Magazin: Törvényszerű javulás
Tavaly szigorodott szabályozással, igényesebb, figyelmesebb fogyasztókkal vág neki a virsli a fő szezont jelentő év végének. Az összetevőkre vonatkozó új előírásokat a piac minőségi előrelépésként élte meg, és az idei innovációkban mindenhol visszaköszönnek a hozzáadott értékek, legyen az egészségtudatosság, új ízek vagy sokoldalúbb felhasználhatóság.
A virslipiac aktuális trendjeinek elemzése előtt érdemes 2017 augusztusáig visszamenni. Ekkor lépett hatályba ugyanis az új Magyar Élelmiszer Könyv, amely többek között szabályozza a húskészítmények esetében a minimum hústartalmat és csontokról mechanikusan lefejtett hús mennyiségét. Előbbi minimum 51%, utóbbi maximum 10% lehet a virsli kategóriában, így azokat a termékeket, amelyek nem teljesítik ezen kritériumokat, nem lehet virslinek nevezni.
A változtatás nyomán bizonyos – döntő részben baromfiból készült – termékek kikerültek a virsli kategóriából. A Pick Szeged által rendelkezésre bocsátott adatok szerint a piacon az élelmiszerkönyvi kategórián kívüli termékek (ÉKK) részaránya 2017-ben 27,13%-ra nőtt, de az Élelmiszerkönyv előírásainak megfelelő virslik így is az eladások közel 73%-át adták.
– Alapanyag tekintetében egyébként a sertés alapú virslik enyhe növekedést, ezzel párhuzamosan a baromfivirslik mérsékelt csökkenést produkáltak. Az egyéb alapanyagból gyártott virslik részesedése továbbra sem számottevő – fűzi hozzá Szántó Zoltán, a Pick Szeged Zrt. senior termékmenedzsere.
Összességében tavaly az eladások stagnáltak 2016-hoz képest, értékben viszont közel 7%-os növekedés volt megfigyelhető.
A márkagyártók örülnek
A márkatermékek gyártóit ez a változás nem, vagy kevésbé érintette, hiszen a fogyasztói elvárások a brandek iránt amúgy is magasak – összetevők tekintetében is.
– Az élelmiszerkönyv szigorodásának való megfelelés minden húsipari gyártó számára nagy feladat volt, de ma már biztosan kijelenthetjük, hogy ennek nyomán nem érzékeltünk negatív változást az eladásainkban – erősíti meg Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt.kereskedelmi vezetője.
Kiemelkedő szezont zárt 2017-ben a Kométa 99 Zrt. is, az előző évnél is magasabb értékesítéssel.
– Pozitív visszajelzés ez számunkra, mert ebből azt látjuk, hogy a fogyasztók megértették és egyetértenek azzal az úttal, amelyet a Kométa választott, miszerint csakis kizárólag magas beltartalmi értékű és kitűnő minőségű termékek jelenhetnek meg a Kométa márkanév alatt – hangsúlyozza Bódi Krisztina marketingigazgató. – Az Élelmiszerkönyv változtatása véleményünk szerint előremutató és szükséges volt, hiszen ez biztosítja azt, hogy a fogyasztók megfelelő tájékoztatást kapjanak, és a polcokon elérhető termékek minősége javuljon. Természetesen ezek a változtatások a Kométa termékeket nem érintették, hiszen a gyártás során mi már azt megelőzően is az abban meghatározottnál magasabb standardokat alkalmaztunk.
A szabályozás módosulását Gyulán is üdvözlik.
– Az Élelmiszerkönyv szigorítása a Gyulahús Kft. számára nem okozott különösebb problémát, virsli termékünk előtte is ilyen beltartalmi értékekkel készült – tájékoztat Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere. – A piaci szereplők mind kereskedői, mind fogyasztói oldalról elfogadták az áremelésünket.
Hasonló gondolatokat fogalmaz meg Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús értékesítési vezetője is:
– Bár nőttek az átadási áraink, a fogyasztók változatlanul keresték minőségi termékeinket a piacon. Az élelmiszerkönyv-változások nem befolyásolták eladásainkat, hisz a Wiesbauer virslik eddig is megfeleltek a magasabb minőségi elvárásoknak. A virslieladások idei növekedését figyelembe véve a tavalyinál is erősebb szezont várunk.
Megnézik, mit vesznek
A kiszerelési variánsok közül Kaiser Food tapasztalatai szerint a csemegepult piaci részesedése csökken, az önkiszolgálóé folyamatosan nő.
– Az utóbbi időben a közepes méretű kiszerelések (330–480 g) aránya növekszik a legjelentősebben, bár a kis kiszerelésű termékekből még így is több a cikkelem – jegyzi meg Dandé Szilvia, a Kaiser Food Kft. marketingmenedzsere. – A sertés szegmensen belül a frankfurti virsli továbbra is a legnépszerűbb. A virslipiacon az olcsóbb, nem feltétlenül a minőségi virslik képezték a volumen jelentős részét. Az Élemiszerkönyv hatályba lépése után azonban, annak érdekében, hogy a termék továbbra is a virsli kategóriában maradhasson, átlagban javult a minőség, ennek megfelelően valamelyest a polci árak is emelkedtek.
Értékesítési csatornák tekintetében továbbra is a diszkontok a legnagyobb súlyúak, közel 40%-kal, tudjuk meg Szántó Zoltántól. Ezt a hipermarketek követik, mintegy 22%-os részesedésükkel. A large organised és a small organised üzletek közel azonos részarányban (körülbelül 16%-kal) járulnak hozzá a kategória forgalmához a cég adatai szerint.
– A virslinek nem nevezhető rudak/pálcikák és a prémium minőségű, magas árfekvésű virslik a legnépszerűbbek. A közepes minőségi és árfekvésű kategóriák iránti igény csökkent – osztja meg tapasztalatait lapunkkal Garai András, a Gallicoop Zrt. marketingvezetője.
Bár az eladások igen nagy részét, mintegy 40%-át értékben a kereskedelmi márkák teszik ki, az innovációs kedv töretlen.
– Folyamatosan jelennek meg új termékek a piacon, sőt már on the go virslifélék is elérhetők a piacon, amelyek mind-mind hozzájárulnak a kategória folyamatos, de kismértékű bővüléséhez – mondja Weisz János, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – Jó hír a gyártóknak az is, hogy az egészségtudatos vásárlók köre egyre nő. Mind többen megnézik a csomagolásokon feltüntetett mentességeket és a hústartalmat. Az a gyártó lesz a verseny győztese, aki ennek megfelelően a legjobb termékajánlatot tudja a piacon kínálni.
Inspirációt ad az új virsli
A PICK SZEGED Zrt. márkatermékeinek (PICK, HERZ, FAMÍLIA virslik) gyártása kizárólag sertéshús és/vagy marhahús alapanyagok felhasználásával történik, így mindegyikük megfelel a szigorított MÉK-szabályozásnak. A cég idei év legfontosabb innovációja a májusban bevezetett PICK PICKOLINO virsli, amely kellemesen füstös ízű, és harmonikus fűszerezésű, sertéshús felhasználásával készülő, hámozott virsli. Fogyasztóbarát, 140 grammos, vákuumcsomagolt kiszerelésben 60 napos minőségmegőrzési idővel kínálják vásárlóiknak. További előnye, hogy ízfokozót nem tartalmaz, ezenkívül glutén- és laktózmentes.
– A PICKOLINO virsli piaci bevezetését intenzív, integrált reklámkampánnyal is támogattuk – idézi vissza Szántó Zoltán. – Kampányunkkal szerettük volna a fogyasztóinknak bemutatni, hogy a PICKOLINO virsli mindenhogyan finom, inspirációt adni ahhoz, hogy a megszokott elkészítési módtól eltérően is el lehet készíteni. A TV-kampány mellett országos óriásplakát és citylight megjelenéseink voltak június hónapban, míg a kampány egészét végigkísérte az online kampány. Az eladáshelyen is kiemelt megjelenést biztosítottunk a terméknek, kiegészítve célzott kereskedői és vásárlói promóciókkal.
Megtudjuk tőle, hogy az év végi szezonra két további újdonsággal is készülnek, amelyeket az iskolakezdési időszakban terveznek piacra vezetni. Az egyik a PICKOLINO virsli nagyobb, vákuumcsomagolt 280 g-os „családi” kiszerelése, amely osztható csomagolásban kerül forgalomba. A másik a PICKOLINO SAJTOS virsli, mely az alaptermék sajttal ízesített változata.
– Új termékeink bevezetését még intenzívebb kereskedelmi és marketingaktivitással fogjuk támogatni, mint azt májusban és júniusban tapasztalhatták a fogyasztók – ígéri a senior brand manager. – A fő üzenet mellett a kommunikációs hangsúly a PICKOLINO termékcsalád új tagjainak megismertetésén lesz.
Új termékcsalád az egészségtudatosaknak
A Sága Foods Füstlije a hazai virslipiac meghatározó márkája, amellyel a cég tavaly két számjegyű növekedést ért el.
– Ez is azt mutatja, hogy a növekvő jövedelmeket a vásárlók egyre inkább a magasabb minőségű élelmiszerekre fordítják, és kedvelik a szárnyashúsból készült termékeket – mondta Szalayné Szilvágyi Erzsébet, a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője, aki a virslipiac fő szezonjának számító decemberben további növekedésre számít.
Az immár 18 éves Füstli márka kiszélesítésével további termékek kerültek be az ernyőmárka alá. A pulykahúsból készült Bécsi Ínyenc virsli, továbbá a BBQ Füstli is a Füstli márkát támogatja. A BBQ Füstlit eredetileg csak a grillszezonban akarták forgalmazni, de sikere láttán a kínálat állandó része marad, tudtuk meg Szalayné Szilvágyi Erzsébettől.
Az idei szezon eddigi legnagyobb dobása tehát a BBQ ízesítésű Grill Füstli volt, de más területen is jelentkezett innovációval a cég. A Füstli ízek közül a sajtosnak növelték a sajttartalmát, a csípős ízek kedvelőinek pedig zöld és piros, eredetileg Mexikóból származó jalapeno-paprikával készítik kedvenc csípős Füstlijüket. Májusban új csomagolást kaptak a Sága termékei, ma már valamennyi virslitermék Füstli márkanév alatt kerül a boltok polcaira.
– Őszre is tartogatunk meglepetést: olyan új termékcsaláddal jelenünk meg a piacon, amivel elsősorban a leginkább egészségtudatos vásárlókat célozzuk meg – engedett bepillantást terveikbe a hazai piac vezető szárnyashúsmárkáját gyártó sárvári cég kereskedelmi vezetője.
A Sága új márkájának bevezetését integrált marketingkommunikációs kampánnyal kívánja megtámogatni. Ezenfelül a Füstli, ahogy eddig minden évben, újra marketingtámogatást kap az év utolsó időszakában.
A Sága az idén megújította a honlapját, ezenfelül pedig növelte aktivitásait a közösségi médiában is.
Minden szinten minőség
A Pápai Hús értékesítésének gerincét a kategóriában a Pápai juhbeles virsli teszi ki.
– Termékeink piaci jelenlétét stabilnak ítéljük meg, évről évre növekedő mennyiségi eladásokat tudunk felmutatni a virslipiacon – jelzi Weisz János. – Az idei szezonra új termékekkel is készülünk mind az önkiszolgálópultba, mind a csemegepultba (hogy pontosan mik lesznek ezek, még egy darabig maradjon meglepetés). Ezért az eddigieknél is erősebb, jó szezonra számítunk.
A kereskedelmi igazgató kiemeli, hogy termékeik nem tartoznak a legolcsóbbak közé, és továbbra sem az elsőáras kategóriában kívánnak versenyezni. Minőségi termékeket szeretnének gyártani, és a fogyasztók számára kedvező ár-érték arányú termékeket kínálni.
– Próbáljuk úgy alakítani a jelenlegi szortimentünket és az új termékfejlesztéseket is, hogy azok a legmagasabb igényeket is kielégítsék – mondja Weisz János. – Persze fontos, hogy megfelelően szegmentáljuk a célközönségünket, és termékeink releváns fogyasztói igényekneknek feleljenek meg. Ennek megfelelően termékfejlesztési terveinkben vannak kifejezetten magasabb árfekvést képviselő termékek, és van olyan is, amely a kisebb pénztárcájú fogyasztóknak próbál a kedvére tenni.
A Pápai Juhbeles virsli mellett másik népszerű termékük a Bakonyi virsli. Mindkét termék fókuszban marad, de természetesen újdonságaik megismertetésére is hangsúlyt helyeznek az év végi szezonban. Az árakciók mellett különféle marketingeszközöket is alkalmaznak majd a fogyasztók figyelmének felkeltése érdekében.
Tormás, sajtos, hámozott
A Kométánál is jó év végi szezonra számítanak, hiszen a fogyasztók igénye egyre erősebb a kiváló minőségű termékek iránt.
– Az év végi szezon klasszikusan a modern trade üzleteiben csapódik le leginkább, bár a termékeink iránti kereslet növekedését minden csatornában tapasztaljuk – hangsúlyozza Bódi Krisztina.
A Kométa termékek magas minőségük miatt szintén nem az árharcos szegmensben szerepelnek. A cég ugyanis a kiváló alapanyagok használata mellett folyamatosan fejleszti termékeit, hogy azok ne csak élvezeti értékükben legyenek kiemelkedőek, hanem beltartalmi értékeik is a magas minőséget képviseljék.
– Az idei évben újdonságunk a 25%-os sócsökkentés: negyedével vettük vissza kék matricával jelölt termékeink sótartalmát úgy, hogy az ízélmény változatlan maradt – számol be aktuális innovációjukról a marketingigazgató. – Idén emellett a méltán népszerű Bécsi virsli családunkat tormás, sajtos és hámozott virslivel bővítjük. Természetesen ezek az újdonságok is csökkentetett sótartalommal kerülnek gyártásra.
A Kométa termékek kiváló minőségét és ízeit folyamatosan kóstoltatásokkal bizonyítják a fogyasztóknak. Az idei évben kommunikációjukban kiemelkedő szerepet kap a sócsökkentett termékek bemutatása, melyet ATL- és BTL-eszközökkel is kommunikálnak. Ezenkívül nagy hangsúlyt fektetnek az eladáshelyi aktivitásokra.
Online ötletek
A Gallicoop Zrt. 2017-ben nagyságrendileg 300 tonna pulykavirslit értékesített. Szilveszteri forgalma mintegy 15-20%-kal magasabb az éves átlagnál. A Gallicoop a prémium kategóriában magas minőségű frankfurti és hámozott füstölt virslivel versenyez, míg a kedvező ár-értékű arányú termékei a Gallicoop Fincsli márkanév alatt vásárolhatók meg.
– Véleményünk szerint a jövőben e két véglet fog dominálni: a virsli kategóriából kikerült „rudak”, és a prémium minőségű, magas árfekvésű virslik lesznek szilveszterkor is a legnépszerűbbek – tekint előre Garai András. aki mindemellett hangsúlyozza:
– Nálunk is a minőségi gyártmányok kerülnek előtérbe. Úgy érzékeljük, hogy egyre nagyobb az igény az adalékmentes termékekre. Termékfejlesztéseink során elsősorban ezeket az erősödő vásárlói igényeket vesszük figyelembe, valamint folyamatosan részt veszünk hálózatok által kiírt tendereken is. Két termékünk áll bevezetés előtt: egy prémium minőségű roppanós, és egy E-szám mentes virsli.
A marketingvezető elárulja, hogy év végére egy influencer kampányt terveznek, ahol bloggerek és véleményvezérek bevonásával a Facebookon és az Instagramon mutatják meg, milyen változatosan lehet készíteni pulykából ünnepi menüt és partifalatkákat egyaránt.
– Az egyik legfontosabb pillér a megfelelő minőségű tájékoztatás a termékeinkről, ezért nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy az alkalmazott online eszközök kielégítsék ezeket az igényeket – emeli ki Garai András. – Facebook-rajongóink száma dinamikusan növekszik, jelenleg több mint 50 ezres közösségünknek saját gasztrovideó-tartalommal is inspirációt nyújtunk. Dosso Gabi gasztroblogger háziasszonyunkkal több receptötletet is kidolgoztunk, amelyek a Facebookon, az Instagramon és a gallicoop.hu-n is elérhetőek.
Lightos sikerek
Teljes mértékben sikeres – így jellemzi a tavaly decemberi szezonjukat Kazai Zsolt. A Wiesbauer-Dunahús ugyanis értékben és mennyiségben is több mint 15%-kal növelte eladásait az előző évhez képest.
– Változatlan a népszerűsége a juhbélbe töltött Bécsi virslinknek, és dinamikusan növekszik a bél nélküli, hámozott, frankfurti virslink forgalma – részletezi az értékesítési vezető. – Kiszerelésben az önkiszolgáló szegmensben minden súly megtalálja a fogyasztóit a 170 grammos kiszereléstől az 1000 grammosig.
Kazai Zsolt idei újdonságaik közül kiemeli Light virslijüket, amely egyedülálló a magyar piacon. A 30%-kal kevesebb zsírtartalmú termék 170 grammos kiszerelésben kapható.
– Különösen szilveszterkor népszerű borjúvirslinket is elérhetővé tettük 170 grammos kiszerelésben az eddigi 800 g mellett. Nagyon pozitív fogadtatásra talált mindkét 170 grammos termékünk a fogyasztók körében. Lesz újdonságunk a szilveszteri szezonra is – ígéri. – Miután a Nielsen adatai szerint a Wiesbauer virslik piacvezetők voltak értékben 2017-ben, igyekszünk megőrizni ezt a pozíciót: minden virslinkre nagy hangsúlyt fektetünk az év végi szezonban is. Hogy hogyan, az egyelőre maradjon még a mi titkunk.
Újdonságok új szegmensekben
A tavaly év vége a tervezettnél is jobb forgalmat hozott a Kaiser Foodnál: 10%-os növekedést értek el a tavalyi hasonló időszakhoz képest, tudjuk meg Dandé Szilviától. A marketingmenedzser hozzáteszi:
– Ami az idei szezont illeti, nagy erővel készülünk rá innovációkkal, ennek megfelelően ebben az évben még jelentősebb növekedésre számítunk. Elsősorban a virslipiacon jelenünk meg újdonságokkal, aktivitásokkal, hiszen ez az az időszak, amikor a fogyasztók igazán érdeklődnek a kategória iránt, felfigyelnek az újdonságokra, hajlandók időt szánni a kiválasztásra. Olyan szegmensekben lesznek termékbevezetéseink, ahol eddig nem tudtunk jelentős szerepet betölteni, illetve készülünk egy igazán egyedi csomagolással is.
Az eladások segítésére in-store akciókat mindenképpen terveznek, de online kampánnyal is szeretnék támogatni a piaci bevezetéseket, árulja el Dandé Szilvia.
Technológiai újításokkal az egészségesebb termékekért
A Gyulahús idei éve a gyulai húsipar 150 éves jubileumáról szól. A tavaszi nyereményjátékkal egybekötött kampány ősszel is folytatódik az online térben. Ez kapcsolódik a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett promócióhoz is, ami 2019. január 3-ig tart.
– Az iskolakezdés a kenős és töltelékes áruk forgalmát is meglendíti, gyakran gondban vannak az anyukák, hogyan oldják meg gyermekük változatos étkeztetését. Számos fogyasztói teszt igazolja, hogy a gyermekek inkább a homogén készítményeket szeretik, különösen a májas, virsli és párizsi készítmények népszerűek körükben – jelzi Tamáskovitsné Gila Éva. – A Gyulai Májas és virsli termékcsaládunk glutén- és laktózmentesen készülnek, így az esetleges táplálékintoleranciában szenvedők számára is megoldást nyújtanak.
A cég termékfejlesztései során törekszik a minél kevesebb adalékanyag használatára, inkább technológiai újításokat alkalmazva hoznak ki új termékeket. Virsliszezonban főként márkaboltjaikban juhbeles virslit is kínálnak. Termékportfóliójukban saját márkás és gyártói márkás termékek egyaránt szerepelnek. Lédig, 180 g és 360 g-os önkiszolgálópultos kiszerelésben forgalmazzák virslikészítményeiket.
– Facebook-oldalainkon villámjátékokat szervezünk követőinknek, ami kapcsán megünnepeljük a gyereknapot, az iskolakezdést vagy az apák napját – beszél online aktivitásaikról a marketingmenedzser.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >Kenőmájasok továbbgondolva
Ha nem is központi, de tradicionális kelléke a magyar étkezésnek…
Tovább olvasom >Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >