Tej, méz és tojás: drasztikus áremelkedések és kihívások a hazai termelők számára
A tej, méz és tojás, amelyek a magyar háztartások alapvető élelmiszerei közé tartoznak, az utóbbi években jelentős áremelkedésekkel szembesültek. A termelők és a fogyasztók egyaránt nehéz helyzetbe kerültek, miközben a hazai élelmiszerágazat számos kihívással néz szembe, beleértve a termelési költségek emelkedését és az export-import aránytalanságokat – mutat rá az Agrárszektor kitekintése.
A magyar méhészek helyzete különösen nehéz az utóbbi években. A méztermelés ingadozó volt: míg 2019-ben 18 ezer tonna mézet termeltek, 2022-ben ez a szám 25 ezer tonnára nőtt, de tavaly ismét 20 ezer tonnára csökkent. Az évek során átlagosan 30 ezer tonnás terméshozam volt jellemző, de a kereslet visszaesése és a nyomott felvásárlási árak miatt a termelők egyre nehezebben tudják értékesíteni termékeiket. A hazai méztermelés kétharmada Nyugat-Európába kerül exportálásra, ahol szintén nyomott árakkal kell szembenézniük a termelőknek. A boltokban gyakran akciós áron kapható virágméz tovább rontja az őstermelők versenyhelyzetét.
Az Európai Unió tojásimportja 2024 első hónapjaiban 20%-kal csökkent, miközben a kivitel ugyanilyen mértékben nőtt. Magyarországon a tojásimport 8%-kal esett vissza, míg a tojás exportja 25%-kal emelkedett. Azonban a hazai tojástermelés is visszaesett: 2019-ben még 2,58 milliárd darab tojást termeltek, ez a szám 2023-ra 2,33 milliárdra csökkent. A termelési költségek folyamatos növekedése miatt a tojástermelők is áremelést szorgalmaznak, hogy fenntarthatóvá tegyék a termelést.
Magyarországon az egy főre jutó éves tejfogyasztás 182 kilogramm, ami lényegesen meghaladja a világátlagot. A hazai tejtermelés több mint 2 millió tonna volt 2022-ben, és az egy állatra jutó éves tejhozam 6300 kilogramm, amivel Magyarország a 16. helyen áll a világon. Azonban a tejágazat súlyos válságon ment keresztül az elmúlt években: az energiaárak, csomagolási és fuvarozási költségek drasztikus emelkedése, valamint a nyerstej árának növekedése súlyosan érintette a tejfeldolgozókat. Az ágazatban ráadásul az export-import arány is kedvezőtlen, hiszen jelentős mennyiségű nyerstej kerül külföldre, majd feldolgozott formában tér vissza az országba.
Az élelmiszerárak drámai emelkedése jelentős terhet ró a fogyasztókra. A tejtermékek, különösen a folyadéktejek és sajtok ára továbbra is magas, miközben a feldolgozott termékek árszintje stabilabb maradt az import lehetőségek miatt. Az áremelkedések mögött az energia- és nyersanyagköltségek növekedése, valamint a bérköltségek emelkedése áll, amelyek együttesen a termékek drágulásához vezettek. Az ágazat szereplői egyre inkább szorgalmazzák az áremelések folytatását, hogy ellensúlyozzák a veszteségeket.
A hazai méz-, tojás- és tejtermelők számára a kihívások nem csupán a termelési költségek növekedésében rejlenek, hanem az exportlehetőségek bővítésében és a hazai piaci kereslet élénkítésében is. Ahhoz, hogy ezek az ágazatok fenntarthatóvá váljanak, stabilizálni kell az árakat, és támogatni kell a termelőket a piaci versenyben való helytállás érdekében. A fogyasztók számára az élelmiszerárak további emelkedése valószínűsíthető, miközben a termelőknek is alkalmazkodniuk kell a megváltozott gazdasági környezethez.
Kapcsolódó cikkeink
Növekvő tojásfogyasztás Magyarországon: egyre népszerűbb alapélelmiszer a tojás
Az 1990-es évek mélypontja óta folyamatosan nő a tojásfogyasztás Magyarországon,…
Tovább olvasom >A tejtermelő gazdaságok munkáját segítő rendszert fejleszt a Milkmen Kft. és az SZTE
A tejtermelő gazdaságok munkáját, a beteg egyedek gyors elkülönítését lehetővé…
Tovább olvasom >További cikkeink
Heteken belül több milliárd euró támogatás nyílik meg a zöld beruházásba kezdő vállalatoknak
Várhatóan idén novemberben több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik…
Tovább olvasom >NGM: nyáron tovább nőtt a SZÉP-kártya népszerűsége
A 2024-es év eddigi eredményei is megerősítik, hogy a SZÉP-kártya…
Tovább olvasom >Kihívásokkal teli piac: miért nehéz fenntarthatóan termeszteni az édesburgonyát Magyarországon?
Bár az édesburgonya népszerűsége és a kereslet iránta folyamatosan nő…
Tovább olvasom >