Tej, méz és tojás: drasztikus áremelkedések és kihívások a hazai termelők számára
A tej, méz és tojás, amelyek a magyar háztartások alapvető élelmiszerei közé tartoznak, az utóbbi években jelentős áremelkedésekkel szembesültek. A termelők és a fogyasztók egyaránt nehéz helyzetbe kerültek, miközben a hazai élelmiszerágazat számos kihívással néz szembe, beleértve a termelési költségek emelkedését és az export-import aránytalanságokat – mutat rá az Agrárszektor kitekintése.

Az egy főre jutó éves tejfogyasztás 182 kilogramm
A magyar méhészek helyzete különösen nehéz az utóbbi években. A méztermelés ingadozó volt: míg 2019-ben 18 ezer tonna mézet termeltek, 2022-ben ez a szám 25 ezer tonnára nőtt, de tavaly ismét 20 ezer tonnára csökkent. Az évek során átlagosan 30 ezer tonnás terméshozam volt jellemző, de a kereslet visszaesése és a nyomott felvásárlási árak miatt a termelők egyre nehezebben tudják értékesíteni termékeiket. A hazai méztermelés kétharmada Nyugat-Európába kerül exportálásra, ahol szintén nyomott árakkal kell szembenézniük a termelőknek. A boltokban gyakran akciós áron kapható virágméz tovább rontja az őstermelők versenyhelyzetét.
Az Európai Unió tojásimportja 2024 első hónapjaiban 20%-kal csökkent, miközben a kivitel ugyanilyen mértékben nőtt. Magyarországon a tojásimport 8%-kal esett vissza, míg a tojás exportja 25%-kal emelkedett. Azonban a hazai tojástermelés is visszaesett: 2019-ben még 2,58 milliárd darab tojást termeltek, ez a szám 2023-ra 2,33 milliárdra csökkent. A termelési költségek folyamatos növekedése miatt a tojástermelők is áremelést szorgalmaznak, hogy fenntarthatóvá tegyék a termelést.
Magyarországon az egy főre jutó éves tejfogyasztás 182 kilogramm, ami lényegesen meghaladja a világátlagot. A hazai tejtermelés több mint 2 millió tonna volt 2022-ben, és az egy állatra jutó éves tejhozam 6300 kilogramm, amivel Magyarország a 16. helyen áll a világon. Azonban a tejágazat súlyos válságon ment keresztül az elmúlt években: az energiaárak, csomagolási és fuvarozási költségek drasztikus emelkedése, valamint a nyerstej árának növekedése súlyosan érintette a tejfeldolgozókat. Az ágazatban ráadásul az export-import arány is kedvezőtlen, hiszen jelentős mennyiségű nyerstej kerül külföldre, majd feldolgozott formában tér vissza az országba.
Az élelmiszerárak drámai emelkedése jelentős terhet ró a fogyasztókra. A tejtermékek, különösen a folyadéktejek és sajtok ára továbbra is magas, miközben a feldolgozott termékek árszintje stabilabb maradt az import lehetőségek miatt. Az áremelkedések mögött az energia- és nyersanyagköltségek növekedése, valamint a bérköltségek emelkedése áll, amelyek együttesen a termékek drágulásához vezettek. Az ágazat szereplői egyre inkább szorgalmazzák az áremelések folytatását, hogy ellensúlyozzák a veszteségeket.
A hazai méz-, tojás- és tejtermelők számára a kihívások nem csupán a termelési költségek növekedésében rejlenek, hanem az exportlehetőségek bővítésében és a hazai piaci kereslet élénkítésében is. Ahhoz, hogy ezek az ágazatok fenntarthatóvá váljanak, stabilizálni kell az árakat, és támogatni kell a termelőket a piaci versenyben való helytállás érdekében. A fogyasztók számára az élelmiszerárak további emelkedése valószínűsíthető, miközben a termelőknek is alkalmazkodniuk kell a megváltozott gazdasági környezethez.
Kapcsolódó cikkeink
Drasztikus tojásáremelkedés Magyarországon: miért fizetünk ennyit a tojásért?
Az elmúlt években a magyar tojásárak drasztikus emelkedésének lehettünk tanúi,…
Tovább olvasom >Elképesztő drágulás a tejtermékek piacán – egyre többen fordulhatnak az import felé
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint a tejtermékek az élelmiszer-infláció…
Tovább olvasom >Törékeny egyensúly
A tojás évezredek óta az egyik legfontosabb és legkeresettebb alapélelmiszer.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >Online is megugrott az élelmiszer-vásárlás karácsony előtt
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >