Tejföl, túró, kefir, joghurt: fellendülés
A savanyított tejtermékek fontos szerepet játszanak az élelmiszerüzletek kínálatában. A Nielsen által mért kategóriák közül ugyanis az értékbeli forgalom alapján összeállított toplistán a tejföl a 10., túró pedig a 18. helyen állt a múlt évi adatok alapján. A kefir 39., míg a natúr joghurt 52. lett az összesen 86 kategóriát tartalmazó rangsorban.A legfrissebb, 2006. március–2007. februári adatok szerint a négy termékcsoport forgalma együttesen közeledik az 50 milliárd forinthoz.
Mind a négy termékcsoport kiskereskedelmi eladásai növekedtek mennyiségben is, értékben is.
Tejföl: jobbára hagyományos kis boltokból
A tejföl esetében a napi beszerzés fontosságát mutatja, hogy a mennyiségi eladásokból a 400 négyzetméteresnél kisebb, hagyományos üzletek lényegében őrzik pozíciójukat, hiszen 43 százalék jutott rájuk a legutóbbi évben.
A boltokban értékesített tejföl zöme, mennyiségben 73 százaléka, 20 százalékos zsírtartalmú.
Az egy literre jutó fogyasztói átlagárak tavalyelőtt előbb némileg csökkentek, aztán szintén kismértékben növekedtek. A nagy ugrás periódusa múlt év szeptember-októbere, amikor egy liter tejföl átlagosan 434 forintba került a boltokban, és 6 százalékkal drágult a közvetlen előtte lévő július–augusztusi időszakhoz képest.
Bolttípusok piaci részesedése a savanyított tejtermékek – mennyiségben mért –
kiskereskedelmi forgalmából, 2006. március–2007. februárban, százalékban
Bolttípus Tejföl Túró Kefir Jog-
hurt
2500 nm-nél nagyobb 22 25 26 30
401–2500 nm 33 39 42 42
201–400 nm 11 11 11 12
51–200 nm 22 18 15 12
50 nm és kisebb 12 7 6 4
Forrás: Nielsen
Csökkenő alufóliás túrók
Túróból a bolttípusok között már erősebb a koncentrálódás, mivel a 400 négyzetméternél nagyobb bolttípusok elviszik a mennyiségi forgalom kétharmadát.
Figyelemre méltó, hogy a vezető alufóliás kiszerelés részaránya érzékelhetően csökkent, míg a dobozosé és a tasakosé emelkedett.
A kereskedelmi márkás termékek részaránya túróból idén január-februárban elérte a 41 százalékot, szemben az egy évvel korábbi 36, és a két évvel előbbi 28 százalékkal.
Ennek ellenére túrónál sem maradt el a szeptember–októberi, jelentősebb mértékű áremelés. Egy kiló túró fogyasztói átlagára a múlt év kilencedik-tizedik hónapjában 832 forint, ami 5 százalékkal magasabb a megelőző július–augusztusi periódusnál.
A túró – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a kiszerelésméretek piaci részesedése, százalékban
Kiszerelés 2005. március– 2006. március–
mérete 2006. február 2007. február
250 gramm alatt 3 3
250 gramm 62 59
500 gramm 30 33
1 kiló 4 3
5 kiló 1 1
Egyéb 0 1
Forrás: Nielsen
Egyre jobban fogynak a nagyobb kefirek
Jellemző a koncentrálódás a kefir eladásokra is, mivel a modern üzlettípusokra a mennyiségben mért forgalom jó kétharmada jutott 2006. március–2007. februárban.
A kisebb kiszerelések részaránya csökkenést mutat, míg a 400 gramm felettieké emelkedik.
A kereskedelmi márkák részaránya a mennyiségi értékesítésből 30 százalék volt idén január–februárban; ugyanannyi, mint a tavalyi hasonló időszakban.
Egy kiló átlagos fogyasztói ára a november–decemberi, majd január–februári 377 forinttal a legmagasabb az elmúlt két év során. Tavaly január-februárban a Nielsen adatai 340 forintot mutattak.
Natúr joghurt: modern bolttípusok dominálnak
A négy termékcsoport közül a natúr joghurt értékesítése a legkoncentráltabb. A modern bolttípusok (400 négyzetméternél nagyobbak) menynyiségi piaci részesedése 72 százalék, a 2006. március–2007. februári adatok alapján.
A kereskedelmi márkák részaránya január–februárban 18 százalék, szemben a tavalyi hasonló időszakban mért 22 százalékkal.
A fogyasztói átlagárak színvonala az elmúlt fél év során lett magasabb. A január–februári, egy kilóra jutó 474 forintos átlagárral szemben egy évvel korábban 410, két éve pedig 398 forintot regisztrált a Nielsen.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >