Tovább növekszik a saját márkás piac

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 09. 07. 10:35

A PLMA nagy sikerű amszterdami kiállításán elhangzott előadások egységesen a PL szektor növekedését jelezték előre. Az elmúlt 3 év sajátmárka-részesedési számait az eseményre megjelent PLMA Évköny alapján tekintették át.

PLMA logo

Két év kihagyás után ismét személyes részvétellel rendezte meg május 31.– június 1. között a Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége a „World of Private Label” nemzetközi szakkiállítást Amszterdamban. A kiállítás előtti napon, május 30-án különleges szemináriumprogramot tartottak a RAI Fórumközpontjában.

Egy új piaci dinamika kezdete

Mindhárom előadó a privátcímke további növekedését vetítette előre. Sebastian Buchholtz, a NielsenIQ munkatársa az európai kiskereskedelmi márkák helyzetéről számolt be, a támogatásukkal megjelent Évkönyv 2019–2020–2021-es adatai alapján.

Az első 3, legmagasabb PL mennyiségi részesedéssel bíró ország megőrizte pozícióját, bár néhány százalékos csökkenés bekövetkezett: Svájc 57,6%, Belgium 54,6%, Egyesült Királyság 50,4%. értékekkel állnak az élen. Hazánk 34,3%-kal a középmezőnyben helyezkedik el. Utolsó helyen Törökország áll 5,7%-kal. A kategóriákat tekintve legnagyobb mennyiségi részesedése a spanyol saját márkás háztartási papírárunak van 75,6%-kal (a magyar érték 54,2%), második a portugál saját márkás állateledel 69,1%-kal (a magyar érték 67%), harmadik a svájci saját márkás frissáru 68,7%-kal (a magyar érték 38,5%).

Az előadó kiemelte, hogy 2021-ben a világ és nemzeti márkák sokat akcióztak, ami negatívan hatott a saját márkás részesedésre. Szerinte az idei év egy új piaci dinamika kezdete, a fogyasztói magatartás változása, az élelmiszerárak emelkedése csökkenti a luxustermékek forgalmát és növeli az értékkeresést. Emellett Európa-szerte terjeszkednek a diszkontok. Mindezek a saját márkás cikkek részesedésnövekedését fogják eredményezni.

A NielsenIQ az online csatornán is helyet lát a saját márkás termékek megjelenésének.

Egybehangzó jóslatok

François Videlaine és Sebastian Gatzer a McKinsey felmérése alapján rámutatott, hogy a bevásárlóhely-választás egyik fő oka a lánc jó minőségű saját márkái. A legnagyobb a piacirészesedés-növekedésű élelmiszerboltoknak ugyanis a vásárlók a legerősebben értékelik saját márkájukat. A McKinsey arra számít, hogy az elkövetkező években növekedni fog a saját márka jelentősége Európában, és a belépési árszint egyre fontosabb lesz. Arra is figyelmeztettek, hogy a fogyasztók nem fogadnak el kompromisszumot vagy minőségromlást ezen a területen.

A PLMA új fogyasztói tanulmányát Judith Kolenburg mutatta be. A nyolc európai országban 6500 vásárló részvételével végzett felmérésből kiderült, hogy tízből három fő több saját márkát vásárol most, mint a járvány előtt. Az Y- és Z-generáció növelte leginkább sajátcímke-vásárlását: e generációk 32%-a vásárol most többet, mint a járvány előtt, szemben az X-generáció 25%-ával és a boomerek 22%-ával. Tízből négy válaszadó azt mondta, hogy több saját márkát vásárol majd az elkövetkező években.

Sikeres magyar részvétel

Az idei amszterdami szakkiállításon az Agrármarketing Centrum már 14. alkalommal szervezett közösségi nemzeti standot a magyar élelmiszer-ágazat gyártói számára, ahol snackek, gyümölcslekvárok és befőttek, méz, fagyasztott édesipari termékek, zabkészítmények, müzlik, sajtok, száraztészták, kolbászok és sonkák, zöldség- és gyümölcskonzervek, -szeletek, kakaó- és kávékészítmények is helyet kaptak. Emellett az AMC élelmiszeripari exporttámogató Hungarian Food Business Programja – amely a teljes magyar exportképes élelmiszeripari kínálatot valós időben mutatja be – célzott üzleti találkozókon került bemutatásra.

A rendezvény kísérőeseményén a PLMA’s New Product Expón kerültek bemutatásra az új termék- és csomagolási innovációk. Három hazai cég terméke is kiemelt megjelenést kapott itt, az Abonett paradicsomos zöldfűszeres szendvicse, a Cornexi zabrudija és a Snack Garden édesburgonyachipse is megtekinthetők és megkóstolhatók voltak a világ leginnovatívabb élelmiszerei között. //

A fenti cikk a Trade magazin 2022.08-09. 158. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink