Magazin: Tesco: eltűnőben a big box-jellegű hipermarketek Lengyelországban
Hatvan, nagy területű hipermarketének méretét csökkenti a Tesco Lengyelországban, de más cégek is változtatnak üzleteik nagyságán. Ugyanakkor a diszkontok és a drogériák növelik piaci pozíciójukat. A jogi reformok tovább erősítik az élelmiszer-kiskereskedő szektor megosztottságát.
A Tesco számára egyre kényelmetlenebb a helyzet Lengyelországban. A brit kiskereskedő-óriás 2014 óta majdnem 100 lengyel üzletét zárta be, de a Metro és az Auchan is folyamatosan csökkenteni kényszerül üzletterületeit.
A generált haszon is csökken: a Tesco és az Auchan számai már a vörös zónában vannak, s csak a Kaufland tud pozitív eredményeket felmutatni az előző évből. A kutatások szerint a változások egyik oka, hogy a vásárlók kezdenek a „mindent egy helyen”-típusú vásárlásból a több és kisebb bolt felé orientálódni, illetve egyre fontosabb az is, hogy egy üzlet minél közelebb legyen a lakóhelyükhöz, s ha ez nem egy hipermarket, akkor a kis, helyi boltokat választják egyre nagyobb előszeretettel.
Miközben a termékek minősége egyre nagyobb szerepet játszik, továbbra is az ár a legfontosabb tényező a vásárlói döntéseket illetően. A fenti változások legnagyobb haszonélvezői a diszkontok: az Aldi Nord 2018-ban több mint 20,5 százalékos emelkedést produkált, a Lidl pedig 12,3 százalékkal követte.
A Rossman is egyre nagyobb piaci részesedést szerez. A piacvezető drogéria tavaly 7,6 százalékos nettó eladási növekedést ért el. Noha 2018 végére már több mint 1300 üzlettel rendelkezett Lengyelországban, további 100 újabb boltot nyit idén. A Rossmann fókuszában jelenleg a vásárlók egészségtudatos törekvései állnak, éppen ezért 2016 óta 35 százalékkal növelte élelmiszer-jellegű termékeit. A fogyasztók között a német importból származó, saját márkás, rendkívül magas minőséget képviselő termékek a legnépszerűbbek.
Az ország keleti határán nem a diszkontok, hanem a kisebb, egymás mellett elhelyezkedő, a környezetbe jól illeszkedő boltok tarolnak. A minimarketek között a Dino a legnépszerűbb, amely 31,7 százalékos növekedést produkált 2018-ban.
Szakértők szerint a lengyel kiskereskedői szektorban a szakadék „győztesek” és „vesztesek” között folyamatosan nőni fog. A vasárnapi zárva tartás, amelyet a lengyel kormány várhatóan az egész hétvégére kiterjeszt majd, valamint a minimálbérek 9 százalékos növekedése tovább erősíti a nagyterületű kiskereskedelmi egységek dilemmáját. //
Kapcsolódó cikkeink
A TikTok hódítója: Dubaji csokiőrület a Lidlben
A karácsonyi ünnepek közeledtével egyre nagyobb kereslet mutatkozik egy igazán…
Tovább olvasom >Az Auchan is beszállt a dubaji csokoládéversenybe
A karácsonyi szezon közeledtével már nemcsak a Lidl polcain támad…
Tovább olvasom >A Lidl rengeteg terméket kínál olcsóbban, mint tavaly
A Lidl Magyarország csak novemberben már több mint 600 terméket…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >