Magazin: Tesco: eltűnőben a big box-jellegű hipermarketek Lengyelországban
Hatvan, nagy területű hipermarketének méretét csökkenti a Tesco Lengyelországban, de más cégek is változtatnak üzleteik nagyságán. Ugyanakkor a diszkontok és a drogériák növelik piaci pozíciójukat. A jogi reformok tovább erősítik az élelmiszer-kiskereskedő szektor megosztottságát.
A Tesco számára egyre kényelmetlenebb a helyzet Lengyelországban. A brit kiskereskedő-óriás 2014 óta majdnem 100 lengyel üzletét zárta be, de a Metro és az Auchan is folyamatosan csökkenteni kényszerül üzletterületeit.
A generált haszon is csökken: a Tesco és az Auchan számai már a vörös zónában vannak, s csak a Kaufland tud pozitív eredményeket felmutatni az előző évből. A kutatások szerint a változások egyik oka, hogy a vásárlók kezdenek a „mindent egy helyen”-típusú vásárlásból a több és kisebb bolt felé orientálódni, illetve egyre fontosabb az is, hogy egy üzlet minél közelebb legyen a lakóhelyükhöz, s ha ez nem egy hipermarket, akkor a kis, helyi boltokat választják egyre nagyobb előszeretettel.
Miközben a termékek minősége egyre nagyobb szerepet játszik, továbbra is az ár a legfontosabb tényező a vásárlói döntéseket illetően. A fenti változások legnagyobb haszonélvezői a diszkontok: az Aldi Nord 2018-ban több mint 20,5 százalékos emelkedést produkált, a Lidl pedig 12,3 százalékkal követte.
A Rossman is egyre nagyobb piaci részesedést szerez. A piacvezető drogéria tavaly 7,6 százalékos nettó eladási növekedést ért el. Noha 2018 végére már több mint 1300 üzlettel rendelkezett Lengyelországban, további 100 újabb boltot nyit idén. A Rossmann fókuszában jelenleg a vásárlók egészségtudatos törekvései állnak, éppen ezért 2016 óta 35 százalékkal növelte élelmiszer-jellegű termékeit. A fogyasztók között a német importból származó, saját márkás, rendkívül magas minőséget képviselő termékek a legnépszerűbbek.
Az ország keleti határán nem a diszkontok, hanem a kisebb, egymás mellett elhelyezkedő, a környezetbe jól illeszkedő boltok tarolnak. A minimarketek között a Dino a legnépszerűbb, amely 31,7 százalékos növekedést produkált 2018-ban.
Szakértők szerint a lengyel kiskereskedői szektorban a szakadék „győztesek” és „vesztesek” között folyamatosan nőni fog. A vasárnapi zárva tartás, amelyet a lengyel kormány várhatóan az egész hétvégére kiterjeszt majd, valamint a minimálbérek 9 százalékos növekedése tovább erősíti a nagyterületű kiskereskedelmi egységek dilemmáját. //
Kapcsolódó cikkeink
Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >