Technológiai innováció az élőhal-szállításban
Technológiai fejlesztést hajt végre az élőhal-szállítás területén a Tógazda Halászati Zrt. és a BME Viking Zrt. alkotta konzorcium, a projektet kutatásaival támogatja a hozzájuk csatlakozott Szent István Egyetem – közölte a halászati társaság elnök-vezérigazgatója az MTI-vel.
Németh István elmondta: a 2014-ben indult és idén júniusban záruló 250 millió forintos fejlesztéshez a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap 200 millió forinttal járul hozzá az Új Széchenyi Terv keretében.
A projekt során olyan metódust dolgoznak ki, amely alkalmazásával nagyobb biztonsággal, távolabbra és olcsóbban lehet európai halfajokat szállítani.
Németh István elmondta: a fejlesztés eredményeként a pontynál és busánál már ezer kilométer távolságig kidolgozták a szállítás optimális feltételeit, a ragadozó halak esetében még zajlanak a kísérletek.
A cég elnöke felidézte, hogy a Tógazda Halászati Zrt. és a BME Viking Zrt. alkotta konzorcium 2012-ben jött létre a projekt megvalósítására, majd csatlakozott hozzájuk a Szent István Egyetem (SZIE) halászati tanszéke.
Ez utóbbi végzi a biológiai kutatásokat, és segíti a korábbi tudományos eredmények alkalmazását a projekt során. Laboratóriumi és üzemi kísérletek segítségével meghatározzák azokat az értékeket, amelyek optimalizálják a szállítható mennyiséget, a hőmérsékletet és az egyes fajokat – magyarázta a vezérigazgató.
Németh István megjegyezte: a műszaki megoldások kidolgozása két területen is folyik: a szállítójármű-felépítményének és a hozzá tartozó halas tartályoknak a fejlesztésében, valamint egy szenzorrendszer kialakításában, amely adatokat gyűjt, elemez és visszacsatol.
A BME közreműködésével a speciális tartályok műszaki tervei mellett már prototípusok is készültek.
A vezérigazgató elmondta, hogy a projekt lezárása után közzéteszik a vizsgálati és a technológiafejlesztési eredményeket, így a minimálisan 14 halfajhoz és korosztályhoz kötött technológiai leírást, a halszállítmányozáshoz illesztett szoftvert és a szenzoregyüttes alkalmazását leíró know-how-t, valamint egy használati mintaoltalmat.
A főleg édesvízi halak termelésével és forgalmazásával foglalkozó Tógazda folyamatosan exportál saját szállítóeszközeivel Ausztriába, Németországba, Lengyelországba, Romániába.
A halászati társaság elnök-vezérigazgatója úgy vélekedett, a fejlesztés a cég számára évi 10 millió forintos előnyt eredményezhet.
A magyarországi haltermelés közel tizedét adó, teljes egészében magyar tulajdonú százhalombattai cég 2013-ban 710 millió forint nettó árbevétel mellett 30,5 millió forint nyereséget ért el, jelenleg több mint hatvan embernek ad munkát. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Karácsonyi halakció az ALDI-ban: akár 30% kedvezmény a friss halakra
Az ALDI Magyarország új kezdeményezésével szeretné biztosítani, hogy a magyar…
Tovább olvasom >Nébih: az elavult halgazdálkodási informatikai rendszer helyett komplex halgazdálkodási szakrendszer jött létre
Az elavult halgazdálkodási informatikai rendszer helyett komplex halgazdálkodási szakrendszer jött…
Tovább olvasom >A magyarok és a hal
Az AKI Agrárközgazdasági Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság a Magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >