Magazin: Tesco: eltűnőben a big box-jellegű hipermarketek Lengyelországban
Hatvan, nagy területű hipermarketének méretét csökkenti a Tesco Lengyelországban, de más cégek is változtatnak üzleteik nagyságán. Ugyanakkor a diszkontok és a drogériák növelik piaci pozíciójukat. A jogi reformok tovább erősítik az élelmiszer-kiskereskedő szektor megosztottságát.
A Tesco számára egyre kényelmetlenebb a helyzet Lengyelországban. A brit kiskereskedő-óriás 2014 óta majdnem 100 lengyel üzletét zárta be, de a Metro és az Auchan is folyamatosan csökkenteni kényszerül üzletterületeit.
A generált haszon is csökken: a Tesco és az Auchan számai már a vörös zónában vannak, s csak a Kaufland tud pozitív eredményeket felmutatni az előző évből. A kutatások szerint a változások egyik oka, hogy a vásárlók kezdenek a „mindent egy helyen”-típusú vásárlásból a több és kisebb bolt felé orientálódni, illetve egyre fontosabb az is, hogy egy üzlet minél közelebb legyen a lakóhelyükhöz, s ha ez nem egy hipermarket, akkor a kis, helyi boltokat választják egyre nagyobb előszeretettel.
Miközben a termékek minősége egyre nagyobb szerepet játszik, továbbra is az ár a legfontosabb tényező a vásárlói döntéseket illetően. A fenti változások legnagyobb haszonélvezői a diszkontok: az Aldi Nord 2018-ban több mint 20,5 százalékos emelkedést produkált, a Lidl pedig 12,3 százalékkal követte.
A Rossman is egyre nagyobb piaci részesedést szerez. A piacvezető drogéria tavaly 7,6 százalékos nettó eladási növekedést ért el. Noha 2018 végére már több mint 1300 üzlettel rendelkezett Lengyelországban, további 100 újabb boltot nyit idén. A Rossmann fókuszában jelenleg a vásárlók egészségtudatos törekvései állnak, éppen ezért 2016 óta 35 százalékkal növelte élelmiszer-jellegű termékeit. A fogyasztók között a német importból származó, saját márkás, rendkívül magas minőséget képviselő termékek a legnépszerűbbek.
Az ország keleti határán nem a diszkontok, hanem a kisebb, egymás mellett elhelyezkedő, a környezetbe jól illeszkedő boltok tarolnak. A minimarketek között a Dino a legnépszerűbb, amely 31,7 százalékos növekedést produkált 2018-ban.
Szakértők szerint a lengyel kiskereskedői szektorban a szakadék „győztesek” és „vesztesek” között folyamatosan nőni fog. A vasárnapi zárva tartás, amelyet a lengyel kormány várhatóan az egész hétvégére kiterjeszt majd, valamint a minimálbérek 9 százalékos növekedése tovább erősíti a nagyterületű kiskereskedelmi egységek dilemmáját. //
Kapcsolódó cikkeink
Ismét árat csökkent a Lidl – ezúttal a paradicsomok lettek olcsóbbak
Ismét árat csökkent a Lidl – ezúttal a magyarok egyik…
Tovább olvasom >27%-os árcsökkenéssel ünnepli 27 éves születésnapját a magyar Auchan
Az Auchan Magyarország májusban ünnepli 27. évfordulóját. Ez alkalomból négy…
Tovább olvasom >A Lidl vásárlói közel 90 tonna élelmiszeradománnyal segítik a rászorulókat
Nagy sikerrel zárult a Magyar Élelmiszerbank Egyesület múlt pénteken és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Marad az árréstop, az NGM elégedett
A kormány az élelmiszerek, a háztartási cikkek, a banki számladíjak…
Tovább olvasom >Halasztás jött, felkészülés maradt: így készülnek a magyar vállalatok az ESG-kötelezettségekre az Omnibus fényében
A fenntarthatósági kötelezettségek teljesítésének elhalasztása lehetőséget teremt a cégek számára…
Tovább olvasom >Csendes átrendeződés a vállalkozói térképen – áprilisban tovább csökkent a társas cégek száma
2025 áprilisában tovább folytatódott a hazai vállalkozói szektor lassú átrendeződése.…
Tovább olvasom >