Továbbra is koncentrált az eladás

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 10. 15. 10:00

Mintegy 19 milliárd forintért adtak el mosószert a kiskereskedelemben az idei első félév során; 7 százalékkal nőtt a boltok bevétele az előző hasonló periódushoz viszonyítva. Mennyiséget tekintve mínusz 4 százalékot regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.

A Nielsen által mért 70 háztartási vegyi áru és kozmetikum forgalom szerinti rangsorát vezető mosószer forgalma továbbra is eléggé koncentrált. Amíg a vegyi áruk összes értékben mért forgalmából a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekre átlag 53 százalék jutott legutóbb január–június közt, addig mosószernél 70 százalék.

A 2 500 négyzetméternél nagyobb üzletek piaci részesedése – értékben – 2 százalékponttal, 40 százalékra csökkent egyik első félévről a másikra. Ezzel párhuzamosan 2 százalékponttal emelkedett a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatorna részaránya, 30 százalékra, szintén értéket tekintve.

Ha a termékek állagát nézzük: továbbra is a folyékony típusú mosószerek generálták a legnagyobb forgalmat. Értékben mért piaci részesedésük az első félév során 49 százalékot ért el; 1 százalékponttal többet, mint tavaly január–június között.

Jelentős növekedést figyeltünk meg a kapszulás mosószereknél. Bolti eladásuk értéket tekintve 22 százalékkal emelkedett hat hónapos összehasonlításban. Jelenleg piaci részesedésük 16 százalék; 2 százalékponttal több, mint tavaly január–június között.

Őrzik a gyártói márkák erős pozíciójukat. Piaci részesedésük – érték szempontjából – 90 százalékot tett ki az idei első félév során. Ugyanannyit, mint egy évvel korábban.

Ami a tévéreklámköltést illeti: a Nielsen Közönségmérés Kft. által szpot szinten vizsgált csatornákat alapul véve, háztartási vegyi árura és kozmetikumra a piaci szereplők költése – hivatalos listaáron – 2015. első félévében kereken 68 milliárd forintot tett ki. Meg kell azonban jegyezni, hogy a hivatalos listaárhoz képest a valóságban kevesebbet szoktak fizetni a reklámokért.

Ebből mosószerre, szintén listaáron számolva mintegy 1,6 milliárd forint jutott; 38 százalékkal kevesebb, mint tavaly az első félévben.

Kapcsolódó cikkeink