Magazin: Tesco: eltűnőben a big box-jellegű hipermarketek Lengyelországban
Hatvan, nagy területű hipermarketének méretét csökkenti a Tesco Lengyelországban, de más cégek is változtatnak üzleteik nagyságán. Ugyanakkor a diszkontok és a drogériák növelik piaci pozíciójukat. A jogi reformok tovább erősítik az élelmiszer-kiskereskedő szektor megosztottságát.
A Tesco számára egyre kényelmetlenebb a helyzet Lengyelországban. A brit kiskereskedő-óriás 2014 óta majdnem 100 lengyel üzletét zárta be, de a Metro és az Auchan is folyamatosan csökkenteni kényszerül üzletterületeit.
A generált haszon is csökken: a Tesco és az Auchan számai már a vörös zónában vannak, s csak a Kaufland tud pozitív eredményeket felmutatni az előző évből. A kutatások szerint a változások egyik oka, hogy a vásárlók kezdenek a „mindent egy helyen”-típusú vásárlásból a több és kisebb bolt felé orientálódni, illetve egyre fontosabb az is, hogy egy üzlet minél közelebb legyen a lakóhelyükhöz, s ha ez nem egy hipermarket, akkor a kis, helyi boltokat választják egyre nagyobb előszeretettel.
Miközben a termékek minősége egyre nagyobb szerepet játszik, továbbra is az ár a legfontosabb tényező a vásárlói döntéseket illetően. A fenti változások legnagyobb haszonélvezői a diszkontok: az Aldi Nord 2018-ban több mint 20,5 százalékos emelkedést produkált, a Lidl pedig 12,3 százalékkal követte.
A Rossman is egyre nagyobb piaci részesedést szerez. A piacvezető drogéria tavaly 7,6 százalékos nettó eladási növekedést ért el. Noha 2018 végére már több mint 1300 üzlettel rendelkezett Lengyelországban, további 100 újabb boltot nyit idén. A Rossmann fókuszában jelenleg a vásárlók egészségtudatos törekvései állnak, éppen ezért 2016 óta 35 százalékkal növelte élelmiszer-jellegű termékeit. A fogyasztók között a német importból származó, saját márkás, rendkívül magas minőséget képviselő termékek a legnépszerűbbek.
Az ország keleti határán nem a diszkontok, hanem a kisebb, egymás mellett elhelyezkedő, a környezetbe jól illeszkedő boltok tarolnak. A minimarketek között a Dino a legnépszerűbb, amely 31,7 százalékos növekedést produkált 2018-ban.
Szakértők szerint a lengyel kiskereskedői szektorban a szakadék „győztesek” és „vesztesek” között folyamatosan nőni fog. A vasárnapi zárva tartás, amelyet a lengyel kormány várhatóan az egész hétvégére kiterjeszt majd, valamint a minimálbérek 9 százalékos növekedése tovább erősíti a nagyterületű kiskereskedelmi egységek dilemmáját. //
Kapcsolódó cikkeink
Füstölt, szeletelt baconszalonnát és libamájast hívott vissza a forgalomból az Auchan
Mikrobiológiai szennyeződés és nem jelölt allergén miatt füstölt, szeletelt baconszalonnát…
Tovább olvasom >A kollégák elkötelezett munkájának köszönhetően a Tesco 73 százalékkal csökkentette élelmiszer-hulladékát
A Tesco a napokban publikálta kilencedik élelmiszerhulladék-jelentését, amelyben a hulladék…
Tovább olvasom >Csendes offenzívában a sajátmárkák az európai élelmiszerboltok polcain
A sajátmárkák lassan, de biztosan lépnek ki a másodhegedűs szerepből:…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tiltólistára tenné a felvágottakat, alkoholt, cukros italokat a belga egészségügyi tanács új étrendi ajánlásában
A belga Legfelsőbb Egészségügyi Tanács új, 17 pontos étrendi ajánlást…
Tovább olvasom >Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >