Tematikus promóciók speciális igényekre
A világkereskedelem, világmárkák mellett szükségszerűen megjelenik a világpolgár, a tudatos, képzett. Ez a globalizáció egyik pozitív oldala. Ha nem is világ-, de európai vásárló, aki a széles választék mélyére szeretne látni. Ezt a trendet felismerve jelenteti meg a Spar tematikus szórólapjait, nagy sikerrel.Már szakmai közhely, bár nem lehet elégszer ismételgetni, hogy a vásárlói döntések 75 százaléka a vásárlás helyén, a boltban dől el. Épp ezért az első meccset a helyszínválasztás befolyásolásával kell megnyerni, és ez egyenes kieséses rendszer: ha a vásárló a konkurenciához megy, elveszett az adott lánc számára. Mivel Magyarországon a szórólapokat, akciós újságokat a régióban is kiemelkedő módon olvassák át a vásárlók, ezért fontos, hogy egy lánc már ebben is különleges, egyedi legyen, és imázsát ezen a csatornán keresztül is következetesen építse.
Lényeges részletek
A Spar hálózat ezt a feladatot úttörő módon oldotta meg: hiteles tanácsadótól, unikális tartalommal töltötte meg akciós újságjának oldalait. A koncepció egyértelmű, az üzenet a lánc oldaláról a fogyasztók felé a megbízható, hiteles, minőségi, szakértői képet építi fel, megcélozva így az igényes, minőségtudatos vásárlói kört.
– Egyre nagyobb szükség van tematikus szórólapokra. Szegmenseink nagy része már olyan mélységű, hogy azt már érdemes részletesen is bemutatni, lásd Borkatalógus, Ínyenckatalógus… – sorolja Barathy Tamás, a Spar Magyarország Kft. akciószervezési vezetője.
– Miben különbözik három láncuk ugyanarról a tematikáról szóló szórólapja?
– Maximum a termékszámban lehet különbség. Az üzlethálózataink méretkülönbségéből adódóan természetesen a szortiment sem azonos, ezért vannak különbségek a hirdetésben. Szórólapjaink egy az egyben elérhetőek a www.spar.hu-n is, amelyet egyre többen böngésznek, használnak.
Egészség, sőt azon is túl
Egyre többen szenvednek eddig ismeretlen, megmagyarázhatatlannak tűnő betegségben, allergiában, ételérzékenységben. Ez indokolta, hogy a Spar augusztus 3-16. közötti szórólapjának témájául a laktózérzékenységet választotta. A szakértők 14-40 százalék közöttire becsülik a tejcukor-érzékenységben szenvedők arányát a teljes lakosságon belül. A laktóz-összeférhetetlenség azt jelenti, hogy a tejben természetesen előforduló tejcukrot (laktózt) a szervezet nem, vagy csak részlegesen tudja megemészteni, ezért a tej és tejtermékek fogyasztása számos kellemetlen tünetet okoz: puffadás, hasmenés stb. A köznyelvben csak tejérzékenységként emlegetett ételérzékenység valójában takarhatja az előbb leírt tejcukor-érzékenységet, vagy a ritkábban előforduló tejfehérje-érzékenységet is.
A növényi tejhelyettesítők legnagyobb szegmense a szójatermékek, hiszen a szójaitalok kiváló tej- és tejital-helyettesítők, nagyon magas a fehérje-, és jelentős a kalciumtartalmuk, ráadásul koleszterin-mentesek, így az egészséges életmód, betegségmegelőzés és sportos, dinamikus életvitelt választó fogyasztóknak is egyre kedveltebb termékük. Tejhelyettesítőként még különböző rizs-, rozs- és zabitalokat is megtalálhat a vásárló a kereskedelemben. A tejtermékek helyettesítésére a magas minőségű szójakészítmények jelentenek ízletes alternatívát. Mind a natúr, mind a gyümölcsdarabos joghurtok, mind a joghurtitalok helyettesítésére rendelkezésre állnak immár kiváló termékek.
Az augusztusi Spar, Interspar és Kaiser’s újságokban ezek a termékek teljes oldalon, a Spar dietetikusának tanácsaival jelentek meg.
– Mi volt a promóció célja? – kérdeztük újra Barathy Tamást.
– Széles szortimentünk eme részkategóriájának bemutatása, laktózérzékeny vásárlóink figyelmének felkeltése, továbbá étkezési tanácsok adása a szójából készült termékek fogyasztására vonatkozóan. Minden bizonnyal a láncolat pozitív megítéléséhez is nagyban hozzájárul a speciális táplálkozási igényekkel rendelkező fogyasztók felé nyújtott gesztus. Reméljük elégedett és visszatérő vásárlóink lesznek.
– Milyen in-store eszközök segítették a promóciót?
– Hűtőkádas másodkihelyezések, gondolavégek, illetve akciós POS anyagok, árkommunikáció.
– Milyen eredménnyel zárult az akció?
– Várakozáson felülivel: a promotált termékcsalád sokszoros forgalmat produkált. Ez fantasztikus eredmény egy gyakorlatilag újdonsült kategóriára vonatkozóan. Az akciót jól előkészítették a női és életmód magazinokban megjelenő szerkesztőségi ajánlók, hirdetések és a laktóz-intoleranciával foglalkozó orvosok, dietetikusok, valamint laktózérzékeny betegek Direct Mailben való elérése, a Joya szójatermékekről részletes információk kiküldése. Jó példája ez a koncepció a kommunikációs vonalakon átívelő (Through The Line) marketingstratégia megvalósulásának.
– Milyen vásárlói visszajelzések érkeztek?
– Vásárlóink, köztük a törzsvásárlók is, örömmel vették, hogy egyre több olyan terméket forgalmazunk, amelyek nem csak egészségesek, hanem speciális fogyasztási igényüket is kielégítik.
Igény az információra
Mit lehetne másképpen csinálni, javítani? Érdemes lenne például a kihelyezéseknél külön tájékoztatókat elhelyezni arra vonatkozóan, hogy miért hasznos és egészséges ezen termékek vásárlása. A fogyasztóknak óriási információ igényük van, csak meg kell találni a vásárlás helyén legnagyobb hatékonysággal alkalmazható eszközt, ami az információk folyamatos, hiteles rendelkezésre állását biztosítja.
Laktóz-, glutén-, koleszterinmentes termékek – ezek azok a területek, ahol egyre több termékinnováció megjelenésére lehet számítani, hiszen a fogyasztók életminőségének javítása a nemes cél, amiért érdemes újítani, szemléletmódot váltani, mind a gyártóknak, mind a kereskedőknek.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >