Terjed az ökoszemlélet az öblítők piacán
Az öblítőszerek piacán is egyre keresettebbek a prémium termékek, a fogyasztók főként a nagy kiszereléseket részesítik előnyben, amelyeket többnyire drogériákban vagy diszkontokban szereznek be, lehetőség szerint akció keretében. A vásárlói döntésben a legfontosabb szempont az illat, de az emberek egészség- és környezettudatos gondolkodásmódjának elterjedése ebben a szegmensben is kihívás elé állítja a gyártókat.
A Henkel Magyarország Kft. tájékoztatása szerint az öblítőszerek hazai forgalma közel 6%-ban növekedett értékben, ami a tavalyi, közel 5%-os volumenemelkedéssel ellentétben idén döntően az áremelkedésből realizálódott, tovább erősítve a prémiumizáció folyamatát.
– A bővülés katalizátorai a drogériák és diszkonterek, amelyek összességében a piacfejlődést meghaladó, több mint 10%-os növekedést produkáltak. A kereskedelmi márkák stagnáló eredményükkel továbbra is kis szereplői a hazai öblítőpiacnak. Részesedésük a diszkonterek esetében a legmagasabb, viszont az idei év első felében a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva 3%-os visszaesést mutatnak – ismerteti Pásztor Csilla, a vállalat junior brand managere.
– Az elmúlt 12 hónap adatai alapján az látszik, hogy Magyarországon az öblítőpiac értékben jelentősen, mennyiségben viszont csak visszafogottan növekedett. A fogyasztók számára a Coccolino még mindig az egyik legkedveltebb márka, így a piaci trendekkel összhangban növekedtünk – fűzi hozzá Hajdu Ádám.
Az Unilever Magyarország Kft. brand managere az eladási csatornákat vizsgálva azt tapasztalja, hogy a hipermarketek jelentősége csökkent, főképp a diszkontok térnyerése miatt, valamint megtudjuk tőle azt is, hogy az elmúlt másfél évben a fogyasztók szívesebben választották a márkás öblítőket a saját márkás termékekkel szemben, amelyeknek csökkent a piaci részesedésük.
– Ebben a szegmensben véleményem szerint drasztikus változás történik az ökotermékek irányába. Eddig is volt sok tudatos vásárló, de az elmúlt évben a social mediának köszönhetően jelentősen megnőtt a számuk, ami nagy öröm számomra, nemcsak kereskedelmi szempontból, hanem azért is, mivel én is édesanya vagyok, és kötelességem gondolni a gyerekeim jövőjére – mondja Madari Szilvia, a Flyfit Kft. ügyvezető igazgatója. – Számomra ezért jelent „szerelem” projektet a Winnis ökotermékek forgalmazása. Az öblítők szegmensében is abszolút a szuper koncentrátum irányába mozdult el a piac, így kevesebb vizet kell felhasználni a gyártás során, kevesebb öblítőt kell elhasználni a mosásnál, és a szállítási költség is sokkal kevesebb.
A monsun Kft.-nek 15-20%-kal nőtt az öblítőértékesítése az elmúlt időszakban. Lukács Ádám, ügyvezető szintén lassú elmozdulást vél felfedezni az ökotermékek irányába, meglátása szerint a nyugati trendek mintájára ez a szemlélet tovább erősödik majd a közeljövőben.
Vonzóbbak a nagyobb kiszerelések
Hajdu Ádám arra hívja fel a figyelmet, hogy a fogyasztók körében márkától függetlenül a legfontosabb választási szempont az illat, csak ez után következik az ár, majd a termék kiszerelése, mérete. Rámutat: a márkanév csupán az 5. helyen szerepel a vásárlói döntés során.
– A fogyasztók egyértelműen keresik az újdonságokat, legfőképp az új illatokat és a prémium termékeket, azonban szeretik megtartani a jól bevált, ,,régi” kedvenceket is. Az ár jelentős befolyásoló tényező a vásárlás folyamán, a fogyasztók leginkább promócióban szeretnek vásárolni, és más kategóriákhoz képest kevésbé márkahűek. A kiszerelést tekintve az igények egyértelműen eltolódtak a nagyobb méretek felé, így a 1,5 vagy 2 liternél nagyobb öblítőszerek a legkeresettebbek – jelzi az Unilever Magyarország Kft. brand managere.
A Henkel Magyarország Kft.-nél szintén az illatot tartják a legjelentősebb tényezőnek.
– Bár továbbra is a klasszikus variánsok rendelkeznek a legnagyobb fogyasztói bázissal, legdinamikusabban az aromaterápiás és prémium szegmensek részaránya növekszik. A kisebb kiszerelések csökkenésével párhuzamosan egyre népszerűbbnek mutatkoznak a nagyobb, 72-111 WL (mosási adag) közötti kiszerelések, valamint fokozódik a fogyasztói igény a szagsemlegesítő funkcióval bíró mosási termékek iránt – fejti ki Pásztor Csilla, junior brand manager.
Új illatokkal a kellemetlen szagok ellen
A Coccolino kínálatában a hagyományos illatokat kedvelik leginkább a fogyasztók, azonban az idei új bevezetések is elnyerték a tetszésüket. A Coccolino 2019-ben két újdonságot mutatott be Magyarországon. Év elején a Coccolino Almond Sensitive illatot, kifejezetten érzékeny bőrű vásárlóknak, év közepén pedig az új Intense Perfume Deluxe szuperkoncentrált öblítőket, amelyek a legújabb luxus parfüm illatokat hozzák el az otthonokba. Az új illatok mellett a Coccolino Intense flakonok csomagolás is megújult, idei év januárjától a flakonok már 100%-ban PCR (Post Consumer Recycled) műanyagból készültek.
– A Coccolino márka életében mindig is fontos szerepet töltött be a fogyasztókkal való közvetlen kapcsolat. Az idei évben a TV- és digitális támogatások mellett bolton belül is jelentősen erősítettük a márka megjelenését. A korábbi évekhez hasonlóan idén is sikeresen lezajlott a Coccolino plüssmaci promóció, amellyel több ezer fogyasztóhoz sikerült eljuttatni Coccolino macit – mondja Hajdu Ádám.
A Henkel Magyarország Kft. az aromaterápiás és prémium szegmenseket idén két új illattal bővítette. A frissítő nyári Lemon Blossom & Minerals illat a Silan Aromatherapy+ termékcsaládhoz, a férfiak és nők számára egyaránt vonzó Attraction uniszex illat pedig a Silan Supreme termékekhez csatlakozott.
Idén ősszel kerülnek az áruházak polcaira az új Silan Fresh Control termékek, melyek a szagsemlegesítő technológiának köszönhetően egész napos védelmet nyújtanak a kellemetlen szagok ellen (pl. dohányfüst).
– A prémium szegmens erősödése mellett a környezetbarát technológiák egyre szélesebb körű felhasználása képezi a termékfejlesztés alapvető irányvonalait. A Silan Aromatherapy+ öblítőink mellett az idén megújult Silan Supreme termékeink is már új csomagolással kaphatók, a fogyasztók a flakont körbeölelő fóliát egy mozdulattal eltávolíthatják, így még könnyebb a szelektív hulladékgyűjtés lehetősége – hangsúlyozza Pásztor Csilla.
A junior brand manager elárulja: az öblítő kategóriában a televíziós hirdetések továbbra is kiemelt fókuszt kapnak a marketingkommunikációs mixen belül, mindemellett egyre nagyobb figyelem irányul a digitális jelenlétük erősítésére is. Eladáshelyi megjelenéseik esetében a fogyasztói promóciók és árakciók egyaránt szerepet játszanak az áruházon belüli eladásösztönzésben.
Fókuszban a környezetvédelem
A monsun Kft.-nek az 1 literes öblítője fogy a legnagyobb darabszámban. A vállalat egyik célkitűzése, hogy az illatokat minél természetesebbé fejlesszék, emellett újrahasznosított csomagolás bevezetését is tervezik.
– Marketingtevékenységünk során maradunk az in-store eszközöknél, mivel azt gondoljuk, ATL-vonalon szinte lehetetlen egy kis hazai cég számára láthatóvá válni – avat be Lukács Ádám.
A Flyfit Kft. Winnis öblítői lebomló csomagolóanyagból készülnek, vegán, hipoallergén termékek.
– Ezek a címkék már szinte alapkövetelmények az ökokategóriában. Az egész gyártási folyamatunk úgy van felépítve, hogy minden fázisban abszolút környezetkímélő legyen már a gyártás is – emeli ki Madari Szilvia.
A Winnis márka jelentős marketingtámogatást kap az idei évben, aminek eredményeként nő a láthatósága is.
– A Winnist nyáron Csipes Tamara világ- és olimpiai bajnok kajakosunk képviselte, többek között a szegedi kajak-kenu világbajnokságon is, így az egész világ láthatta, ahogy Tami megnyeri a versenyt Winnis logóval a hajóján. Ezenkívül számos „mentes” és „baba-mama” vásáron fogunk részt venni, ahol megismerhetik a vevők Winnis termékeinket, illetve az üzletekben is izgalmas akciókkal készülünk – teszi hozzá az ügyvezető igazgató.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Citrusos frissesség és fűszeres elegancia: a Monotheme új illatai megérkeztek Magyarországra
A világhírű Monotheme olasz parfümmárka két termékcsaládja – a citrusos…
Tovább olvasom >Rekordösszeget spórolnak a német fogyasztók a fenntartható élelmiszereken
Németországban rekordalacsony szintre esett vissza a fenntartható termékek vásárlási hajlandósága.…
Tovább olvasom >Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >