja az ügyintézés folyamatát.

– A HUNGEXPO az egész felkészülési folyamatot segíti a tervezéstől az adatbázis-marketingen, a különböző kommunikációs csatornák kiválasztásán, a vásárterületi reklámlehetőségeken át egészen az utókövetésig. A kiállító cégeket számos szolgáltatással támogatjuk, legyen az iparág-specifikus vagy általános – ismerteti a HUNGEXPO Vásár és Reklám Zrt. kommunikációs igazgatója.

Az Olasz Külkereskedelmi Intézet a Hung­expóval kötött megállapodás révén Olaszországban népszerűsíti a Magyarországon megrendezésre kerülő vásárokat, és segít az érdeklődő olasz cégeknek a kiállítóként való részvételben.

– Ezenkívül a Piano Export Sud program keretében a déli régiókból érkező kiállítóknak biztosítunk közös részvételi lehetőséget immár második éve a SIRHA Budapest Nemzetközi Élelmiszeripari Vásáron. 2018-ban nyolc olasz régió élelmiszergyártói mutatkoznak majd be a SIRHA Budapesten, mintegy 360 négyzetméteres nemzeti standon. A vásárral egy időben kísérő rendezvényeket is szervezünk, melyek témája az olasz gasztronómia lesz – avat be Kiss Zsuzsanna.

Egyre felkészültebbek mind a kiállítók, mind a látogatók

Az Interpress Kiállítások Kft. magyar vállalkozásokat juttat külpiacra, valamint kapcsolatokhoz a marketing egyik speciális eszközével, a kiállításokon való részvétellel.

– Saját utazási irodánk pedig leveszi róluk a szállásfoglalás, repülőjegy-vásárlás és a többi utazással kapcsolatos intéznivaló terhét. Ehhez az alaptevékenységünkhöz kapcsolódik az, hogy külföldi nagy vásárvárosok/vásárok magyarországi vásárképviseletét is ellátjuk (pl. Leipziger Messe, Messe Stuttgart, SVIAZ Moscow) annak érdekében, hogy minél több magyar szakember éljen a lehetőséggel, és nyújtunk részükre helyszíni előnyünkből adódó többletismeretet, segítséget – mondja Seifert Ibolya.

Simon-Lutring Tünde meglátása szerint az utóbbi években mind a kiállítók, mind a látogatók felkészültebben vesznek részt a kiállításokon.

– Ehhez a Messe Berlin is megad minden lehetőséget. Leginkább az online felületek a kedveltek a vásári részvétel előkészítéséhez, valamint a helyszíni megbeszélések előre megszervezéséhez. A Német Kamara tavaly év végén adott ki egy Vásári kalauz című kiadványt, Amit a sikeres vásári részvételhez tudni kell alcímmel, mely a weboldalunkról online letölthető, és hasznos tanácsokat egy 10-es to do listát tartalmaz a kiállítók teljes körű felkészüléséhez – hívja fel a figyelmet a berlini vásárok vásárképviselője.

– Kiegészítő szolgáltatásként üzleti partner keresési és személyre szabott szolgáltatásokat is nyújtunk, a helyszínen a kiállítói megjelenés hatékonyabbá tétele érdekében pedig tréningeket, tanácsadásokat szervezünk – fűzi hozzá Grabovszky Zsófia, a nürnbergi vásárképviselet vezetője.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink