Tovább emelkedett a kereskedelmi márkák részaránya
Az idei év első harmadában nőtt a háztartások által vásárolt pralinémennyiség csakúgy, mint a kategóriára fordított összeg – derül ki a GfK Hungária ConsumerScan adatbázisának eredményeiből. A saját márkás termékek részesedésének növekedése az átlagárak folyamatos csökkenését eredményezte, ami azonban az értékalapú forgalom növekedését nem akadályozta meg. Bár a fogyasztók ritkábban vásároltak a 2008. január–április időszakban, a vásárló háztartások köre bővült.A magyar háztartások által megvásárolt pralinémennyiség 2008. január–áprilisban a 2007. január–áprilisi időszakhoz képest 9 százalékkal volt nagyobb, míg a kategóriára fordított költéseik 7 százalékkal bővültek. Az idei év első harmadában 3,6 százalékkal kevesebb alkalommal került praliné a bevásárlókosarakba, mint az előző évben.
A pralinépiacon 2006 óta megfigyelhető, hogy a saját márkás termékek részesedésének növekedésével párhuzamosan a kategória átlagára évről évre csökken. Az idei év első harmadában 1,6 százalékkal mérséklődött a termékkategória kilogrammonkénti átlagára, amely jelenség a vásárlási gyakoriság csökkenésével együtt azt eredményezte, hogy a fogyasztók átlagosan közel 1 százalékkal kevesebb pénzt fordítottak pralinévásárlásra az előző év azonos időszakához képest. Ugyanakkor az átlagosan egy háztartás által pralinéra fordított kisebb költés mellett még így is tudott bővülni a piac (közel 1 százalékkal) a megnövekedett vásárlói hatókör következtében. Évről évre bővül azon háztartások köre, amelyek az édességből vásárolnak. A termékkategória vásárlói hatóköre 8 százalékkal nőtt 2008 első négy hónapját 2007 azonos időszakával összehasonlítva.
Egy másik jellemző tendencia a pralinépiacon a saját márkás termékek kategórián belüli részesedésének növekedése. Míg 2007. január–április időszakában a saját márkás termékek a háztartások által megvásárolt pralinémennyiség 21 százalékát adták, addig 2008 első harmadévében ez az arány 29 százalékra emelkedett. A saját márkás termékek átlagára jelentősen, közel 50 százalékkal marad el a gyártói márkás termékekétől, így nem meglepő, hogy a praliné termékkategória vásárlóinak harmada vásárolt valamilyen saját márkás terméket a vizsgált időszakban.
A pralinét vásárló háztartások részaránya, 2005. I–IV.–2008. I–IV.
(az adatok százalékban kifejezve)
Vásárlói hatókör
2005. január–április 33
2006. január–április 29
2007. január–április 32
2008. január–április 34
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >