Továbbra is a vevő áll a középpontban a Reálnál

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 06. 08. 08:41

Az előző évre elégedetten tekint vissza a Reál. A cég épít az olyan erősségeire, mint a lakóhely-közeliség, a hazai termékek vagy a saját márkás szortiment. A boltok modernizálása folyik, az online eladás és marketing szerepét pedig növelni kívánják. Az idén 20 éves üzletláncról Jeszenszki Lívia ügyvezető igazgató ad helyzetjelentést.

– Milyen volt 2020 a Reál szemszögéből?

– A 2020-as év a Reál-csoportnál is elsősorban arról szólt, hogy hogyan képes a cég gyorsan és rugalmasan reagálni a pandémia által okozott kihívásokra. A márciusi bevásárlási roham attól eltekintve, hogy a logisztika és a boltok oldalán néhány hétig extrém igénybevételt jelentett, hosszabb távon pozitív hatást is hozott: olyan új vásárlók ismerték meg a boltjainkat, akik később is visszatértek hozzánk vásárolni.

Az iskolák bezárása, a karantén, az otthoni munkavégzés vegyesen érintett bennünket: nyertesen kerültek ki a lakóövezetekben található boltjaink, ugyanakkor számos egységünkben, amelyek tömegközlekedési csomópontokban, turisták által szívesen látogatott zónák vagy éppen irodák közelében találhatóak, és így nagy részben az átmenő vevőforgalomból élnek, jelentős volt az árbevétel-csökkenés.

Valamennyi üzletünk folyamatosan üzemelt: a kollégáink fegyelmezetten betartották a higiéniai szabályokat, ha valamelyik egységnél sok volt a beteg, más boltokból csoportosítottunk át dolgozókat.

– Miben tudtak előrelépni ebben a kihívásokban gazdag évben?

Jeszenszki Lívia-Reál Hungária

Jeszenszki Lívia
ügyvezető igazgató
Reál Hungária

A Reál-csoport saját üzemeltetésű boltjainak fejlesztése, modernizálása folytatódott 2020-ban is. A Gyulai buszpályaudvar közelében található szupermarketünket a bővítést követően 570 m²-es eladótérrel, modern berendezéssel, a fenntarthatóság érdekében korszerű világítástechnológiai és gépészeti megoldásokkal nyitottuk meg.

A Reál márkás termékeink – amelyek többsége hazai, ismert és elismert gyártók árucikkei – „beértek”. A vásárlóink szerint az ár-érték arányuk kimagasló, amit alátámasztanak az értékesítési adataink is: a saját márkáink eladása mennyiségben a hasonló termékek átlagánál nagyobb mértékben tudott növekedni.

Cégünk a tavalyi év során is, ahogy az elmúlt 20 évben folyamatosan, elkötelezett volt a hazai márkák mellett. A magyar termelők minőségi termékei szép számmal találhatók meg a Reál és Reál Pont üzleteink polcain. Büszkék vagyunk rá, hogy a NÉBIH (Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal) tavalyi kutatása ezt megerősítette: a magyar termékek kínálata alapján az első helyet a Reál Élelmiszer foglalja el (80,65%-kal) a másik két magyar élelmiszer kiskereskedelmi lánc előtt. És hozzátartozik, hogy bár a 2014-es adatokhoz képest átlagosan csökkent a kiskereskedelmi láncokban a magyar termékek aránya, a Reál Élelmiszer esetében csökkent a legkisebb mértékben.

A korábbi vevőankétjainkat 2020-ban az online térbe kellett áthelyeznünk, eredményességük ennek ellenére nem csökkent. A pandémia az online kommunikációnk erősítését is felgyorsította, sokkal nagyobb fókuszt kapott az előző évekhez képest. Így a Reál említései több mint ötszörösére emelkedtek, és egy év alatt az egyik legintenzívebb növekedést tudtuk produkálni a social médiában.

Összességében a cégcsoport kicsivel kevesebb boltszámmal, de hasonló árbevétellel és jobb eredménnyel zárta a 2020-as évet, mint a megelőzőt.

A gyulai Reál szupermarket a bővítést követően 570 m²-es eladótérrel, modern berendezéssel, a fenntarthatóság érdekében korszerű világítástechnológiai és gépészeti megoldásokkal nyílt meg újra tavaly

– Ön nemrég került a Reál Hungária élére ügyvezető igazgatóként. Hogyan látja az üzletlánc helyzetét, milyen területeken érzi elsősorban szükségét az előrelépésnek?

– 2021. március 1-én csatlakoztam a céghez. Szeretném, ha 2021 lendületes és dinamikus év lenne a Reálnál. Remélem, hogy a pandémia nem fog lényegesen új szituációt hozni, így a kollégáimmal együtt arra koncentrálhatunk, hogy a cég működésének teljes spektrumát átnézzük, és ahol szükséges újragondoljuk.

Két hónap egy cégnél nagyon kevés, de vannak olyan területek, ahol látom, érzem, hogy változtatnunk kell. Ilyen például a marketingtevékenységünk és a kommunikációnk, itt például az online csatornák szerepét még nagyobb mértékben fogjuk növelni, és sokkal empirikusabb szemlélettel szeretnénk a marketingaktivitásainkhoz nyúlni. Ebben segítségemre lesz az új marketingvezetőnk is, aki velem egy időben csatlakozott a Reálhoz.

A franchise-rendszerünk esetében át kell gondolnunk egyrészről azt, hogy mit ad a Reál a csatlakozott boltoknak, ugyanakkor azt is, hogy mit várunk el a partnereinktől akár az árubeszerzés, akár a bolti megjelenés és a minőség területén.

Tulajdonosaink további boltnyitásokat terveznek 2021-ben: áprilisban Nagykanizsán nyitottunk, július elején pedig Balatonfűzfő következik. Valamint jelenleg további három üzlet nyitása áll tervezés alatt.

A Magyar Falu program keretében rendelkezésre álló támogatásokat is igénybe véve franchise partnereinkkel közösen további Reál-Pont nyitásokat, és meglévő Reál-Pontok felújítását tervezzük.

Fejleszteni fogjuk a logisztikánkat is: az észak-keleti régiónkban komoly beruházások történtek a hűtött és a fagyasztott termékek raktározásának a területén. Több régióban vizsgáljuk, hogy bizonyos termékcsoportoknál átálljunk-e a központi raktárakból történő kiszállításokra.

Mindenhol nagyobb hangsúlyt kap a saját üzleteink és a franchise-partnereink boltjainak pontos és megbízható el­látása.

Hamarosan indítjuk a törzsvásárlói applikációnkat az észak-keleti régióban. Egyik szupermarketünkben Budapesten teszteljük az önkiszolgáló kasszánkat, fejlesztjük az informatikai rendszereinket.

– Idén jubilálnak…

– Igen, a Reál 2021-ben ünnepli 20. születésnapját, két tagvállalatunk az Élésker Kft. és a Kelet-Alfi-Ker Kft. pedig 30 évesek, ezért az év nekünk egy kicsit a jubileumról és a visszaemlékezésről is szól.

Az elmúlt 20 évben a hazai élelmiszerpiac egyik meghatározó szereplőjévé váltunk, 100%-ban magyar tulajdonú cégként. Az ez idő alatt kialakult heterogén üzlethálózatunkkal is – az alig néhány tíz négyzetméteres Reál Pont és a több 100 m2-es Reál üzleteinktől kezdve, az egy-két ezer négyzetméteres szupermarketeken keresztül a C+C áruházainkkal bezárólag – mind a vásárlói igények maximális kielégítésére törekedtünk, és fogunk is törekedni a jövőben. (x)

Kapcsolódó cikkeink