Tejföl, túró, kefir, joghurt: fellendülés
A savanyított tejtermékek fontos szerepet játszanak az élelmiszerüzletek kínálatában. A Nielsen által mért kategóriák közül ugyanis az értékbeli forgalom alapján összeállított toplistán a tejföl a 10., túró pedig a 18. helyen állt a múlt évi adatok alapján. A kefir 39., míg a natúr joghurt 52. lett az összesen 86 kategóriát tartalmazó rangsorban.A legfrissebb, 2006. március–2007. februári adatok szerint a négy termékcsoport forgalma együttesen közeledik az 50 milliárd forinthoz.
Mind a négy termékcsoport kiskereskedelmi eladásai növekedtek mennyiségben is, értékben is.
Tejföl: jobbára hagyományos kis boltokból
A tejföl esetében a napi beszerzés fontosságát mutatja, hogy a mennyiségi eladásokból a 400 négyzetméteresnél kisebb, hagyományos üzletek lényegében őrzik pozíciójukat, hiszen 43 százalék jutott rájuk a legutóbbi évben.
A boltokban értékesített tejföl zöme, mennyiségben 73 százaléka, 20 százalékos zsírtartalmú.
Az egy literre jutó fogyasztói átlagárak tavalyelőtt előbb némileg csökkentek, aztán szintén kismértékben növekedtek. A nagy ugrás periódusa múlt év szeptember-októbere, amikor egy liter tejföl átlagosan 434 forintba került a boltokban, és 6 százalékkal drágult a közvetlen előtte lévő július–augusztusi időszakhoz képest.
Bolttípusok piaci részesedése a savanyított tejtermékek – mennyiségben mért –
kiskereskedelmi forgalmából, 2006. március–2007. februárban, százalékban
Bolttípus Tejföl Túró Kefir Jog-
hurt
2500 nm-nél nagyobb 22 25 26 30
401–2500 nm 33 39 42 42
201–400 nm 11 11 11 12
51–200 nm 22 18 15 12
50 nm és kisebb 12 7 6 4
Forrás: Nielsen
Csökkenő alufóliás túrók
Túróból a bolttípusok között már erősebb a koncentrálódás, mivel a 400 négyzetméternél nagyobb bolttípusok elviszik a mennyiségi forgalom kétharmadát.
Figyelemre méltó, hogy a vezető alufóliás kiszerelés részaránya érzékelhetően csökkent, míg a dobozosé és a tasakosé emelkedett.
A kereskedelmi márkás termékek részaránya túróból idén január-februárban elérte a 41 százalékot, szemben az egy évvel korábbi 36, és a két évvel előbbi 28 százalékkal.
Ennek ellenére túrónál sem maradt el a szeptember–októberi, jelentősebb mértékű áremelés. Egy kiló túró fogyasztói átlagára a múlt év kilencedik-tizedik hónapjában 832 forint, ami 5 százalékkal magasabb a megelőző július–augusztusi periódusnál.
A túró – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a kiszerelésméretek piaci részesedése, százalékban
Kiszerelés 2005. március– 2006. március–
mérete 2006. február 2007. február
250 gramm alatt 3 3
250 gramm 62 59
500 gramm 30 33
1 kiló 4 3
5 kiló 1 1
Egyéb 0 1
Forrás: Nielsen
Egyre jobban fogynak a nagyobb kefirek
Jellemző a koncentrálódás a kefir eladásokra is, mivel a modern üzlettípusokra a mennyiségben mért forgalom jó kétharmada jutott 2006. március–2007. februárban.
A kisebb kiszerelések részaránya csökkenést mutat, míg a 400 gramm felettieké emelkedik.
A kereskedelmi márkák részaránya a mennyiségi értékesítésből 30 százalék volt idén január–februárban; ugyanannyi, mint a tavalyi hasonló időszakban.
Egy kiló átlagos fogyasztói ára a november–decemberi, majd január–februári 377 forinttal a legmagasabb az elmúlt két év során. Tavaly január-februárban a Nielsen adatai 340 forintot mutattak.
Natúr joghurt: modern bolttípusok dominálnak
A négy termékcsoport közül a natúr joghurt értékesítése a legkoncentráltabb. A modern bolttípusok (400 négyzetméternél nagyobbak) menynyiségi piaci részesedése 72 százalék, a 2006. március–2007. februári adatok alapján.
A kereskedelmi márkák részaránya január–februárban 18 százalék, szemben a tavalyi hasonló időszakban mért 22 százalékkal.
A fogyasztói átlagárak színvonala az elmúlt fél év során lett magasabb. A január–februári, egy kilóra jutó 474 forintos átlagárral szemben egy évvel korábban 410, két éve pedig 398 forintot regisztrált a Nielsen.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >