Többet, kevesebből – Így főz a világ 2025-ben
Az Euromonitor közzétette a nemrégiben végzett nemzetközi kutatásainak eredményét a főzési alapanyagok és készételek piacát formáló kulcstrendekről – ennek legfontosabb elemeit emeltük ki alábbi cikkünkben.
A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.
A globális élelmiszerpiac 2025-ben új egyensúlyt keres. Az elmúlt évek válságai nyomán átalakult fogyasztói gondolkodásmód, inflációs nyomás, geopolitikai feszültségek és az ökológiai tudatosság együttesen alakítják azt, hogy mi kerül a vásárlók kosarába, és így a tányérjukra.
Az Euromonitor International legfrissebb, 100 országot lefedő kutatása öt olyan átfogó trendet azonosított, amely érdemben hat a főzési alapanyagok és készételek forgalmára. A hazai élelmiszer-kereskedelmi és HoReCa-szereplők számára ezek a tendenciák nemcsak iránytűként szolgálhatnak, hanem konkrét üzleti lehetőségeket is rejtenek.
A legmarkánsabb elmozdulás a fogyasztói döntések hátterében az árérzékenység felerősödése. A globális felmérés szerint az élelmiszerek kiválasztásakor a vásárlók közel fele elsőként az alacsony árat veszi figyelembe – megelőzve a márkát, az egészségügyi előnyöket vagy a természetes összetevőket. Ez a preferencia még erősebb a napi fogyasztási cikkek, például az étolaj, a készételek vagy a szószok esetében. Az érintetteknek olyan portfóliót érdemes kialakítaniuk, amely megtalálja a középutat az elérhető ár és a minőség között – nem pusztán kedvezményt kínál, hanem valódi értéket is.
A másik fontos tényező a fenntarthatóság – ám csak akkor, ha az nem jár együtt többletkiadással. A fogyasztók (és a vendéglátósok) zöme aktívan csökkenti a pazarlást, igyekszik kevesebb műanyagot használni, és előnyben részesíti az újrahasznosított vagy lebomló csomagolást, ám nem hajlandó ezekért jelentősen többet fizetni. Azaz a környezettudatos megoldásokat úgy kell integrálni a termékkínálatba, hogy azok árban is versenyképesek maradjanak.
Mennyiségtől a minőség felé
A növényi alapú termékek piacán a minőség eddig is fontos szerepet játszott, most azonban új szintre lép: a mennyiségi növekedést egy funkcionálisan tudatos, prémiumorientált korszak váltja fel. A globális trendek azt mutatják, hogy a fogyasztók az egyszerű húspótlók helyett ma már olyan növényi alapú ételeket keresnek, amelyek konkrét egészségügyi előnyöket is kínálnak – például támogatják az immunrendszert vagy épp lassítják az öregedés jeleit. A növényi konyha tehát már célzottan egészségügyi hatások elérésére is törekszik.
Az Euromonitor adatai szerint a legdinamikusabb növekedést a gluténmentes, magas fehérjetartalmú és alacsony zsírtartalmú termékek mutatják, de az olyan specifikus tulajdonságok, mint a magas rosttartalom, a ketobarát vagy épp a bőrre gyakorolt pozitív hatás ugyancsak komoly vásárlói érdeklődést váltanak ki. A kínálatban és kommunikációban tehát érdemes ezekre az egészségügyi előnyökre külön-külön is felhívni a figyelmet – nem általánosan „egészséges” termékekben gondolkodni, hanem célzott igényekre válaszolni.
Mindezzel párhuzamosan a gasztronómiai élmény iránti vágy sem tűnt el – sőt! A vásárlók továbbra is keresik azokat a termékeket és vendéglátóhelyeket, amelyek különlegességet, ünnepi hangulatot vagy épp kényelmet kínálnak, még akkor is, ha közben az árérzékenység meghatározó marad. Az ünnepi vagy alkalmi címkékkel ellátott ételek és késztermékek száma 2025-ben elérte a 10 000 SKU-t (cikkszámot) – ez önmagában is jelzi, hogy az élményszerű étkezés a tudatos választás része lett.
Vegyen részt Ön is a kutatásban!
Az Euromonitor minden évben elkészíti a főzési alapanyagok és készételek iparági elemzését, amelyhez 100+ ország szakértőinek véleményét gyűjti be. A felméréshez csatlakozó kereskedők, gyártók és vendéglátóipari szereplők betekintést kapnak a szektor aktuális trendjeibe és előrejelzéseibe, miközben névtelenül formálhatják a piacról alkotott globális képet. A szakmai konzultációban való részvételről Kurucz Andrea elemző ad tájékoztatást (andrea.kurucz@research.euromonitor.com).
Kapcsolódó cikkeink
Tízből nyolc szülő mindent egy helyen vásárolna be iskolakezdésre – a Pepco erre kínál megoldást
Ahogy közeledik a tanévkezdés, a szülők előtt ismét ott áll…
Tovább olvasom >GLS az innováció élvonalában
A GLS Hungary az elmúlt években látványos fejlesztésekkel formálta újra…
Tovább olvasom >Nem a méret számít, hanem a partnerség – A Dunapacknál a kis ügyfelekre is nagy figyelem jut
Interjú Szőnyi Zoltánnal, a Dunapack Packaging értékesítési igazgatójával A csomagolóiparban…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: a béremelkedés üteme meghaladja az inflációt, felzárkózik a vidék
A Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint júniusban a teljes…
Tovább olvasom >Élelmiszeripari beruházási boom jöhet: közel 200 milliárd forint támogatásról döntöttek
Megszülettek az első döntések az élelmiszer-feldolgozók nagyobb léptékű fejlesztéseinek támogatásáról…
Tovább olvasom >Tízből nyolc szülő mindent egy helyen vásárolna be iskolakezdésre – a Pepco erre kínál megoldást
Ahogy közeledik a tanévkezdés, a szülők előtt ismét ott áll…
Tovább olvasom >