Tovább drágulhat a tej
Az alapélelmiszerek közül a tej átlagára további emelkedés előtt áll, 2024 januárjában már két százalékos növekedést mutatott. Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) friss jelentése szerint bár a nyers tej termelői ára januárban még mindig elmaradt az előző év azonos időszakától, észlelhetők olyan jelek, amelyek drágulásra utalnak.
Az idei év első hónapjában a nyers tej országos termelői átlagára 164,63 Ft/kg volt, és noha enyhe romlást mutatott a zsír- és fehérjetartalom, az alapár 2 százalékkal emelkedett. Ez 2023 decemberéhez képest 2 százalékos emelkedést eredményezett az átlagárban, de még mindig 26 százalékkal elmarad az előző év hasonló időszakától.
Az AKI elemzése szerint az év közepétől kezdve növekedés tapasztalható. A bázishatás miatt éves szinten jelentős csökkenést mutat az ár, de az árzuhanás utáni növekedés és a tavalyi alacsonyabb árak miatt felmerülhet a drágulás lehetősége.
Míg a világpiacon a nyers tej termelői ára csökkenő tendenciát mutat, a tejtermékek ára globálisan változó. Az ömlesztett vaj és a teljes tejpor ára emelkedett, míg a sovány tejporé és a cheddar sajté csökkent.
Az AKI PÁIR adatai szerint januárban tovább csökkentek a feldolgozói értékesítési árak, így a trappista sajt, az adagolt vaj, a 2,8 százalékos zsírtartalmú dobozos, tartós tej, a 1,5 százalékos zsírtartalmú dobozos, tartós tej, a tejföl, a gyümölcsös joghurt és a kefir ára is csökkent, mutatva a tejtermékek széles skálájának árváltozásait.
Kapcsolódó cikkeink
Kiemelt figyelem a tejtermékek árain: Az árfigyelés és a piaci trendek hatásai
A Kormány gazdaságpolitikai intézkedései középpontjában az alapvető élelmiszerek, így a…
Tovább olvasom >Élelmiszerárak emelkedése: látványos drágulás az év elején
Az év első hónapjában jelentős áremelkedés figyelhető meg a boltokban:…
Tovább olvasom >Alapvető élelmiszerek árának csökkentése érdekében lép fel a GVH
Újabb lépéseket tesz a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az áremelkedések visszaszorítása…
Tovább olvasom >További cikkeink
Erős márkák, erős Magyarország: a Nemzetgazdasági Minisztérium aktívan támogatja a hazai vállalkozások márkaépítési törekvéseit
A hazai vállalkozások versenyképességet támogató adórendszer, a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok,…
Tovább olvasom >GKI elemzés: A gazdasági kiszolgáltatottságról mi magunk is tehetünk
A kormány 2025-ös „repülőrajtjához” szükség lenne az export felfutására (a…
Tovább olvasom >Top 50 a turizmusban: ők voltak az ágazat fontos szereplői 2024-ben
Gyulay Zsolt, Gerendai Károly, Kreinbacher József, Orbán Ráhel, Scheer Sándor,…
Tovább olvasom >